Ik heb een ticket voor a.s. donderdag en per 2 februari zou ik stage lopen in Canada…
Maar hoe zou het ook anders, mijn visum is er nog niet. Ik heb alles op tijd aangevraagd, maar i.v.m. een medische keuring heeft alles vertraging opgelopen. Het is toch raar dat je pas eind november de formulieren op kunt sturen, dan kan je toch nooit in januari al op stage?
Wat moet ik nu doen? Donderdag wel gaan en zeggen dat ik op familiebezoek ga (want ik ga tenslotte 5 maanden bij familie wonen) en dan met mijn stage regelen dat ik later begin…of de vlucht uitstellen? Iemand ervaring om zonder visum naar Canada te gaan?
best wel spannend dus nog.
ik zou eerlijk gezegd niet weten wat ik zou moeten doen.
maar ik zou even een mailtje naar de ambassade in duitsland sturen.
en dan even melden dat het wel haast heeft of zoiets.
Ik zou zowiezo even bellen naar de ambassade (of mailtje sturen) om je verhaal uit te leggen. Verder zou ik wel heel voorzichtig zijn met het vertrekken naar Canada en daar dan toch stage gaan lopen, want je loopt dan wel (hoewel een kleine) kans om teruggestuurd te worden. Ik weet niet hoe de communicatie is tussen bijv. de ambassade in Duitsland en de douane in Canada. Oftewel- ik zou gewoon bellen en vragen om advies.
Suc6 iig, en ik hoop gewoon voor je dat je visum morgen gewoon braaf bij de post zit!
Als ik jou was zou ik gewoon gaan en je stage dan ter plaatse uitstellen. Leg hen alles uit en dan zullen ze dat wel begrijpen. Je mag toch als toerist voor 6 maanden in Canada blijven zonder visum en omdat je bij familie blijft zie ik daar geen problemen mee. Je kan eventueel ook alles uitleggen aan de douane en dat je voorlopig als toerist hier bent tot dat je je papieren krijgt. Dit in geval als ze je een hoop vragen stellen. Als ze niet veel vragen, zeg dan gewoon dat je op familie bezoek bent. Ik zou er in elk geval gewoon voor gaan en je visum laten opsturen door je familie.
En ja, je kan zeker proberen om diegene die je visum behandeld even op te bellen of daar te informeren als het kan!
Ik heb nog even naar de ambassade gemaild met de vraag of ik toch naar Canada kon gaan en mijn stage uit te stellen tot mijn visum ontvangen is:
You should not travel to Canada before your medical results have been received and your application has been finalized. The Visa and Immigration Officer at the Port of Entry will make a final decision whether or not you are allowed to enter Canada.
Ik zal morgen nog even bellen met de arts die de medische keuring heeft gedaan, die is er misschien bekender mee (hoop ik). Wel een gedoe zeg, vraag je alles keurig op tijd aan en dan dit…
Reactie van de ambassade, op mijn vraag of ik dan niet eerst al tourist naar binnen kon (en mijn stage uitstellen):
As a Dutch citizen you do not require a visa to enter Canada. However, as you have an application for a work permit in process in our office and medical assessment is still outstanding, we cannot recommend that you travel. The Visa and Immigration Officer at the Port of Entry will make a final decision whether or not you are allowed to enter Canada.
geen zorgen maken.
gewoon die kant op gaan en dan eerst maar zeggen dat je tourist bent op familiebezoek.
en niks zeggen over je visa aanvraag en je plannen.
gewoon later als je je visa aanvraag binnen hebt dat ding in je paspoort laten plakken.
komt vast wel goed