Ik ben op zoek naar iemand die op korte termijn naar Kenia, liefst mombasa vertrekt. Mijn man woont daar en wij zijn bezig met een visum aanvraag. Hiervoor moeten originele papieren naar Kenia, maar wij kennen op het moment niemand die naar Kenia reist. Ik vind niet fijn om bankgegevens, kopie id kaart en garantieverklaring met de post te verzenden naar een land als Kenia.
Ik hoop dat iemand een plekje heeft voor een kleine envelop??
Misschien is het een domme opmerking, maar kun je het niet inscannen en digitaal versturen? Als hij niet beschikt over internet of printer is er vast ergens een internetcafe met printer?
Nee dat kan niet omdat het originele papieren moeten zijn met dus een handtekening die op het papier gezet is en een stempel. Mag geen kopie of scan zijn.
Ik verduurde de documenten voor een kort verblijf voor mijn vrouw via DHL. Mijn vrouw woonde in Ghana maar dat maakt niet zoveel uit. DHL is save ik heb nooit problemen gehad wel één keer met TNT. Het versturen via DHL duurt 3 dagen voor Ghana u moet even uitzoeken hoelang het duurt voor Kenia. DHL is wel duur ( ongeveer 80,- voor documenten ) u kunt op hun website volgen waar uw post is en wie hem ophaald/ ontvangt , Als er iets mis gaat kunnen ze gelijk zien wat er mis is gegaan en ze kunnen het gelijk corrigeren . Dit allemaal kan TNT niet ( als het kwijt is dan kunnen ze hem bijna nooit meer vinden).
DHL office is in Momdasa ( heb ik even uitgezocht)
-Als DHL de post niet aan huis brengt dan moet uw partner naar de office komen ( zijn telefoonummer opschrijven)
-Als uw partner geen post adres heeft dan kunt u ook zijn telefoonnummer opschrijven dan bellen ze hem op als uw pakkettje aan is gekomen.
altijd moet de gene die het pakkettje verstuurd adres/ gebied , stad/dorp , maan , telefoonnummer opschrijven van de persoon voor wie het pakkettje bedoelt is.
Heel toevallig heeft een Nederlandse vrouw die in Nairobi woont gisteren de ambassade gebeld om hiernaar te vragen. Zij hebben haar verzekerd aan de telefoon dat de gelegaliseerde papieren ingescand mogen worden, evenals copie paspoort en dan via mail versturen en hier in Kenia uitprinten. Dan hoeft het dus niet per post!
Ik weet dat het op de website anders staat, maar met inscannen en mailen naar je man, die het dan uitprint, mag het dus wel!
Zij vertelde trouwens ook dat als je voor de wet getrouwd bent, je geen garantstellingsverklaring ed nodig hebt om een visum aan te vragen. Dat hij je man is is genoeg. De benodigde documenten zijn dan:
Huwelijksakte (gelegaliseerd). Bewijs dat hij terug gaat naar Kenia (baan, eigendommen hier in Kenia etc).
Bewijs dat hij genoeg geld voor verblijf in NL heeft (€34 per dag dat hij in Nederland is)
bedankt voor de reacties. Ik ga maandag zelf de ambassade nog een keer bellen voor de zekerheid. Ik sta namelijk niet garant maar mijn ouders aangezien ik op het moment nog geen baan heb. Vorige keer hebben ze heel moeilijk gedaan over de echte handtekening en stempel, wat dus niet echt is als je scant en uitprint. We zijn ook bezig met opsturen via diplomatieke post rechtstreeks naar de ambassade, maar dat is ook niet zomaar geregeld. De tijd tikt verder dus ik dacht wie weet is er iemand die deze of volgende week vertrekt en een envelopje mee wil nemen.
Ik laat maandag weten of het gelukt is en wat ze zeiden op de ambassade.
Hallo ik moet een maandag toch op de ambasade zijn en ik zal gelijk even vragen of ze ook regelmatig op Kenya forum willen kijken.
Het zelde verze gaat ook naar de Belgische ambasade
de visum aanvraag rechtstreeks naar de ambasade opsturen wordt normaliter niet geaccepteerd, de aanvrager moet het persoonlijk aanleveren
bij mij werden de gescande papieren (bank gegevens, kopie paspoort, garantie verklaring) wel geaccepteerd
men moet ze in kenia dan wel in kleur laten afdrukken
Helishe,
Ik was benieuwd of je zelf nog eens gebeld had naar de ambassade (wat je zei) en wat het antwoord was dat ze jou gaven.
Breng je ons nog even op de hoogte?
Ik wil u niet ongerust maken maar dit is niet de normale gang van zaken dat de documenten worden door gestuurd naar de IND, dat betekend nu dat de ambassade het niet vertrouwd en dat beteked dat de IND moet beslissen en vaak is dat negatief en als dat straks het geval is dan moet u bezwaar maken en dan krijgt u later een vragenlijst van de IND. En dan is het ook nog 50% kans of het goed wordt gekeurd. Als het visum niet wordt gegeven en u gaat in bezwaar dan duurt het proces ongeveer 3 a 4 maanden.
TIP: U kunt beter even een mail schijven naar solvit nederland en vertel en leg alles uit aan hun (solvit is gratis je hoeft niks te betalen ) en u kunt ook beter even opzoek gaan naar een advocaat die verstand heeft van asiel/ migratierecht
Ik had al z’n vermoeden dat dit zal gebeuren omdat u de documenten via de mail heeft verstuurd en misschien zijn documenten en of zijn verhaal wat hij bij de ambassade vertede.
Vorige keer hebben ze het ook naar de IND gestuurd in is alles goed gekomen. Ga er vanuit dat het nu ook weer gewoon goed komt. Vorige keer is hij netjes terug gegaan, geen problemen veroorzaakt dus zie geen reden waarom ze het nu niet zouden afgeven. Volgens de ambassade is het in Kenia nu allemaal geregeld en moeten nu wij voor de garantie na getrokken worden.
dan is de kans vrij groot dat het visum binnenkort wordt afgegeven,
als de garantstelling voldoende is ,is dat een pluspunt
succes
voor hoe een lange periode hebben jullie een visum aangevraagd?
Voor 3 maanden dus alleen een vakantie. Ik ben bijna jarig en zou gaan afstuderen, daarom wilde we hem er graag bij hebben. Net de papieren gekregen is precies hetzelfde als de vorige keer gafantiestelling en visumaanvraag nog een keer invullen en opsturen. Veel werk jammer genoeg
Hoi. Het zal heus wel lukken. Als ik mijn vriend voor 3 maanden naar Nederland liet komen werd het in het begin ook naar de IND gestuurd. Alleen de laatste keer niet. Toen had hij zn visum na een week of 2- 3. Ik stuur mn documenten gewoon aangetekend via TNT. Hij moet het dan ophalen op het kantoor in Nairobi. Gaat tot nu toe steeds goed.
Wij hebben een visum gekregen ( 2 weken geleden) Hij komt 14 juni hier heen. Ik kon alles gewoon naar Kenia mailen en daar uitprinten,
Scheelt je veel kosten voor verzenden. Nu is het dagen aftellen voor ons!