Mijn vraag is : Zou het eventueel mogelijk zijn als ik mijn CV begin te versturen voor bartender of security gaurd dat ze me zo een visum zouden kunnen laten verkrijgen?
Zo goed als onmogelijk.
Een van de voorwaarden die het US Department of Labor stelt voor het verstrekken van een werkvisum, is dat er geen Amerikaan is die dat werk waarvoor jij een visum aanvraagt kan doen. (Om te voorkomen dat buitenlanders daar de banen komen “inpikken”, terwijl er veel werkloosheid in de VS is)
Acteurs… tja als je maar genoeg geld hebt… daarnaast, als jij een erg bekende acteur bent, dan willen ze je natuurlijk graag hebben.
Hetzelfde geldt voor wereldberoemde wetenschappers enzo, daar zijn ook allerlei speciale mogelijkheden voor.
Een heleboel Chinese families wonen al vele generaties lang daar… immigratiewetten waren niet altijd zo streng zoals ze nu zijn.
In principe zijn er maar 3 enigszins realistische mogelijkheden:
geluk hebben in de Diversity Lottery
een Amerikaanse vriendin vinden, en vervolgens trouwen
bij een grote multinational gaan werken, en hopen dat je op langere termijn tijdelijk ergens in de VS geplaatst wordt (en zelfs daar zitten allerlei voorwaarden aan vast).
Met name sinds de crisis zijn de procedures veel strenger geworden, omdat toen de werkloosheid omhoog schoot. 100 jaar geleden was het inderdaad wel anders, toen stonden alle deuren wagenwijd open (als je het niet erg vond een maandje op een quarantaine-eiland door te brengen).
Roy noemde al de green card lottery (is overigens 100% gratis, maar biedt geen garanties) en een paar andere opties. Anders moet je zorgen dat je speciale eigenschappen hebt, die men in Amerika hard nodig heeft. Doorgaans moet je hiervoor een hele goede opleiding voor hebben. Mogelijk is er een lijst met banen gepubliceerd waarvoor ze hard mensen nodig hebben, dus die je als immigrant mag gebruiken om je green card aan te vragen. Bartenders en bouncers vallen hier niet onder.