Visum Hongkong - China

Hallo,

Ik heb een vraagje want ik zie even door het bos de bomen niet meer na al een aantal uren opzoekwerk.
Ik heb een one way ticket naar Hongkong, met dus de bedoeling om overland verder te reizen naar China - Tibet - Nepal.
Voor Hongkong heb je geen visum nodig, zo ver ben ik al.
Maar ik vroeg me dus af of je wel nog een bewijs moet voorleggen van een uitgaand ticket uit Hongkong of China?
Ik dacht dus rustig die vlucht te nemen zonder problemen want geen visum nodig, en in Hongkong dan een visum voor China te regelen ( waar in principe ook een uitgaand ticket moet worden voorgelegd maar al een paar keer tegengekomen dat dit in Hongkong soepeler zou zijn)
Maar kan het dus zijn dat je in de luchthaven wordt geweigerd (ik heb tussenstop in Qatar) omwille van geen uitgaand ticket?
Bedankt! x

Klopt, hier bestaat de kans dat de grondsteward(ess) jou niet toelaat zonder uitreisbewijs. Lang verhaal, kort verhaal: koop online een goedkoop ticket, bijvoorbeeld Hong Kong–Macau via TurboJET voor +/- €15. Komt natuurlijk goed uit als je toch al van plan was Macau te bezoeken. Misschien zijn er zelfs goedkopere verbindingen te vinden. Verder heb ik ook gehoord dat ze in Hongkong soepel zijn met bovendien van die handige agencies

Ok bedankt! En een treinticket dat telt niet?
Volgende stop zou China, Guilin zijn, als ik nu een trein (indien dit wordt aanvaard)/vliegticket boek naar Guilin, kan ik dus gerust vertrekken naar HK en toch al zeker daar arriveren?
Of kunnen ze me dan nog weigeren dat ik geen uitgaand ticket heb uit China? Toch enkel uit HK is vereist lijkt me?

groetjes x

Is vanuit Hongkong met de metro naar Shenzhen dan geen oplossing?

ja maar ik weet dus niet of dat telt als bewijs dat je HK gaat verlaten, ik ben al aantal keer tegengekomen dat je wel degelijk een vliegticket moet voorleggen

En als je een 2x visum bij de douane koopt?
Alleen hotel boekt ect.?

Waar ga jij je visa regelen? In Nederland?

Ja, dat ben ik wel vanplan!