Visum/Esta vraag

Hallo,

Over een ruime maand ga ik voor vier maanden met mijn vriend naar Costa Rica. We vliegen via Newark naar San Jose. Ik weet dan we dan een ESTA moeten aanvragen voor we de VS in kunnen.
In 2010 ben ik echter ook in de VS geweest en heb ik een visum hiervoor aangevraagd. Dit hebben wij toen gedaan omdat we via een prive-boot het land binnenkwamen. Ik heb toen op barbados bij de ambassade een visum gekregen. Dit visum is tien jaar geldig, maar ik weet niet of het ik nu ook kan gebruiken en dus geen ESTA hoef aan te vragen.
Het is een Visa type/class ‘R B1/B2’, entries ‘M’(zie foto) en de expiration date is in 2020. Heeft iemand enig idee of dit visum, wanneer ik de vs binnenkom via een lijnvlucht, ook geldig is?

En zoja, dan heb ik een tweede probleem. Mijn paspoort is inmiddels verlopen en ik heb een nieuwe. Door het Officiele gedeelte van het paspoort zijn gaten gemaakt, door het visum niet (uiteraard neem ik dan twee paspoorten mee). Kan dit bij de douane problemen geven? Ook hiervan heb ik een foto toegevoegd.

Mijn derde vraag is wellicht wat simpeler. Op de terugweg gaan we ook weer via Newark, ik heb begrepen dan we dan weer een ESTA moeten aanvragen (of het visum kunnen gebruiken), omdat we dan opnieuw de VS binnenkomen en verlaten. Klopt dat?

Ik heb gezocht op dit forum en op internet maar ik heb (nog) geen antwoord kunnen vinden op mijn vraag.
Ik hoop dat er iemand is die er meer over weet en me zou kunnen helpen.
Alvast bedankt! :slight_smile:

Groeten Rosa

Hoi,

Je moet opnieuw een je esta aanvragen. Omdat je een nieuwe paspoort heb.

Ik ben ook over Amerika naar Costa Rica gevlogen. 5 weken later vloog ik weer heen en weer met mijn nieuwe paspoort en moest op opnieuw esta aanvragen. Zodra je een nieuw paspoort heb vervalt die oude. Die is dus alleen nog leuk als souvenir.

Ik ben de 1x terug gevlogen naar Nederland over Madrid. En de 2e keer hebben we er een wereldreis van een jaar aan vast geplakt. Kan je helaas geen antwoord geven op de vraag of je opnieuw je esta aan moet vragen.

Super leuk dat je naar Costa Rica gaat. Heb er een aantal maanden gewoond!

Veel plezier

Beste hondje25,

Bedankt voor je reactie! Sorry dat ik nu pas op je reageer, heb het druk gehad.
Ik dacht zelf dat je een esta op een persoon aanvroeg en niet op een paspoort. Je hoeft dus niet elke keer dat je naar de VS gaat opnieuw een Esta aan te vragen?
Mijn Visum is dus nog geldig tm 2020, die zou dan toch niet komen te vervallen? Of moet je in de VS alleen je geldige paspoort gebruiken?

Ik hoop dat er iemand anders is die misschien uitsluitsel kan geven…

We gaan voor vier maanden weg, waarvan ruim twee naar Costa Rica! Ik heb er erg veel zin in, zeker nu het hier steeds kouder wordt.

Bedankt voor je reactie,

Groeten Rosa

Wat zegt de Amerikaanse ambassade?

Als je per vliegtuig vanuit nederland de vs binnen gaat heb je volgens mij altijd een ESTA nodig hebt. Je ESTA is ten hoogste geldig tot de vervaldatum van je paspoort, toen mijn paspoort verliep vorig jaar kreeg ik per email een notificatie dat mijn ESTA ook niet meer geldig was. Ik ben dit jaar twee keer in de VS geweest, de eerste keer heb ik dus een nieuwe ESTA aangevraagd, de tweede keer kon ik op dezelfde ESTA reizen.

Ik zie hier:
https://esta.cbp.dhs.gov/esta/WebHelp/ESTA_Screen-Level_Online_Help_1.htm#WP3

Dat ESTA geldig is voor mensen met een bepaalde nationaliteit(waaronder de Nederlanse). Dat je uit Costa Rica reist lijkt er op het eerste gezicht niks mee te maken te hebben. Het lijkt mij dus dat je vanuit Costa Rica weer op dezelfde ESTA kunt reizen. Of er aanvullende eisen gelden als je vanuit Costa Rica reist weet ik natuurlijk niet :wink:

Ik snap trouwens niet dat je een kopie van je paspoort publiek op het internet zet!!!

Pieter81 heeft een punt, geen foto.s van je paspoort op internet zetten!

Bedankt voor de tips en de link!

En over dat paspoort, dat is inderdaad niet zo slim geweest bij nader inzien… Ik zou alleen niet weten hoe ik het er nu weer vanaf kan krijgen…

berichtje in de helpdesk plaatsen en vragen of het verwijderd kan worden.

1 like

Foto’s gewist, over tot de orde van de dag… :slight_smile: En beantwoorden van de vraag. :slight_smile:

1 like