Mijn broer, vader, m’n vriendin en ik willen 26 februari naar Costa Rica, een connectievlucht waarbij we 2,5 uur op vliegveld Houston moeten verblijven.
Nou kunnen mijn broer, vader en ik wel aan een visum voor de VS komen denk ik, maar mijn vriendin heeft een Paraguayaans paspoort met een Nederlandse verblijfsvergunning.
Hoe werkt dat precies? Gaat zo’n procedure lang(er) duren? En hoe lang zou dat zijn?
Ik denk dat geen problemen geeft.
Je hoeft geen elektronisch visum te hebben wanneer je alleen een tussenstop/overstap maakt in de VS en doorreist naar CR. Tenzij je een stopover hier maakt en 1, twee of meerdere dagen in de VS blijft, voordat je doorreist naar CR.
Ik heb hier vandaag nog een bevestiging van ontvangen, zie beneden.
Groet Petra
Hallo Petra,
Ja dat klopt, dat is sinds januari 2009.
Bij elke vlucht naar de USA of via de USA vullen we deze formulieren in.
Voor Costa Rica hoeft dat niet, want jullie hebben geen stop in de USA zelf.
Personen met een Nederlands paspoort kunnen zonder visum via de USA reizen mits ze een geldig paspoort hebben. Een noodpaspoort is niet geldig in de USA.
Er zijn heleboel nationaliteiten die wel degelijk een visum nodig hebben, ook al zijn ze maar één uurtje op een Amerikaans vliegveld op doorreis naar een ander land.
Informeer op de website van de USA ambassade in Nederland. Bij de ambassade kun je een visum krijgen. Dat kost veel tijd en geld. En niet iedereen krijgt zomaar een visum, dat hangt van een heleboel factoren af en ook het humeur van de Amerikaanse beamte.
Tenminste drie dagen voor je vertrek moet je je zelf ook nog electronisch aanmelden bij ESTA, een Amerikaanse website.