Indien je via de USA vliegt: je moet een Nederlandse paspoort hebben voorzien zijn van een irisscan en vingerafdrukken. Momenteel worden alle paspoorten hiervan voorzien. Kinderen moeten een eigen paspoort hebben en mogen dus niet mee op het paspoort van de ouders.’
Verder moet je minimaal drie dagen vóór vertrek een formulier invullen via het internet: Travel | U.S. Customs and Border Protection. De kosten bedragen sinds september 2010 U$14 per aanvraag en de aanvraag is, na goedkeuring, twee jaar geldig voor meedere reizen naar of via de USA.
ESTA heet dat programma. Doe je dit niet dan wordt je in de USA geweigerd. Ook bij terugkeer via de USA moet je 72 uur voor vetrek je weer melden via deze website. Neem een kopie mee van de goedkeuring van ESTA, er kan naar gevraagd worden.
Wij gaan eind oktober voor bijna 3 weken naar CR en vliegen dan hoogstwaarschijnlijk via de VS. Je moet dus via de ESTA een formulier invullen, zowel voor de heen als voor de terug weg. Kun je dat formulier voor de terugreis niet alvast vanuit huis, dus voor die tijd invullen?
En ik zag dat de kosten daarvoor van je creditcard worden gehaald. Moet dit een creditcard zijn die op je eigen naam staat, of mag dat ook van je reisgenoot zijn?
Ik snap er nog niet zo heel veel van, maar wanneer je dus geweigerd wordt, moet je alsnog een visum aanvragen?
En ik las ook nog dat je vertrekbelasting moet betalen op het vliegveld?
Wat een gedoe voor alleen een korte tussenstop. Maar gelukkig ben ik redelijk op tijd, dus dat moet te regelen zijn!
Als je het formulier aanvraagt kun je je eindbestemming invullen, maar dit is niet verplicht.
Als je je eindbestemming niet invult hoef je hem niet te veranderen voor je terugreis en kun je dus dezelfde gebruiken.
Van de credit card weet ik niet, maar waarschijnlijk kan je ook die van een ander gebruiken.
En de kans dat je geweigerd wordt is er in principe niet, tenzij je wat misdaden op je naam hebt staan…
Je hoeft het ESTA formulier maar 1x in te vullen, voor de eerste reis, alle reizen daarna hoef je niet op te geven, dat mag wel, maar zo aardig zijn de meeste mensen niet voor Big Brother Sam
Een persoon kan voor meerdere personen betalen.
Bij vertrek vanuit Costa Rica moet je inderdaad een vertrekbelasting betalen, zowel voor buitenlanders als de nationalen en dat is nu 26 dollar als ik het goed heb. Er zijn verwarrende berichten over contante betalingen in Cartago. De waarheid is dat je bij binnenkomst in de luchthaven voor het inchecken de belasting betaalt. Ook hier kun je met credit card betalen of in dollars.
je kunt op het vliegveld de luchthaven belasting op vier manieren betalen:
-cash, in dollars
-cash in colones
-of cash in een combinatie van dollars en colones
-met een Visa-card.
Er bestaat ook nog de mogelijkheid om de luchthavenbelasting al vooraf bij de BCR te betalen (ik ben niet 100% zeker of het inderdaad de BCR is)
BCR, dat klopt helemaal! Laat je niet misleiden door Banco Crédito Agrícola de Cartago want daar hoef je niet naartoe voor meer plaatsen waar je kunt betalen zie: http://www.coimsacr.com/Recaudadores.aspx
Ik lees net dat er ook een irisscan op je paspoort moet staan.
Ik heb maand geleden paspoort aangevraagd maar heb enkel vingerafdruk op mijn paspoort staan.
Is deze irisscan echt verplicht en zoja hoe kom ik hieraan?
Ik veronderstel dat de formaliteiten voor Belgen hetzelfde zijn als voor de Nederlanders ?
Ook lees ik dat de bestemming niet verplicht moet ingevuld worden; dus als we alleen een tussenlanding maken op amerikaanse luchthaven moet er geen bestemming ingevuld worden ?
Ik heb net het esta-formulier er weer eens bij gehaald aangezien ik het niet geheel snapte door verschillende info.
Schuif het dus iedere keer maar voor me uit.
Ik reis via new york naar san jose en 2.5 week later van san jose via new york weer naar nl.
Ik lees net dat je delen niet hoeft in te vullen maar moet ik dit hele stuk (zie bijlage) nu niet invullen. Zowel niet heen als terug.
Krijg ik dan in new york geen problemen. Begrijp dat ze heel streng zijn daar.
Als ik dit online in orde maak en ik mijn vliegticket in orde heb zijn er verder geen gekke dingen meer toch die ik moet regelen. (tax op terugreis is me bekent)
Voor de VS hoeven er verder geen dingen meer geregeld te worden. Als je ESTA op tijd is goedgekeurd dan komt dat helemaal goed. Stap snel uit het vliegtuig en loop snel door naar de douane de rijen zijn vaak lang.
Een foto en vingeradruk worden bij de douane digitaal gemaakt.
In het vliegtuig mag je ook nog een formulier invullen waar je nogmaals aan mag geven waar je naartoe gaat en met welke vlucht je binnen bent gekomen. Tevens moet je aangeven of je handelswaar of meer dan $10.000 aan cash hebt etc.
Ten eerste bedankt voor jullie reactie maar…
Als ik de plaats invul waar ik aan boord ga dan kan ik invullen Amsterdam maar voor mijn terugreis ga ik aan boord in San Jose
Dit geld ook voor mijn vluchtnummer. Vlieg van Amsterdam naar New York en van New York naar San Jose en visa versa. Ik heb dus 4 vluchtnummers:S
Grrr wat een gedoe om een overstap.
Je krijgt inderdaad te maken met verschillende vluchtnummers, ook tijdens de vlucht naar de VS en tijdens de vlucht naar Costa Rica mag je dat weer fijn invullen
Wij zijn 24 december teruggevlogen vanuit San Jose. Het lijkt allemaal ingewikkeld, maar het is echt niet zo spannend.
Op de terugweg vanuit CR hebben ze bij ons helemaal niet naar een ESTA formulier gevraagd. Tax kun je gewoon op het vliegveld betalen (inderdaad voordat je incheckt)
In het vliegtuig krijg je de standaard ‘douane papieren’ (zowel heen- als terugreis) en daarop moet je je vluchtnummer invullen, of je iets aan te geven hebt, of je doorreist naar een ander land etc.
Zorg inderdaad dat je z.s.m. in de rij staat een uur ben je toch zeker wel kwijt aan alle formaliteiten (douane, tas ophalen en opnieuw inchecken, etc.)