autorisatie aanvragen met ESTA

hallo
we vertekken 22 maart naar costa rica via Chicaco en ik moet autorisatie aanvragen om zonder visum te landen in verenigde staten. dit is verplicht sinds 12 januari 2009.
de aanvraag doe je online met ESTA. daar moet dan ook je pasnummer invullen
dit nummer staat op je paspoort en is een nummer van 12 letters . als ik het nummer invul komt er telkens op dat ik maar 10 nummers mag invullen. is er iemland die mij hierbij kan helpen
allvast mercikes

In Nederland hebben we paspoort nummers van 9 letters, dus vreemd dat het voor jullie niet gaat, ik kan me niet voorstellen dat je een nummer van 12 letters moet invullen terwijl er maar maximaal 10 zijn toegestaan.

Frank

kom afgelopen week niet eens op de esta site komen, gebeld met consulaat en ze vertelden me dat esta voorlopig niet beschikbaar was en pas over een paar maanden verplicht is…

weet je ook zeker dat je op de officiele esta site bent, schijnbaar word er ook misbruik van gemaakt door andere sites

Hoi Mercikes,

Ik ga over 3 weken naar Costa Rica en heb dit dus ook ff uitgezocht. Je moet inderdaad een ESTA aanvragen. Het is allemaal nog een beetje vaag, maar dat zal wel komen omdat deze regel pas sinds 12 januari is ingegaan. De officiele website voor het aanvragen van een ESTA is esta.cpb.dhs.gov. Mijn paspoort telt ook 9 cijfers dus misschien dat je per ongeluk het verkeerde nummer hebt ingevuld?

Wat ik wel vaag vind is dat ik na het invullen van de ESTA een goedkeuring kreeg, maar je hier dan verder niets mee hoeft te doen. Niet printen en laten zien bij incheck of iets dergelijks… Hoe zou dit dan gaan? Zullen ze je paspoortnummer in een soort van database opslaan met hierbij geregistreerd dat je een goedkeuring hebt?

Anyway, succes ermee en alvast veel plezier in CR!

Groetjes,Nienke

Hoi Nienke,
De esta aanvraag is al sinds vorig jaar januari verplicht, dus nu al een jaar hoor! Ik ben net terug uit CR, had de goedkeuring wel geprint meegenomen, maar inderdaad niet nodig gehad. In de vliegtuigen van en naar Amerika moet je dezelfde vragen overigens weer beantwoorden op een groen formulier. Let hierbij goed op: als je een fout maakt moet je het hele formulier opnieuw invullen, verbeteringen worden niet geaccepteerd. Dit kan tot vertraging leiden bij je overstap, dus zorg dat je het helemaal en correct invult!

Groetjes, Anneke

De gegevens die je online invult bij Esta komen naar voren op het moment dat de douane beamte jouw paspoort door de scannner haalt. Hij controleert dan de gegevens in jouw paspoort met de gegevens die hij in de computer heeft. De Amerikanen willen alles van je weten, en bouwen zo een gigantisch register op van iedereen die de USA maar een keertje heeft bezocht. Ook jouw luchtvaartmaatschappij moet al jouw gegevens doorgeven aan het gouvernement van de USA. Big brother is watching you!