Visum 55 plus

Beste,

Heeft iemand ervaring met het verkrijgen van een 55 plus visum?
Kan dat op voorhand via de Indonesische Ambassade in Brussel geregeld, of moet het in Indonesië?

Mvg

Jan

Nee, volgens mijn informatie kan dat niet. Onze kennissen die deze procedure doorlopen hebben, moesten de aanvraagprocedure voor een “retirement visa” starten terwijl zij met een sociaal-cultureel visum in Bali verbleven. Nadat de “retirement visa” aanvraag procedure bijna aan het eind was, moesten zij bij een Indonesische Ambassade (in hun geval in Singapore) de laatste documenten ophalen en weer terugkomen naar Indonesie (Bali) en zich hier melden bij het Immigratiekantoor om de rest van de procedure af te ronden. Onder andere moesten zij de volgende zaken kunnen overleggen:

Copy of your passport and/or travel documents wich are valid for at least one year
[ul]
[li]Proof of holding a pension or Deposit - Bank statement[/li][li]Health Insurance[/li][li]Life Insurance[/li][li]Curriculum Vitae[/li][li]Any applicant whose spouse wishes to apply for a Limited Stay permit Visa for elderly tourists must provide a copy of their marriage certificate[/li][li]A personal Guarantee Letter, stating: To live in the provided and agreed accommodation in Indonesia (Bali in particular) with proof of receipt or through renting proof of rental agreement. The mentioned accomodation must be located at an authorized tourist area and in accordance with the prevailing regulations.[/li][li]Employment Letter - Affidavit. You must emply at least one Indonesian citizen for assistancces kind of work, such as nursing, housekeeping or any other kind of assistances during your stay in Indonesia. In that regard, you must submit a letter stating that you are currently employing or intend to employ an Indonesian assistant.[/li][li]Photographs sized 4x6 - 10 Lembar, 3x4 - 4 Lembar, 2x3 - 4 Lembar (Red Background)[/li][/ul]

Beste MP2036,

Bedankt voor de info.
Het lijkt allemaal niet zo eenvoudig te zijn als ik eerst dacht.

Afwachten maar.

Groeten,

Jan

Hallo Jan,

Wij verblijven nu 12 jaar op Bali en hebben Kitaps, voorheen kita lansia =
visum voor mensen van 55+ daar ga je helemaal door de mangel, terecht of niet terecht ,daarover verschillen de meningen, wij hadden geen problemen.
Het is zeker niet eenvoudig daarin heb je gelijk.

Alles wat MP schrijft is juist, ik wil er de prijzen aantoevoegen ,van bv de
bankgarantie"s per persoon was het 30.000.- usd.

Wij betaalden voor de kitas lansia (waarbij je niet mag werken) 6.000.000.-
per persoon per jaar ,

Voor KITAP, die kan je kopen als alles goed gaat , 5 x 6.000.000.- x 2.
En dat is 5 jaar geldig maar weer die mangel waar je door moet/.

Indonesie is niet echt gastvrij voor buitenlanders ,en wij zijn beiden blank.
Echter woon je hier is het (voor ons) heerlijk, vrij, geen regels ,je kan je huis zo verbouwen als je wilt,de eigenaar komt kijken en vindt het allemaal goed.

Suc6 Paulana

Beste Paulana,

Bedankt voor de aanvullende info en blij te horen dat het ‘Kitap’ verhaal toch mogelijk is.

Ik denk te vertrekken ergens rond 15 januari 2013 - voor één à twee maanden, en ga het ginder eens goed uitzoeken.

Groeten van uit een regenachtig België

Jan

Jazeker is dat mogelijk echter na 5 jaar kitas.

Als je naar Bali wil kan ik je een goed bureau aanbevelen =vroeger Bali Idee,
en nu Nur Dewata sinds 12 jaar zijn zij goede beglijders, en bemiddelen ook bij het vinden van een sponsor die je hier nodig hebt.

Veel suc6 Paulana