Visa verlopen in Maleisie

Hallo,

Ik hoop dat iemand hier een antwoord op weet ik kan het namelijk niet vinden op internet.
Wij hebben op dit moment een visum voor 90 dagen alleen we gaan pas 1 dag later dan dat het visum geldig is het land uit. Dus eigenlijk blijven we 91 dagen.
Wie weet of we hier problemen mee krijgen bij de grens? We gaan het land uit bij de grens naar Singapore. Dit zal met de trein zijn vanaf Kuala Lumpur.

Wie heeft hier ervaring mee en kan mij helpen.
Alvast bedankt.

gr van Moira

Kun je niet gewoon een dag eerder naar Singapore?

Als dat zou kunnen dan hadden wij dat zeker gedaan. Dit is heel lastig door prive omstandigheden. Het kan zelfs zijn dat het nog 3 dagen later word.

gr van Moira

Hoi,

90 dagen is echt 90 dagen. Weet je reisschema niet, probeer een dagje naar Thailand te gaan dan krijg je ook geen problemen.

groetjes uit zonnig Langkawi
Marjolein

Ik denk zelf dat als we 1 dag eroverheen zijn dat we waarschijnlijk een boete krijgen nou dan die maar betalen niks aan te doen.

gr van Moira

Ik zou er niet zo licht over denken hoor! Dat kan zwaar tegenvallen!!!
90 dagen is al lang in vergelijking met andere landen.
Zou zeker het risico niet nemen. Erg onverstandig!
groetjes uit zonnig Langkawi

dat je langer mag blijven dat het procentueel gezien neemt het alleen maar af dus het vergrijp word alleen maar minder.

gr van Moira

Beetje eigenwijs? :wink:
Effe speuren levert op:
Stay exceeding the expiry date/cancellation of visit pass The penalty for an offence RM 10,000.00 on overstaying :-
[ul]
[li]A fine not exceeding RM10,000.00 or to imprisonment for a exceeding 5 years or both [/li][li] A compound of RM3,000.00[/li][/ul]
Bron: klik

Dus: maximaal 2000 euro boete en/of 5 jaar cel. Ik zou het advies van Marjolein ter harte nemen!

Groetjes, Raoul

Ga een dagje naar Singapore, Thailand of desnoods Brunei… Ik kan me echt niet voorstellen dat je daar in drie maanden tijd geen tijd voor hebt!

Inmiddels gevonden op internet dat als je 1 tot 14 dagen te lang hier blijft dat je geen boete of iets krijgt maar dat je een aantekening in de computer krijgt. Dus geen problemen en het blijkt dat we toch op tijd het land uit gaan de dag dat we eruit moeten is ook de dag dat we eruit reizen dus probleem is opgelost.

Het is niet waar dat je alleen maar een aantekening krijgt…
Wat Raoul schreef is wat het is. Penalty (wat betekent nooit meer Maleisie in), boete en/of poosje zitten.

In ieder geval fijne vakantie!
Marjolein

zoals op de website was te lezen krijg je die penalty en inmiddels ook antwoord gekregen van de ambassade dat je deze krijgt als je 14 dagen of langer heb overschreden.
Na contact te hebben gehad vandaag met de ambassade hier dat vernomen dat we geen boete of vervolging zullen krijgen voor 1 dag.

gr van Moira

Ik had in Marokko hetzelfde. De drie maanden waren verstreken omdat ik mn vlucht had gemist dus nam de vlucht een dag later. Ik vroeg het aan een ambtenaar, en hij vertelde mij in het geheim dat ze daar niet moeilijk over doen, maar dat je het niet moet aankondigen. Dus als je de gok gaat nemen, loop gewoon naar de paspoort controle alsof er niks aan de hand is. Voor 1 dag knijpen ze vaak hun ogen wel dicht of hebben ze het niet eens door. Maar ik hoorde inderdaad dat het in Maleisie wat strenger is dus ik zou er inderdaad wel mee oppassen.

Inmiddels de grens over geweest naar Singapore precies 1 dag te laat Maleisie uitgegaan. Ik kan jullie berichten dat er niks is gebeurt. Ze gaven bij de douane aan oh u heeft 1 dag overstay.
Wij antwoordde oke en wat betekend dat. De douanbeambte gaf het antwoord het geeft niet maar volgende keer wel op letten dat u op tijd het land uit gaat. Dat was alles niks geen boete of gevangenis of wat dan ook.
Inmiddels zijn we ook weer terug in Maleisie en hebben weer 3 maanden gekregen zonder gedoe.
Dus spookverhalen voor helemaal niets.

gr van Moira

gelukkig maar…wees er maar blij om!

Ik heb pas geleden ook iemand anders gesproken die had zelf 5 dagen overstay in Maleisie en kreeg alleen een waarschuwing en kon daarna gewoon het land weer inreizen.
Dus is het minder erg dan er gedacht word. Ik snap best als je meer dan twee weken te lang ben gebleven dat je problemen krijgt maar 1 of 5 dagen.

gr van Moira

ach ja…het is beter voorkomen dan genezen. gelukkig is het goed gekomen! het zal maar 's wel moeilijk lopen…dan zit je ook mooi te kijken! een vriend heeft in canada bijvoorbeeld vastgezeten als illegaal omdat zijn visum was verlopen door ziekte.canada is natturlijk een ander land…maar toch…je zult het maar meemaken…enfin…het is goed gegaan bij jullie…klaar. fijn !

ja maar als je ziek word ook in Maleisie kun je naar Imigration gaan om daar aan te geven dat je ziek bent en dan vaak vragen ze een doktersverklaring dan kun je wel langer blijven.

gr van Moira

oke…da’s trouwens wel handig om te weten!
gr. sacha

Let maar op: vroeg of laat stoppen ze je toch nog in de gevangenis :wink: