Over een twee maanden vertrek ik naar Maleisië. Na twee maanden vrijwilligerswerk in KL heb ik nog twee maanden om te gaan reizen.
Nou heb ik geen idee hoe het zit met visa als je in en uit een land gaat. Ik vlieg op Singapore, ga vervolgens naar Maleisië (voor die 2 maanden dus), tussendoor even naar Indonesië, vervolgens weer naar Maleisië, dan misschien een korte duiktrip in Thailand maken, via Maleisië weer terug naar Indonesië, van Indonesië weer terug naar Maleisië voor mijn koffer en uiteindelijk naar Singapore voor mijn vlucht terug.
Mag dit zomaar of vinden lukt dat niet met visa? Mag je bijvoorbeeld twee keer Indonesië in, of mag je maar één keer een visa aanvragen.
Ze kunnen er om vragen, kan je geen ticket overleggen dan heb je een probleem. In Singapore is mij nog nooit iets gevraagd, ben daar 10-tallen malen in- en uitgereisd. Voor Indonesia kan je een ferryticket naar Batam kopen, is 40 S$ of zo. voor Thailand is er ook wel zoiets te regelen.
voor singapore moet dat toch voldoende zijn ? en dan kom je over land maleisie in is ook geen probleem. alleen voor indonesie moet je dan een uitreisticket naar bkk of naar waar dan ook hebben. www.airasia.com. en dan voor thailand moet je officieel ook weer een bewijs hebben dat je eruit gaat. maar als je een ticket hebt weer terug van singapore naar londen denk ik niet dat ze moeilijk doen.
en dan maleisie weer in is geen probleem.
Voor Singapore maak ik me geen zorgen. Ik heb een ticket Singapore-Maleisië. dus daar blijf ik maar een paar uurtjes. Maar ik heb dus nog geen uitreisticket voor Maleisië. Daar kom ik binnen met dat enkeltje. Het enige andere ticket dat ik kan overleggen op dat moment is mijn ticket van Singapore terug naar Londen (en dat is 4 maanden later).
Waar ik verder precies heen ga wil ik eigenlijk pas bedenken als ik er zit. (ik zal er dus wel voor zorgen dat ik binnen de drie maanden een keer de grens over ga)
Maar is er iemand wel eens gevraagd om een ‘uitreisticket’ te laten zien als hij Maleisië binnenkwam?
wij kwamen over land binnen maar hebben geen vraag gehad naar ons ticket.
maar ik heb begrepen op het indonesie forum, wij willen naar indonesie en maleisie dit jaar, dat je voor indonesie een uitreisticket moet hebben als je een visum wilt krijgen voor indonesie.
en als je thailand in komt via land (krijg je wel maar visum 15 dagen)
zul je ook geen vragen krijgen maar als je per vliegtuig binnen komt moet je of een vlucht er weer uit hebben of je moet met een visum die je vooraf hebt gekocht binnen komen.
Van de keer of 15 dat ik in Malaysia ben geweest ben ik waarschijnlijk -ik vergeet zo iets want ga altijd goed voorbereid op pad om niet te worden geconfronteerd met een wettelijke verplichting waaraan ik niet heb voldaan- twee keer om een ticket gevraagd. Dus als je dit als standaard wilt nemen een kans van 1 op 7. Maar niet hopen dat ze je meteen de eerste keer op het vliegveld vragen, maar daarna kan je zes keer zonder ticket. :zon:
Het was beide malen op de KLIA airport. Een van die keren was er net een toestel uit Bangladesh geland, dus dachten de pejabat imigrasion dat iedereen die voor hun loket verscheen uit dat land kwam. Het verkrijgen van een visum duurde die dag uren.
Jij woont in Indonesie, alsof ze daar verkeersregels hebben??? :drugged:
Wanneer je over land aan komt, kun je het risico nemen. Wanneer een overijverige beambte je het land niet in laat, draai je om, regel je alsnog een uitreis ticket of je probeert het gewoon de dag daarna nog een keer bij zijn collega.
Wanneer je echter per vliegtuig aan wilt komen, met name bij intercontinentale vluchten, dan kan je je zaakjes beter op orde hebben. Zo kan de luchtvaartmaatschappij je nl weigeren op en luchthaven van vertrek, wanneer je niet voldoet aan de vereisten van een visum. Wanneer je nl onverhoopt het land niet wordt ingelaten, dan zijn zij verplicht om je mee terug te nemen, en daar zitten ze niet bepaald op te wachten. Vandaar dat er strenger en strenger wordt gecontrolleerd bij de incheckbalies
bij singapore zie ik een max geldigheid voor verblijf 3 mnd staan. betekend dit dan dat je een retourtje binnen 3 mnd moet hebben ?
als wij gaan hebben we een ticket rond 8-4 heen en rond 17-7 terug. het enige wat we verder hebben dan is een enkeltje denpasar - KL.
Het zal je verbazen, maar Indonesie heeft verkeersregels :biggrin: is nog een behoorlijk dik boek.
Ik bedoelde de stoplichten op de Marnixstraat, Rozengracht, van Baerlestraat enz. In Indonesie laat ik me rijden.
Drie jaar geleden wilde ik met MAS van AMS via KLU naar SIN vliegen, ik had een retour in Singapore gekocht, ik kwam het vliegtuig niet in. Ik moest een ticket uit Singapore hebben. Moest ik een enkele reis SIN - KUL kopen voor 150 euro 14 dagen geldig, kon ik zo wegdonderen.
Maar ik bedoel als iemand door het rode licht wil rijden is toch een eigen risico, je kan pech hebben, zo simpel is het
Mijn ervaring is dat ze het niet controleren. Aankomst gegevens invullen op het imigratie biljet, en als ze vragen wanneer je weg gaat, gewoon een globale planning geven. (Dus datum + volgende bestemming.)
Ik til niet zo zwaar aan dat soort zaken, een verlies accepteer ik onder het uiten van een paar stevige krachttermen en ga over tot de orde van de dag. Ik had het ticket (6 mnd geldig)erg goedkoop en werd het ineens een ticket dat niet te duur was. Ik ben daarna nog twee keer met hetzelfde soort ticket met de MAS terug gegaan, ze hebben me op Schiphol nooit meer iets gevraagd.
Van de week naar KL gevlogen. Voor de zekerheid nog wel een ticket naar Pekan Baru in Indonesie geboekt (was maar 62 MYR in totaal), maar uiteindelijk werd nergens naar gevraagd. Ze vroegen alleen of ik familie of vrienden ging bezoeken. (waarschijnlijk omdat het adres niet van een hotel was). Niet hoe lang etc.
Ach nu kan ik in juni nog gaan bedenken of ik naar Sumatra wil