Hallo,
Half september reis ik mijn man achterna die 2 weken eerder in Arusha is om te werken. Hij is dan nog een week aan’t werk dus ik wil me graag 5 dagen alleen vermaken in Arusha en omgeving. Heeft iemand tips om te doen in die week? Ik ben vrouw en geïnteresseerd in cultuur en natuur, maar niet echt een heel sportief type.
Na die week gaan we samen nog 2 weken rondreizen, ook safari maar ook vooral de mensen en het land zien. Iemand hier goede ideeën over?
Hallo Lonneke,
Ik ben Ineke en woon in moshi,en ben getrouwd met een tanzaniaan.
In Arusha en omgeving is genoeg te doen!Je kunt naar Chemka,een tropische plek in de middle of nowre,daar kun je massai boma cultuur “proeven”,2 dagen naar marangu village,waar koffieplantage word gebouwd,hier zijn ook prachtige watervallen.
Ook organiseren wij safari’s en beklimmen van de kilimanjaro.
In Arusha zelf is inderdaad weinig te doen. Je kunt een beetje rondwandelen in de stad, de markt bezoeken, lekkere koffie drinken met gebak in het Coffee house (aanrader) of gaan eten bij Via Via. Nadeel is alleen dat iedereen een Safari reis en weet ik wat nog meer, aan jou wil verkopen, dus echt rustig kun je er niet rondlopen. 's Avonds in je eentje rondlopen is echt af te raden.
Voor wat betreft je Safari reis wil ik je adviseren om niet de Ngorongoro krater te bezoeken, tenzij geld geen probleem is. Iedereen doet dit, maar het is erg duur en het landschap is niet echt spectaculair. Daarnaast is het er relatief druk t.o.v. van andere parken waar je meer dieren ziet (bijv. giraffen en meer olifanten). Wel heb je in dit park de grootste kans om een neushoorn te zien. Blijf dus liever wat langer in de Serengeti, want hier is ongelooflijk veel te zien, ook wanneer er geen sprake is van een migratie van dieren. Wat ik je verder wil aanraden is om een bezoek te brengen aan de Hadzabe bij Lake Eyasi. Deze mensen leven nog echt in de bush, hebben zelf geen vee, verbouwen geen gewassen en leven nog echt van de jacht, door te jagen met pijl en boog. Ik, en mijn gezin hebben het bezoek bij de Hadzabe erg indrukwekkend gevonden.
Bij het Tanzania Tourist Board in Boma Road in Arusha kun je diverse culturele tours boeken. Bijvoorbeeld een superleuke dagtrip (of eventueel meerdere dagen als je een tent hebt) naar Mama Anna (Agape Women’s Project) in Mulala, in de bergen halverwege Arusha en Moshi. Je krijgt lokaal eten, een wandeling met gids in de omgeving en door de plantages, en krijgt te zien hoe de vrouwen kaas maken, kleding maken etc.
Het zijn ontzettend lieve mensen en je kunt leuk met ze praten. Dit is ook helemaal niet zo duur. Het geld dat zij er mee verdienen, stoppen ze bijvoorbeeld in het bouwen van een schooltje, en het leren kaasmaken aan andere vrouwen, zodat die wat bij kunnen verdienen.
De Masai markt in Arusha is ook wel leuk.
Je kunt ook redelijk makkelijk even een dagje in Moshi doorbrengen, dat is anderhalf uur met de bus of minibus.
Hallo!
In Arusha zelf ben ik maar een dag geweest, dus daarover heb ik niet zo heel veel informatie. Wel ben ik op safari geweest in Noord-Tanzania en daar ERG enthousiast over. We hadden echt een geweldige safari met een hele fijne gids die goed engels kon en gewoon er helemaal voor ging! De safari hadden we geregelt via www.brendafrica.com, een nederlandse vrouw die op zanzibar woont en local-drivers heeft. Misschien een tip!
Beste Lonekke,
Wat heb je nog in Arusha gedaan?
Wij hebben 1 dag vrij te besteden dag als we in Arusha zijn en willen het wel zo goed mogelijk doen.
Heb jij misschien tips (misschien wat cultureels?) wat we makkelijk in 2 dagdelen kunnen doen?
mvg
Lilyana
Hallo Lonneke,
Er zijn best wel wat leuke dingen te bedenken om te gaan doen in Arusha. Bij Ilboru Safari Lodge regelen ze swahili kookworkshops, tinga tinga schilderen en wandelingen. Bij Shanga kun je het project van gehandicapte mensen bezoeken. Ze maken prachtige dingen en je kunt er heerlijk eten. Je zegt liever geen sportieve activiteiten, maar kanoën op Lake Duluti net buiten Arusha is ook erg leuk. En dan heb je natuurlijk de lokale markt, de maasai markt en relaxen in cafe’s en restaurantjes.
Daarnaast een week safari in het noorden en een week Zanzibar? Heel veel plezier alvast!
Groetjes Saskia
Je zou een dagdeel op bezoek kunnen gaan bij Mama Anna van het Agape Women’s Project, in Mulala (halverwege tussen Arusha en Moshi, uurtje rijden). Je wordt warm ontvangen, krijgt lokaal eten, maakt met gids een wandeling over de diverse plantages, krijgt te zien hoe de vrouwen kaas en kleding en sieraden maken…
Je kunt er alles over lezen op mijn website onder Travel > Tanzania 2004.
Je kunt het boeken via het Tanzania Tourist Board, Boma Road, Arusha, of door zelf te bellen met Mama Anna (telefoonnummer staat in Lonely Planet). Liefst een paar dagen van tevoren regelen.
Omdat we maar 4 dagen in Tanzania waren hebben we besloten om die maandag toch maar een safari in Arusha national park te doen. Daar hadden we echt geen spijt van omdat we bij lake manyara en bij Ngorogoro geen giraffen hadden gezien in in Arusha juist heel veel. Verder hebben we daar ook veel black and white monkeys en flamingo’s (van redelijk dichtbij). Arusha National park is niet zo groot en maar een half uurtje rijden van Aruscha zelf, dus we waren om 8.00 uur vertrokken en om 15.00 uur waren we al terug in hotel.