Vietnam mei 2012

Beste allen,

Momenteel heb ik een trip geplanned staan naar Vietnam.
De lokaties die ik wil bezoeken zijn Hanoi, Halong bai, Ho Chi Min City, Phu Quoc en Mui Ne.

Nou had ik een aantal vragen mbt mijn reisplan.

Momenteel lees ik dat ik voor een visum twee mogelijkheden heb.
Een daarvan is bij de ambassade in Denhaag een visum halen single entry 65 euro.
Heb ook begrepen dat je een visa on arrival kan krijgen.

Mijn vraag over visa on arrival is hoe het in zijn werk gaat en of het betrouwbaar is.

Hiervoor heb ik een approval form nodig bij aankomst? hoe krijg ik dit en het schijnt dat alleen een reisbureau officieel geregistreerd in Vietnam dit mag uitgeven?
Zijn er kosten gebonden aan zo een approval form en wat zijn deze ongv?
Wat mij momenteel nog niet duidelijk is hoe ik zo een approval form (met stempel) krijg en wat de kosten hiervoor zijn?

Vervolgens moet ik de form inleveren bij de visa on arrival balie in vietnam.
Hiervan heb ik begrepen dat dit 25 dollar is plus 2 pas fotos.

Wil ook in Hanoi naar Halong Bay hoe kan ik het beste hier komen en een boot tocht regelen?

Eenmaal aangekomen in Ho Chi Min City hoe kan ik het beste vervoer regelen naar het eiland Phu Quoc en Mui Ne gebied.

Voor Phu Quoc moet ik ook een overtocht regelen met een boot naar de eiland is dit goed te regelen in de haven?

Het zijn een hoop vragen maar wel wat mij momenteel bezig houd met het uitzoeken.

Hallo Sunray,

Kijk even goed in de topics van de laatste maanden. Zeker het visijm on arrival wordt ergens zeer uitgebreid besproken. Dat is waarschijnlijk sneller dan wachten tot alle vragen zijn beantwoord :wink:

Phu Quoc kun je trouwens goed heen vliegen met Vietnam Airlines: snel en niet erg duur.

Succes en veel plezier met de voorbereidingen!

Ps: ik heb nog wat info in pdf vorm, als je wilt pm me dan even je mailadres!

Hallo Sunray,

Klopt over het visum; er zijn 2 mogelijkheden.

1
In de Haag halen bij de amanssade.
2
Voa.

klopt, je moet via een vietnamees bureau ( een nederlands met vietnamese contacten ) eem "letter of approval "aanvragen; kosten rond de 20 dollar.

deze + 25 dollar + 1 pasfoto inleveren bij de balie voor VOA.
Zou wel ook hey form on arrival downloaden; krijg je op heyt vliegveld en moet je ook invullen ter plekke. Dus thuis invullen en alles tegelijk inleveren scheelt je tijd na een vlucht.

Pq.
Kan je ook doen over land; maar zoals Britt al aangaf is vliegen de goedkopere en snellere manier.

Mui Ne
per bus of met een prive wagen. Reken op een uur of 5.
trein is omslachtig, dus zou ik niet doen.

Halong Bay
Kan je thuis regelen; kan je de boten vergelijken en je keuze maken.
Ook kan je routes belijken en heb je zekerheid dat je die boot hebt.
Ter plekke kan ook, maar dan is de aanwezig dat je voorkeurs boot voll zit en je een alternatief moet gaan nemen. Kost je ook tijd maar is goed te doen.
Prijzen verschillen niet veel om vooraf of ter plekke te boeken.

gr.
Ton.

Nu heb ik flink wat zitten lezen op de forum.

De visum kan ik via myvietnamvisa.com aanvragen waarbij ik de voa form opgestuurd krijg. hiervoor rekenen ze 18 dollar pp.
Vervolgens kan ik dus met dit formulier bij de balie in Vietnam met 25 dollar( voor de stempel) en een pasfoto mijn visum krijgen.

@ Ton als ik de approval form download op wereldwijzer heb ik dan de aanvraag op myvietnam.com niet meer nodig en houd het dezelfde dan in?

Mijn tour naar Halong Bay lees ik heel vaak terug hier dat ik dit het beste in Hanoi kan regelen en dat de aanbod behoorlijk is. een tour van een dagje lijkt mij afdoende.

Ik zou heel graag willen vliegen naar Phu Quoc alleen vlieg ik al van Hanoi naar Ho Chi Min City. Ben dus gebonden om via Ho Chi Min een vervoer te regelen naar Phu Quoc of Mui Ne. Ben uiteraard vrij in mijn keuze voor de strand en als er mooiere alternatieven dichtbij Ho Chi Min zijn hoor ik dit graag.

Welke van de twee zou mij aangeraden worden tussen Phu Quoc of Mui Ne?
Hou wel van een relaxte mooi strand plus uitgaans leven in de avond.

Mijn overnachting bij Phu Quoc en of Mui Ne, kan ik dit beste daar regelen ( bonne fooi) of van te voren? Wat voor mij belangrijk is dat het lekker goed koop is :smile:

Ik weet niet hoe laat je van hanoi naar Saigon vliegt en of dan de gelegenheid is om direkt door te vliegen naar Phu Quoc. Ik ben zelf in februari vanuit Danang naar saigon gevlogen en ben gelijk dezelfde dag door gevlogen naar Phu Quoc.
Ik moet overigens wel aangeven dat Phu Quoc een zeer aantrekkelijk strand heeft, maar ik kan me niet voorstellen dat er in de avond een bruisend uitgaansleven is. De enige drukte in de avond vond ik de nightmarket in Phu Quoc. Voor het overige denk ik dat er in Mui Ne meer mogelijkheden zijn om in de avond je vertier te zoeken. Ik ben daar echter zelf niet geweest. Een aanrader is ook om eventueel het strand te bezoeken in Nha Trang. Ik ben daar zelf geweest en heb de indruk dat daar het avondleven wel interessant is.

Doe er je voordeel mee.

groet corenwilna

Hallo S,

Even een misverstand uit de weg werken.

De letter of approval is niet gelijk aan het arivel form.
De Letter is de goedkeuring dat je Viet Nam in mag.
Dit kost je dus die 18 dollar.

Bij inlevering van deze Letter + 1 pasfoto + 25 dollar + een ingevuld arrival formulier is goed voor je visum.

Wanneer je het arrival formulier niet bij de eerste keer inleverd krijg je deze bij de balie en moet je deze invullen, weer in de rij en na een tijdje krijg je je visum.

Door deze thuis in te vullen spaar je dus tijd.
Dus ze zijn niet identiek; de "letter of Aproval "van bijv. mtvietnamvisa is het belangrijkste en is de toestemming.

Het Arrival form is voor de datum dat je ook werkelijk arriveert.
vul dus ook de datum van aankomst thuis in bij de ondertekening.

Ook is het handig om thuis alvast in te vullen omdat je je paspoortnummer moet invullen op dat formulier.
je hebt dan je paspoort + "Letter of Approval " + pasfoto al ingeleverd.
Je zal niet de eerste zijn die nergens anders zijn paspoortnummer heeft opgeschreven en weer in de rij moet om zijn paspoort weer terug te vragen om dat formulier in te vullen.

strand + uitgaan.

Mui Nee
mooi strand, maar rond 11 uur niet echt meer om te zwemmen door de wind.
Deze veroorzaakt grote golven.
Voldoende bars en restaurants, met hoofdzakelijk ( 90% ) russen.

Verblijf daar kan je op voorhand regelen ( thuis of in Saigon ), maar ook ter plekke.
Het aantal hostels wordt in rap tempo minder en vervangen door resorts.
In 2007 waren er enkele resorts en veel hostels, nu veel resorts en enkele hostels.

Nha trang
Mooi strand, meer excursies, en een goed uitgaansleven met ook disco’s.
de zee is goed in te zwemmen, met een super relaxt strand bij de "Saloirs club " ( wel duur ).
Wel minder russen, of niet zo aanwezig door de omvang van Nha Trang.

PQ
Ben het met Cor eens, mooi strand, kalme zee maar in de avond niet veel te doen.
Natuurlijk een barretje en restaurants, maar niet te vergelijken met Mui Nee en al helemaal niet met Nha Trang.

Hoi An
Relaxt strand ( 5 km van de stad ) en een leuk stadje met veel barretjes en restaurants.
Ben je niet op zoek naar disco’s en wil je rustig op een terras wat drinken en eten ( kan zowel langs het strand als in de stad ) is dit de beste optie volgens mij.

Halong Bay
Om je trip naar Halong Bay in Hanoi of thuis te regelen maakt niet uit.
Welke optie het beste of goedkoopste is er ook niet, alleen het is goed te doen om ter plekke te regelen. ruim voldoende bureaus waar je deze kan kopen.

Ik hoop dat het zo misschien wat duidelijk is S.

gr.
Ton.

1 like

Moet zeggen dat het nu behoorlijk wat duidelijk is geworden.
Heb via myvietnamvisa.com de approval letter aangevraagd en heb de visa on arrival form al gedownload om daar tijd te besparen. Nu moet ik alleen de Approval letter van myvietnamvisa en de arrival form meenemen naar Vietnam met twee fotos en 25 dollar.

Zijn ze in Vietnam heel streng mbt de pasfoto 4x6 cm?
Heb nu wel pasfotos alleen deze zijn iets kleiner en conform Nederlandse paspoort standaarden.

Voor ons is het Nha Trang geworden en denken we dat we de trein zullen nemen van HCMC naar Nha Trang met de DSVN. (277000 Dong).

We zijn ook van plan om in HCMC de Cu Chi tunnels en dat de Cu Chi gebied noorderlijk van HCMC ligt. Moet hiervoor een tour geboekt worden of kan ik zelfstandig daar naar toe en zelf daar een ticket aanschaffen?

Hallo S,

Ja, klopt voor wat betreft het visum gedeelte.
Normale pasfoto wat op een nederlands paspoort gaat voldoet.
Je hoeft er overigens maar 1 in te leveren ipv 2.

Voor de Cu Chi kan je beide opties gebruiken.

Maar met een tour meegaan is makkelijker en goedkoper.
Kosten gaan met een bus vanaf 7 dollar tot een dollar of 10 pp

Prive, met gids en auto zit rond de 50 dollar voor 2 personen.

Waarschijnlijk ken je de foto’s wel van touristen die met een plankje boven hun hoofd uit een gat in de grond komen.
Deze foto wil bijna iedereen.
Wanneer je met een groep bent van 25 personen duurt het dus wel even op deze lokatie.

Met een prive tour is dit zo bekeken.

Bedenk wel dat dit alleen maar een gat in de grond is en er verder niets onder zit; is alleen om de camouflage te laten zien.

De tunnels zijn ook wat opgehoogd voor de grotere touristen.

Je kan met een prive tour ook het vietnamese gedeelte bezoeken; wel om vragen.
Dit is niet echt touristisch en de tunnels hebben de echte oorspronkelijke hoogtes.

Leukste is om de tunnels te bezoeken via het water, onderweg even aanleggen in een dorp.
Beide gedeeltes van het Cu Chi complex te bezoeken ( vietnamees en westers ).
Is een prive trip en is dus duurder ( rond de 300 dollar voor 2 personen ).

gr.
Ton.

Hoi Ton,

Bedankt voor de info mbt de afmeting van de pasfoto en dat een afdoende is.
300 Dollar uitgeven voor een prive tour is voor ons te duur en zullen we denk ik met de massa mee moeten :smile: