Hallo Penny,
Ik zal proberen je te helpen.
Je hebt 2 keuzes.
1
Is de duurdere optie, je gereld jullie Viet Nam visums in den Haag bij de ambassade.
Je moet dan kiezen tussen een singe entry visum ( kosten zijn geloof ik 75 euro pp ) of een multy visum ( wat dat kost weet ik niet, maar denk dat het ergens ron de 110 a 125 euro zal zijn ).
2
Je kan dus ook via internet een toestemming vragen om naar Viet Nam te reizen en binnen te komen.
Dit noemen ze een "Letter Of Approval " ( LOA ).
Je kan deze ook aanvragen voor een "multy entry visa "gezien je trip naar Cambodja.
Dit is dus geen visum, maar alleen de toestemming; is ook voor luchtvaartmaatschappijen gelijk aan een visum.
Wanneer je geland bent in Hanoi ga niet naar de douane , maar naar een aparte balie, in Saigon noemen dit geloof ik "Arrival visa oid.
Bij die balie meld je je dan en krijg je een formulier ( form on arrival ) en deze moet je dan invullen natuurlijk.
Wanneer je deze hebt ingevuld, terug naar de balie en lever dit ingevulde formulier in + LOA + 1 pasfoto + paspoort in.
Dan even wachten en dan wordt je naam afgeroepen en ga je weer naar de balie en tegen betaling van 45 USD ( single entry ) of 65 USD ( multy entry ).
Heb je het visum in je paspoort staan.
Dan kan je door naar de douane en dan door om je bagage op te halen.
Om er 1 stap tussen uit te halen , adviseer ik mensen om het "form on Arrival " thuis te downloaden en thuis vast in te vullen.
Je kan deze hier vinden vinden.
Scheelt je wat tijd, dus vandaar het advies.
Dus, even voor de duidelijkheid, met het thuis ingevulde "form on Arrival.
Aankomst in Hanoi, naar de douane hal, naar de balie voor "Arrival Visa " .
Daar inleveren, je LOA, 1 pasfoto, paspoort en je thuis ingevulde "form on arrival ".
Dan even wachten tot je naam wordt afgeroepen, 45 of 65 USD betalen en je kan naar de douane.
Kostenbesparing en tijd
Voor een "single entry "visum.
Is een beetje afhankelijk waar je je LOA hebt geregeld.
Dit omdat je op vele sites dit kan regelen en de prijzen variëren van 10 to 25 USD per LOA pp.
Maar met de duurste aanvraag voor een Loa ( 25 USD ) bespaar je rond de 25 euro pp, met de huidige koers van de USD.
25 + 45 = 70 USd = 51.20 Euro tov 75 euro
Dit met hooguit een half uurtje wachten.
Met een "multy entry"visum kan ik het niet zo gedetailleerd doen omdat ik niet de exacte prijs weet wat de ambassade vraagd.
Maar in USD ben je kwijt.
45 USD ( dure optie voor deze LOA ) + 65 = 110 USD = 80 Euro
Reken even bij de ambassade 110 Euro, is het verschil 30 Euro pp. voor het half uurtje hooguit.
Wanneer je je ook bedenkt dat je bij de bagageband ook moet wachten op je bagage, is het tijdsverlies minimaal of zelfs weg.
Maar je hebt wel 2 x 25 euro verdient tov van mensen die voor hun visum hebben betaald in hun land.
Ik Begrijp dat je door de bomen misschien het bos niet meer ziet, en door de vele vragen en antwoorden/adviezen het overzicht weg is.
Maar hoop dat mijn antwoord nu, wat duidelijker is je begrijpt hoe e.e.a. werkt.
Schroom je niet om nog een vraag te stellen, wanneer het nog te onduidelijk is, help je graag vooruit.
gr.
Ton.