Vietnam + Cambodja/Laos hulp

Hee allemaal,
Graag zou ik wat hulp en tips willen krijgen voor de vakantie die ik aan het plannen ben.
Het zit zo:

Ik zit nu in mijn tussenjaar nadat ik mijn Havo heb behaald (ben nu 18). Nu ben ik er helemaal klaar voor om solo rond te gaan reizen. SEAsia valt erg bij mij in de smaak, ben ook al eens in Thailand geweest en dat was geweldig! Hierdoor zou ik graag door heel Vietnam willen reizen, maar Cambodja en Laos spreken mij ook erg aan en daarom zou ik ook graag kort wat van deze landen proeven.

Na goed rond gekeken te hebben ben ik op een route gekomen die mij erg aanspreekt(globaal):
Vliegen: Amsterdam - Bangkok
Bangkok - Siem Reap enkeltje

Van Siem Reap naar Ho Chi Minh City
HCMC naar Ha Noi
Ha Noi - Vientiane

Vliegen: Vientiane - Bangkok enkeltje
Bangkok - Amsterdam

Met deze route kom ik het goedkoopst uit, vliegtickets kosten bij elkaar rond de 900 euro.

Nu ben ik er nog niet echt over uit voor hoelang ik zou willen gaan. Sowieso genoeg om alles te zien maar niet dat ik hoef te haasten en op sommige dagen rustig aan kan doen, ik dacht aan iets vanaf Maart tot ongeveer Mei, dus 1,5 tot 2 maanden maar dit kan dus ook uitgerekt worden. De tijd zou namelijk voor het grootste deel van het budget liggen want ikzelf heb tijd genoeg. Mijn budget ligt tussen de 2000 en 3000 euro inclusief tickets.

Is dit budget hoog genoeg voor 2 maanden reizen of moet ik toch wat schrappen? Verder zou ik graag wat tips willen hebben omtrent deze route, zoals of dit veel gedoe is met visums en of het een haalbare route is. Verder zijn andere tips ook erg welkom!

Alvast Bedankt!!

Hallo S,

Heel ambitieus , kan ik wel waarderen om op deze leeftijd dit te ondernemen.

Voordat ik over routes ed. begin, heb ik wat vragen over het budget.

Je hebt het over 2000 a 3000 euro, is dit zonder de 900 euro, genoemde vluchten?
Of moet daar de internationale vlucht ook vanaf en wat kost ie?

Maar even dit buiten beschouwing laten.

Da nu wel over in USD ipv Euro, dus niet schrikken

Reken even gemiddeld voor een overnachting 25 USD
2 maanden = 60 dagen is 1500 USD
eten drinken 60 x 20 1200 USD
vervoer in Viet Nam en Camcodja minimaal 300 USD

Dan zit je al aan 3000 USd en heb je nog geen excursie
Sapa , afhankelijk van de dagen 300 USD
Halong met overnachtingen, 150 USD

diverse excursies in Viet Nam 250 USD

Zit je al op 3700 USD zonder internationale vluchten ( = 2700 euro ).
Dit dus zonder vlucht Europa naar Aziƫ VV, zonder vluchten naar Cambodja.

Ik denk dat je nu, 2013 /14, moet rekenen op gemiddeld op 40 / 50 euro per dag; inclusief dan overnachting, lunch. avondeten, excursies, stappen, vervoer.
Heb dan de duurdere ( Halong en Sapa verrekend met de goedkopere ).
De prijzen van medio 2013 en eerder zijn niet meer relevant want in Viet Nam wordt het ook steeds duurder.
Een reis in 2012 of eerder tov een reis in 2013/4 is al helemaal niet meer te vergelijken in prijs en niet meer relevant.

Ga je echt heel basic; dus voor stapelbedden in een hostel, toilet/douche met delen met mensen.
Geen slaapbus / trein, maar zitten enz. dan kan je wat besparen.

Ben ook de visumkosten vergeten; reken op rond de 200 euro.
inentingen, wanneer je ze allemaal moet krijgen reken op iets van 150 euro.
Malaria tabletten misschien 100 euro.
Vervoer van en naar vliegvelden 100 euro.

Ik denk dat je je budget wat omhoog moet bijstellen en naar de 4500 euro incl. de internationale vluchten om 2 maanden door te komen zonder je centen te hoeven te tellen elke dag .

Sorry.

Ton.

1 like