Super gaaf gedaan, Indoganger!
Sinds vorig jaar heb ik ook een Go Pro, meer gebruikt voor onderwater filmen bij snorkelen enzo. Leuk om te zien, wat jij doet!
Gebruik jij alleen zo’n uitschuifstok? Ik was voor dit jaar aan het kijken of het handig is om een onderwaterhandvat, of zuignap voor op motorkap of gorilla arm mee te nemen. Heb jij nog goede adviezen?
Goed idee om flimpjes te posten!
We hebben wat filmpjes van de onbekendere eilanden gemaakt. Veel avontuur, ook wat meer back to basic, maar als je avontuur zoekt, geen probleem.
Dankje, wat cool. Volgens mij heb ik in de aanloop naar mijn reis wel eens een video van jou bekeken.
tips voor de GoPro;
Film in 50 fps, je kunt dan altijd weer vertragen zonder kwaliteitsverlies.
Gebruik de “Anti Fog Inserts”; die voorkomen dat je GoPro van binnen beslaat en voorkomt dus dat je video wazig word.
Als je wel eens timelapses maakt, koop een eierwekker en monteer de GoPro erop. Resultaat; fantastische “panning timelapses”.
Neem een floaty mee. Mocht je ooit je GoPro loslaten in het water dan zorgt de floaty dat ie weer naar boven drijft.
Koop een koffertje, dan heb je alles bij elkaar en blijf alles heel. Tevens heb ik een battery-pack (50 euro) in de koffer ingebouwd waardoor ik overal mn batterijen bij kan laden.
Koop een battery backpack voor de GoPro, voor wat extra prik, hierdoor kun je langer door zonder batterij te wisselen. Das bijzonder handig voor timelapses.
Ik miste soms zelf een zuignap, die ga ik nog kopen maar die is wel wat groot dus weer niet of ie mee gaat op de volgende reis.
Gorilla arm had ik ook mee maar niet gebruikt. Ik had wel de base-plate mee waarop de GoPro in de verpakking zit, erg handig!
Bedankt voor je Go Pro tips Pieter! Ik ga me er eens in verdiepen. Ik hou ook niet van zeulen met te veel spullen en al een flinke fotocamera mee, dus het is altijd afwegen wat je veel gebruikt.
Die batterij is zeker snel leeg, dat is echt een probleem, goed tip!
Super mooi! Ik zit te twijfelen tussen Colombia (ben al eerder in ZA geweest en vond het fantastisch!) of een nieuw continent/land Indonesië. Als ik deze beelden zo zie dan lijkt Indonesië me ook heel mooi! Kunnen jullie mij tips geven over de highlights/route? Ik heb 4 a 5 weken de tijd. Heb me nog niet echt verdiept dus als jullie een mooie route weten die cultuur, strand (surfen en snorkelen) en natuur/vulkanen met elkaar combineert…?! Alvast bedankt
Ik ga in mei voor de derde keer dus kan je Indonesië zeker aanbevelen. Als je 5 weken hebt zou ik als ik jou was het volgende doen:
-Jogyakarta 4/5 dagen
Veel mensen die in Jakarta beginnen zijn hier niet zo positief over dus om tijd te besparen zou ik in Jogya beginnen. Is een leuke kleine stad waar je je middenin het Javaanse leven bevind. Vanuit hier kun je naar de Borobudur en Prambanan (tempels). En je kun een tour boeken naar de Bromo vulkaan (zie begin van mijn 2011 video). Vanuit de Bromo kun je verder reizen naar Bali.
-Bali 10 dagen
Er is op Bali een hoop te zien en te doen, maar naar mijn smaak is het de afgelopen jaren erg druk geworden op bepaalde plekken. Ik ben erg fan van het relatief rustige watersport-eiland Nusa Lembongan. Hier kun je goed duiken, surfen en snorkelen. Je kunt zelfs met Manta-roggen snorkelen (zie einde video 2014). Verder vind ik Ubud erg mooi en zijn er in het noorden tal van rustige mooie plekken te vinden. Ik zou het zuiden van Bali zelf vermijden; Kuta, Seminyak en Sanur zijn erg toeristisch. Vooral Kuta is één groot zuipfestijn.
-De 3 Gili’s 4 dagen
Zelf ben ik in 2011 op Trawangan geweest en dat was toen prima te doen, laidback en relaxed. Soms een feestje en prijzen waren goed. Dit jaar ben ik er 2 uur geweest en snel weer weggegaan omdat ik het veel te druk en te duur vond. Het was in mijn ogen één grote kermis. Ik wilde liever mijn leuke herinneringen uit 2011 houden. Gili Meno schijnt (volgens een aantal packers en locals) nu het leukst te zijn, maar daar ben ik zelf nooit geweest.
-Lombok 10 dagen
Ik heb zelf nog niet heel veel van Lombok gezien maar Sengiggi is een goede plek om vanuit te beginnen. Vanuit hier kun je veel tours doen, bijvoorbeeld de Rinjani beklimmen of naar tempels en watervallen gaan. Ik vond zelf Kuta Lombok erg mooi en rustig. Vanuit hier kun je een dagtourtje doen naar het prachtige Gili Nanggu in het zuiden, bovendien kun je er goed surfen en duiken met hamerhaaien.
-Flores 5 dagen
Ik heb nog te weinig van Flores gezien, vandaar dat ik ook terug ga. Maar heb echt een hele mooie boottocht gedaan van 3 dagen naar Labuan Bajo (vanaf Lombok). Vanuit daar ben ik met een klein bootje naar Kanawa Island gegaan. Dat was echt de Highlight van mijn reis. Prachtige stranden, adembenemende uitzichten, superrelaxed en rustig (woont verder niemand op dit piepkleine eiland). Als je je bed uit rolt loop je zo de zee in en zie je prachtig koraal, schilpadden, cuttlefish, zeesterren, zee-egels en haaitjes. 's Nachts kun je relaxen aan het barretje en meezingen met de gitaar bij t kampvuur.
Hoi Pieter, dat klinkt inderdaad als een heerlijke vakantie! Ik zou morgen al weg willen als ik dit zo hoor… Heel erg bedankt voor de tips, hier heb ik erg veel aan!
Is het vervoer daar makkelijk te regelen met een beetje handen en voeten en engels?
En zijn er verder nog dingen die ik moet weten?
In Indonesie gaat alles naar mijn ervaring supermakkelijk. Uiteraard moet je altijd op blijven letten, maar iedereen is erg behulpzaam en je kunt men alles vragen en vaak regelt men het dan voor je. Zoek je vervoer of wil je een boottochtje maken? Vraag een willekeurig persoon op straat en iedereen weet wel een neef of buurman met een auto/boot. Verder altijd onderhandelen over de prijs maar dat krijg je snel genoeg onder de knie. In de meeste gebieden spreekt men prima Engels.
Indonesie is zo groot, je kunt per gebied een paar weken gaan. Vandaar dat veel mensen vaker terugkeren naar Indonesie!
Het is dus maar net wat je zoekt. Wat meer de hoogtepunten? Denk aan Noord Sumatra, Java vanaf Yogyakarta en cultuur en relaxen op Bali en Gilis. Dan heb je verschillende eilanden gezien.
Wil je liever gaan naar plekken waar minder toeristen komen, verdiep je dan een in de andere eilanden. Soms wel wat lastiger reizen, omdat er minder een toeristische infrastructuur is en in afgelegen gebieden mensen geen Engels spreken, dus dan heb je een gids nodig.
Moet je het wel okay vinden als het af en toe wat primitief is. Bovenstaande filmpjes geven een beeld.
Trouwens, als je voor Indonesië kiest, heb je misschien iets aan mijn blog van deze week. Dit zijn wel de meest gestelde vragen van reizigers aan ons.
Heb je dat ook vast gecovered!