Daar moet je tegen kunnen.
Ik film al meer dan twintig jaar en ik heb erger meegemaakt.
Twee jaar geleden ben ik ook in Indonesië geweest en ik heb toen ook gefilmd.
Ik kwam thuis met acht uur film. Ik heb er een film van anderhalf uur van gemaakt. En in de montage doe ik een hele dag over vijf minuten film. Maar ik krijg dus nooit meer negatieve reacties.
T lijkt me sterk dat je geen negatieve reacties krijgt, want alle smaken verschillen. Ik krijg gelukkig wel eerlijke reacties, waar ik van kan leren. Maar dit gaat helemaal niet over de video, dit gaat over iemand die denkt dat een snorkel altijd links zit, en niet snapt dat een snorkelclip van plastic is en kan breken. Nederlanders hebben altijd wat te zeiken
Ik heb alleen het eerste filmpje gekeken (slecht internet).
Duur van het filmpje is prima, maar ik vind het te snel en daardoor schokkerig gemonteerd. Ik zou de fragmenten net iets langer nemen, en af en toe meer rust inbouwen. Met name bij de timelaps zou dat makkelijk moeten gaan.
Wat de klip van de snorkel betreft: doe hem dan onder je maskerband. Stukje veiligheid. Een goprostick bij mantas vind ik om die reden ook niet kunnen: denk aan de veiligheid van het milieu om je heen! Dan maar niet zelf in beeld
Thanks voor je feedback, neem t mee voor de volgende! De snelheid hoort er wel in vanwege de vele beelden en de muziek, het schokkerige zal denk ik de internetverbinding zijn want hij hoort gewoon smooth te lopen (opgenomen in 50fps) Had de snorkel bij de mantas op een gegeven moment vast gemaakt op de manier hoe jij zei. De gopro stick drijft en zit vast aan mijn pols. Heb zelfs vaak nog plastic uit de oceaan gehaald want jij weet ook wel dat de meeste Indonesieers zelf alles gewoon de zee in mieteren, zonde!
Het schokkerige ligt niet aan het internet, daar gaan beelden niet van omhoog en omlaag
Het lijkt me ontzettend lastig een gopro stil te houden, maar misschien kun je net wat vaker van een statief/een tafel filmen?
En de muziek die kies je zelf, dus dat is geen argument
Het onderwaterleven moeten we zuinig op zijn. Er zijn Indo’s die dingen in zee gooien, maar ook buleh (buitenlanders). Er zijn ook buleh die onder water overal aan zitten, of die met losse delen van hun duikuitrusting (octopus, manometer) dingen beschadigen. Zo’n goprostang met stroming lijkt me daarom geen goed idee. Zelf klem ik m’n mijn camera dicht tegen m’n lijf aan als het stroomt. (Fotocamera, ik film niet onderwater.)
Ja, klopt die keis ik zelf. Maar t staat vrij lame als je beelden niet op de muziek lopen en veel langzamer gaan. Dan verlies je de aandacht van je kijker. Het hele idee aan een Gopro is dat het een actiecamera is en tja dan heb je wel eens een wat minder stabiel beeld. Dit is ook echt een andere manier van editten dan een vakantieverslag van 2 uur waarbij je shots 10 seconden laat lopen. Het publiek waar ik voor edit zou erbij in slaap vallen. Dat is ook niet echt de stijl voor Gopro video’s (zie ook youtube), en ook eigenlijk meer van een tijdgeest van een jaar of 20 terug. Dat zie je ook vaak bij een oudere generatie als die een video maken dat het allemaal wat langzamer gaat. Dat is niet erg maar de spanningsboog is tegenwoorig veel korter. Lol, ik zie mezelf al staan met mn GoPro op een statief
Ja, je hebt van die idioiten (vaak zag ik Koreanen in zwemvesten) die niet goed kunnen zwemmen en daarom gaan rusten op koraal, verschikkelijk natuurlijk. Ik snorkel veel en heb nog nooit iets aangeraakt onder water.
Wat mij in Indonesie altijd opvat is dat men overal alles op straat en in de zee pleurt en er totaal geen bezef is voor welke schade dit doet aan de natuur en uiteindelijk ons voedsel. Gelukkig sprak ik een leraar die mij kon vertellen dat het inderdaad een groot probleem is en men op scholen bezig is met de bewustwording van dit probleem.
Een GoPro stick kan onder water echt geen kwaad mits je er goed mee om kunt gaan, hetzelfde geldt voor: je flippers, je duikuitrusting, je fototoestel, je handen, je voeten, boten, je surfboard en ga zo maar door… Je moet gewoon bewondering en respect voor de natuur hebben en overal met je pootjes vanaf blijven.
Het filmpje uit 2014 is qua kwaliteit flink verbetert t.o.v. die van 2011. Wel vind ik, net als Jenny, de beelden wat te kort. Je krijgt nu net geen indruk van het land zelf daar gaat het te snel voor en dat vind ik er dan jammer aan. In 2011 waren de beelden wat langer. Dus een mix van deze twee zou perfect zijn :chin:
Waarmee heb je de film eigenlijk bewerkt want ik moet ook nog het e.e.a. in elkaar zetten en pinnacles vind ik wat te zwaar.
Het filmpje van 2011 vind ik wat slordig gemonteerd.
Maar die van 2014 is heel goed. Geeft heel goed de sfeer weer van het avontuur.
Hier staat iets van mij:
Dankje! Dat klopt ook want in 2011 filmde ik op 720 en nu in Full HD, dat is twee keer zo scherp. De video is ook meer als “vette clip” en vakantieherinnering bedoelt voor mensen die erbij waren of een korte impressie willen krijgen van mijn reis. Op die manier heb ik ook gefilmd en mn shots verzameld. Ik heb dus van te voren goed nagedacht wat ik wilde bereiken. Als ik een verslag zou willen maken over de plekken die ik bezocht had, had ik een andere camera mee moeten nemen en mn gildecam en/of mn statief. Uiteraard had ik dan ook niet deze snelle muziek en shots kunnen gebruiken.
Ik bewerk met Adobe Permiere Pro en Adobe After Effects dus dat is nog wel “zwaarder” dan Pinnacle dat eigenlijk meer een consumentenprogramma is. De suggestie van Movie Maker lijkt me in jouw geval ook de beste optie.
Een tip voor een beginnende video editor: Bedenk wat je wilt maken en kies daarop je shots uit. Veel mensen gebruiken een camera als een verlengstuk van hun arm en filmen daardoor te veel en genieten te weinig. Zo hoef je ook in de bewerking niet zoveel uit te zoeken en heb je beelden die er echt toe doen. En dan nog een tweede tip: besteed evenveel aandacht aan het uitzoeken van de door jouw gewenste muziek als aan het editen zelf, dit is immers de helft van de video. Begin op je tijdlijn altijd met het neerzetten van je muziek zodat je de beelden op de muziek kunt knippen, anders “klopt” het voor je gevoel niet. Kijk maar eens naar films of reclames; alles is op muziek geknipt. Succes!
Wel goed gemonteerd niet goed gemonteerd pff wat een gedoe!
Ik heb er van genoten geweldig waande me weer in indonesie en leuke trips gezien.
Daardoor is de keuze voor volgend jaar flores en bali!