Hallo, Samen met mijn vrouw wil ik graag een rondreis van ca. 15 dagen maken door Sri Lanka.
Wij vliegen op Colombo. Vanwege de vrijheid, maar ook om budgettaire redenen, reizen wij het liefst op eigen gelegenheid. In de reisgidsen lees ik dat het busvervoer door het land in een slakkengang gaat. Misschien dan reizen met de trein? Onze route is globaal: Colombo, Kandy, Dambulla en Anuradhapura. Via de Zuidkust, bijvoorbeeld Galle dan weer terug naar Colombo.
Mijn vragen zijn: is er een behoorlijk spoornetsysteem? Is het niet overvol? Hoe gaat reserveren (bijvoorbeeld van Combombo naar Kandy) in zijn werk?
mvg Frank
Hoi Frank,
Valt tegen. Eerst zou ik je route goed tegen het licht houden: A’Pura en Dambulla liggen ten noorden van Kandy en Galle ten zuiden. Een route AP/Dambulla-Kandy-zuiden is dus logischer dan heen en weer springen. En het beroemdste stuk spoor is Nuwara Eliya - Haputale - Ella - Badulla, tussen Kandy en Galle in.
Zie
voor allerlei tips. Je zou trein kunnen nemen Colombo-AP, dan AP - Habarana (met overstap Maho) voor Dambulla gebied, dan Kandy-Ella en tot slot Matara-Colombo. Tussenstukken bus of taxi. Op alle routes zijn sommige treinen reserveerbaar, op de kustlijn bijvoorbeeld alleen 1 middagtrein (met Rajadhani Express) en voor AP-Maho-Habarana kun je Maho-Habarana zeker reserveren (dat is de dagelijkse Colombo-Batti trein) maar mogelijk de qua tijd aansluitende trein AP-Maho niet. Rustig stuk qua route dus klinkt niet bezwaarlijk.
:wereld:
Sukses,
<Erik> & [Sandya]