Hoi allemaal,
Inmiddels zijn wij druk bezig met het plannen van de route door het mooie Sri Lanka middels backpacken. Ik ben toch enigzins in twijfel geraakt, met de bus gaat prima, als we geen haast hebben, maar ik zag ook best veel treinverbindingen lopen door Sri Lanka. Is iemand hier bekend mee en kan wellicht een traject(en) aanbevelen?
Jullie zouden me er erg mee helpen! Alvast bedankt!
Groetjes Ellen
Hoi Ellen,
Het lijkt mooier dan het is. Colombo-Trinco bijvoorbeeld heeft geen enkele dagtrein meer tenzij je 6 uur overstap in middle of nowhere (Gal Oya) leuk vindt, of vanaf dat punt toch maar een bus neemt. Andersom gaat beter, slechts 2 uur wachten. Komt door materiaalgebrek.
Onze top 3 van mooiste routes:
1] Nanu Oya (N’ Eliya) tot Badulla via Haputale en Ella
2] Peradeniya tot Rambukkana, dit is de bergachtige 25% van Kandy-Colombo route
3] Peradeniya/Kandy tot Nanu Oya
2e klas kaartjes altijd te krijgen (wat geen zitplaatsgarantie inhoudt), over 1e klas kun je boeken schrijven. Seat61 is een redelijk goede site voor treinreizen ook in Lanka.
Sukses,
<Erik> & [Sandya]
Hoi Erik,
Bedankt voor de goede tip, daar kan ik wat mee!
Mag ik je wellicht nog een vraag stellen? We willen dan graag per bus richting Anuradhapura. Is dit de moeite waard en per bus te doen? En ken je Yala NP ook? Naja het komt er op neer, we willen graag vanaf Negombo/Waikkal richt Annuradhapura en dan richting Rambukana, Kandy, Nuwara Eliya, Ella, Baddula en dan richting Yala NP en afsluiten in het zuid(westen) aan het strand in Hikkaduwa.We hebben 2,5 week en hopen dat dit te doen is.
Hoor graag of je nog tips hebt of aanbevelingen kunt doen…
nogmaals dank!
Groetjes Ellen
Hoi maar weer,
Klinkt als nét te doen. Er is een enkele direkte bus Negombo-A’pura, doch meestal zul je indirekt moeten reizen met overstap in Kurunegala of Puttalam.
A’pura (en om de hoek Mihintale) zijn mooi, en dan hoef je Pollonnaruwa niet te doen want die overlappen deels. Maar Sigiriya is wel zo’n beetje must-see, en vandaaruit kun je naar Kandy. Rambukkana kun je bijvoorbeeld met de trein heen uit Kandy, dan Pinawela olifantenweeshuis zien en terug met de bus.
Verder:
- Voor de meesten is een paar uur Eliya genoeg, daarna trekken ze door naar Ella voor overnachting. Eliya heeft een Schots klimaat en dus nogal kil, Ella is al beduidend warmer.
- Yala is het park met de grootste varieteit aan diersoorten ja. Safaris 6-8:30 ochtend en 3:30-6 uur middag maar dat geldt voor alle parken.
Sukses maar weer,
<Erik> & [Sandya]
Wat een heerlijk vooruitzicht! Wij vonden de treinreis van Colombo naar Kandy (vooral het laatste stuk) erg indrukwekkend.
Opnieuw bedankt voor jullie tips, begin wel heel erg benieuwd te worden nu!
Ik blijf vragen, ben heel erg op zoek naar een geschikt gebied/traject om te fietsen, het liefst in de omgeving van de theeplantages. Is hier iemand nog bekend mee?
Alvast bedankt!
Groetjes Ellen
Goed plan! Wij hebben een Engelsman ontmoet die vanuit Hikaduwa richting de bergen is gefietst. Hij ging via Kandy richting de oostkust en kwam heel veel plantages tegen. Hij vond het helemaal geweldig en het fietsen ging prima. Wel had hij soms moeite met accommodatie vinden onderweg. Het is dus wel belangrijk om goed te plannen waar je iedere dag uit wil komen.
Hmmmm…
a) 80-90% van de toeristen waarvan ik 't hoor kiezen juist NIET de bergen uit voor het fietsen.
Redenen: 1] Nogal wat ‘colletjes’ (hellingsgraad soms 20-30%, denk maar aan Ella kloof waar je in korte tijd een volle kilometer klimt) en 2] smalle wegen zonder uitwijkruimte. Gewoonlijk zijn de SL doorgaande wegen al redelijk fietsonvriendelijk, secundaire weggetjes zijn safer, maar de bergen hebben weinig bruikbare secundaire weggetjes en de doorgaande wegen hebben geen goede berm als uitwijk voor je van de weg drukkende bussen en lorries. Of plat tegen de bergwand of de afgrond in, beiden niet zo leuk.
b) Dat betekent dat de fietsvriendelijke gebieden niet in de buurt van de betere theeplantages liggen, maar in de vlakten. Bijvoorbeeld Yala - Udu Walawe gebied achter de zuidkust, of Culturele Driehoek.
Een mogelijk compromis zijn de laaggelegen theeplantages, die vind je o.a. aan de noordwestkant van Sinharaja park (achter de Kalutara-Bentota kustlijn) en in zuidwesten (Galle-Akuressa weg, achter de Galle-Matara kustlijn). Maximaal 300 m omhoog dus beperkte klim, en wel echte theeplantages alleen voor de minst lekkere soort thee; hoe hoger de plantage hoe beter/duurder de thee.
Sukses,
<Erik> & [Sandya]