wie kan me helpen om deze woorden/zinnen te vertalen ?
1 maundu ti moru bro
2 kuwa crious nayo ?
3 ni stress free na sima ya muhoho
4 ama nikupikiwa poa na kamsudan ?
heb ook vermoeden dat er enkele engelse woorden in verwerkt zijn
kamsudan wat zal dat betekenen ? deze persoon gaat ook regelmatig naar het zuiden van Soedan
wat is sheng ?
deze persoon komt uit Kiamba regio Thika / Ruiru
de andere ook uit Thika nu mombasa
de eerste komt vaak in Nairobi en gaat regelmatig voor een tijd naar zuid-soedan Juba
Sheng (of slang) is een spreektaal, een mix van vooral Swahili, Engels, Kikuyu maar ook andere stamtalen die oorspronkelijk in Nairobi is ontstaan en steeds populairder is bij de jongeren in Kenia.
Zo schrok ik eens dat iemand in mijn taxi de chauffeur een “punch” wou geven, waarop de chauffeur met enthousiasme reageerde.
“Punch” (Engels voor stomp) doe je met een vuist, die heeft 5 vingers en in Sheng betekend “punch” dus 500 shilling, die logica leerde ik later.
Ik weet dat Sheng vooral in Nairobi gesproken wordt, zoals je omschrijft komen alle 3 de personen uit de buurt van Nairobi. Vandaar Sheng. Dat is zo grappig van Kenia, denk je net dat je een stamtaal of het Swahili een beetje onder de knie hebt komt ineens iemand met Sheng op de proppen. Hier gebruiken veel jongeren het woord bob, 50 bob oftewel 50 Keniaanse shilling.