Wat is de officiele taal van Kenya en Tanzania…? [poll]
En wat is jouw ervaring in beide of een van deze landen?
Wat is de officiele taal van Kenya en Tanzania…? [poll]
En wat is jouw ervaring in beide of een van deze landen?
Zelf ben ik, inmiddels al 22 jaar geleden, als kleine jongen met m’n ouders en broer 3 weken naar Tanzania geweest. Omdat een familie lid daar een agrarisch bedrijf had was ons verblijfplaats makkelijk geregeld. Een fantastisch land met een betoverend landschap. Ook hebben we een aantal dagen een tocht door het Serengetti park gemaakt, wat ook weer een hele ervaring was. Tijdens de laatste dag in Arusha (3e stad) konden we alvast weer wennen aan het drukke leven, waar overigens op bijna elke hoek van de straat een markt (groente en fruit) stond. Al met al een land met een rijk cultuur en zeker de moeite waard om te bezoeken.
Xander
Hallo,
Ik ben een aantal jaren terug in Kenia geweest, mooi land en ik denk vergelijkbaar met Tanzania.
Sil
Kenya is my homecountry…het land waar mijn hart ligt en waar ik me meer thuis voel dan ergens anders…I.v.m. die taal, Engels is de officiële taal in dit land, wat eigenlijk door de meeste niet geweten is. Swahili is de lokale taal wat door eigenlijk haast iedere lokale wordt gesproken. De kinderen leren vanaf hun 3jaar al Engels spreken en zijn ook meestal 2talig. Enkel in de arme streken zullen ze de kansen niet krijgen om Engels te leren en de oudere bevolking spreekt ook vaak enkel het Kiswahili doordat ze geen opleiding hebben gekregen. Maar de gemiddelde mens tussen de 10jaar en de 50jaar spreekt engels…
Zo’n 18 jaar geleden ben ik een maand in Tanzania geweest, vlak bij Dar es Salaam, de hoofdstad. Het ging om familiebezoek en we hebben een prachtige safaritocht gemaakt. Het heeft een diepe indruk op mij gemaakt en die is na al die jaren nog immer daar. Ik dacht dat Swahili de voertaal was, maar als ik het goed begrijp is dat het Engels. Het is 1 van mijn vele wensen, ooit nog eens mijn voeten op Afrikaanse bodem te zetten en dan voor een langere tijd. Dreams come true!
Nog even een noot;
kateyfromthehood; ooit nog terug naar Kenia?
Strikvraag?
De topicvraag of een andere?
voor yvonne: ja zeker nog terug naar kenya, in minder dan 3 maand trek ik terug voor 2 maanden, geweldig gaat het zijn, een hele ervaring…ik kan volkomen begrijpen dat je nog terug wilt voor langere tijd, bij mij geld hetzelfde, deze 2 maand zijn al een kleine test…gewoon doen!! africe/kenya gets under ur skin and stays there for life!!!
De topicvraag inderdaad :yes:
Maar Kenya is prachtig echt een aanrader voor iedereen die ‘op safari’ wil. Ik moet nog tot volgende maand wachten, maar dan mag ik weer :RockOn:
ik heb elders ergens op dit forum al mn liefde voor Kenia kenbaar gemaakt en bij deze nogmaals dus ![]()
ergens diep van binnen kriebelt het om er ooit eens voor langere tijd te gaan wonen.
ik heb nog steeds contact met de chauffeur en zijn broer die ons destijds door Kenia rondgecrosst hebben. een erg leuk contact, niet wekelijks maar gewoon eens in de zoveel tijd ff bijkleppen.
voor de mensen die op reis willen naar kenia en een safari willen doen daar: ik heb nog een goed en betrouwbaar adres in Nairobi ![]()
ben de laatste dagen eens op internet op zoek gegaan naar een eenvoudige cursus Swahili, ik wil de volgende reis naar Kenia wel wat Swahili kunnen spreken en verstaan (iets wat door de locals erg op prijs gesteld wordt als je de taal een beetje spreekt, iets wat overigens geen must is hoor, ook Engels wordt goed verstaan en gesproken)
iets wat ook zeker een aanrader is is 1 of meer overnachtingen in een tentenkamp.
je slaapt dan in een soort legertent met douche en toilet, plus als je pech hebt het nodige ongedierte ![]()
toen ik daar was (voor 2 nachten in totaal) was de 1e nacht niet echt relaxed, de reden daarvan was de eneorme hoeveelheid ongedierte.
omdat de 2e regentijd net was afgelopen toen ik daar was(half december) en de temperatuur wat was gestegen was er een ware explosie aan ongedierte.
stel je ff voor: je zit in een open legertent te eten met alleen een dak op de tent, de zijkanten waren open.
gezellig ingericht met wat tafeltjes en sfeerverlichting. erg leuk en gezellig hoor maar de rust werd verstoord door het “plok” geluid op het dak van de tent: dit was dus het ongedierte dat uit de bomen tevoorschijn kwam en op etensjacht ging: duizenden sprinkhanen en andere beestjes vlogen en liepen er vrolijk rond.
het wordt alleen wat minder vrolijk als dat vliegende ongedierte jou bord als landingsplaats heeft uitgekozen en jou glas met drinken ziet als een minizwembad waar ze ff lekker kunnen ronddobberen.
wat me echt de stuipen op het lijf heeft gejaard toen was de verschijning van een heuse zwarte schorpioen, een pracht beest om in het echt te zien lopen maar heb voor de zekerheid toch mn benen maar ff ver opgetrokken en 1 van de medewerkers gevraagd of ie dat insekt ff een andere kant op wilde dirigeren wat de man ook met een glimlach op zn gezicht deed: gewoon een takje afbreken van een struik en de schorpioen werd met een sierlijke zwaai de andere kant op gestuurd, ik heb em dan ook niet meer terug gezien.
tja ik kan echt blijven doortikken hoor haha zoveel indrukken heb ik daar opgedaan, teveel om ff neer te zetten hier, het was echt super!
Volgens mij is Engels de officiële taal maar iedereen spreekt ook Swahili:
Jambo!
Habari
Misuri
Asante sana
Hallo! Hoe gaat het? Goed Bedankt
Zijn wel de basiszinnetjes die je moet weten.
Wij zijn ook besmet met de African-bug en gaan zeker weer terug naar dat fantastische continent!
Groeten,
Pat
Hey,
Ik weet zeker dat engels niet de voertaal is, swahili is de voertaal en word geleerd op de basisschool en daarnaast heel beperkt engels.
“goed” engels word pas geleerd op het voortgezet onderwijs daar, waar helaas weinig jongeren de kans voor krijgen vanwege de kosten.
Ook in kenya is de voertaal swahili, maar het engels van de bevolking is gemiddeld wel beter als bij de tanzanianen. Dat omdat het onderwijs in Kenya in een verder gevorderd stadium verkeerd en er meer aandacht aan engels word gegeven.
In de grote steden kom je heel ver met engels maar voorderest is het erg lastig communiceren zonder kennis van swahili.
Dit wilde ik even melden nadat ik een paar onjuiste beweringen zag :teeth:
Jambo Bwana habari za leo ?
Jeroen
Habari watu,
Beide zijn officiële talen. (www.ethnologue.com , een site met informatie over welke talen waar worden gesproken, door hoeveel mensen en ook welke talen de officiële talen zijn).
Echter, het Engels wordt met name bij de overheid en in het bedrijfsleven gebruikt.
De nationale taal, de taal die door de meeste inwoners gesproken wordt is het Kiswahili.
Wat overigens niet weel zeggen dat Kiswahili ook hun eerste taal is. In de meeste gevallen is een stamtaal de eerste taal en Kiswahili de tweede taal.
Baadaye
Tanzania is veel vriendelijker (lees ‘minder kapitalistisch ingesteld’). Het is allebij even mooi, maar Dar is zekerweten een leukere stad als Nairobi.
:nod: