Swahili leren

Hallo allemaal,

ik ben net terug uit Kenya… 6 weken vrijwilligerswerk gedaan…
Het was geweldig… en ik wil weer terug…
Ik mis de mensen en de mentaliteit…
De natuur, de ruimte en de specifieke Kenyaanse geur…

Alleen… als ik weer ga, wil ik me kunnen redden in het Swahili.
Ik heb aardig wat opgepikt in deze 6 weken… maar nog niet genoeg.
Nu worden er bijna alleen maar zelfstudie cursussen aangeboden.
Dus vandaar mijn vragen:

• heeft er iemand ervaring met deze cursussen en hoe beviel dat?
  • is er iemand op dit forum die het Swahili goed beheerst en die bereid is om mij hierbij te helpen…?
    Dit laatste omdat ik best aan een zelfstudie wil beginnen, maar het is denk ik toch het belangrijkste dat je de taal ook echt met iemand spreekt.

Ik hoop dat er mensen zijn die mij verder kunnen helpen…

Groetjes Inez

Het beste is leren aldaar, met een prive vertaler.

Hoi Sjaak,

dat snap ik…
Maar de eerstvolgende keer dat ik ernaar toega zal waarschijnlijk voor een vakantie van 2 of 3 weken zijn… Dus dan lijkt het me handig om hier alvast te beginnen…

Jambo!

ok, dat wordt dan een studieboek kopen.
(zelf geen ervaring mee…)

Asanti sana :slight_smile:

Ik zou mijn Swahili ook wel graag weer wat willen opfrissen. Ben al aan het zoeken geweest naar iemand die Kiamu met mij kan converseren. Moet wel iemand van de kust zijn om Kiswahili echt correct onder de knie te krijgen.
Iedere week een conversatiepartner zou wel helpen :slight_smile:
Al worden er toch ook wel weer kastjes in de krochten van mijn hersenen geopend nu ik via facebook regelmatig Kiswhalili lees.
Ik hou me aanbevolen voor tips…

Beste Zeni,

Ik heb 2 jaar geleden een cursus Swahili gevolg in Leiden. De cursus bestond uit 10 lessen van 2 uur. Ik vond het een erg leuke cursus en het materiaal is erg goed. Dit is de website www.lowani.nl

groeten,
Nanda

Somoe , wat is Kiamu ?

Tot mijn grote schande moet ik bekennen dat het droevig gestel dis na al mijn jaren Kenya.

Boodschappen doen en simpel converseren overhet weer en familie lukt prima.Maar de rest…

Het is ook amper nodig om het goed te kennen, want 90% van de Kenianen spreken goed Engels.

Ik heb hier al jaren deze cursus liggen :
[ame=“http://www.amazon.com/Yourself-Swahili-Complete-Course-Package/dp/0071414487”]Amazon.com: Teach Yourself Swahili Complete Course Package (Book + 2 CDs) (TY: Complete Courses) (0639785413035): Joan Russell: Books[/ame]

Ook op internet zijn er vele sites waar je kan oefenen, ook met feedback. Google maar eens…

SUCCES

Tutaonane badaye

Mwende Kiamu is het Swahili dat ze op Lamu spreken. Maar gewoon Swahili van de kust is ook goed genoeg hoor :slight_smile:
Ik weet niet hoe het nu is, maar jaren geleden toen ik nog vaak ik Kenya kwam, spraken Luo/Kikuyu/Kamba/Luya etc maar heel matig Swahili, althans dat vinden kustbewoners :slight_smile: Toen ik met mijn moeizaam in Luoland geleerde Swahiliconversatie op Lamu aankwam, werd mij heel snel te verstaan gegeven dat dat toch echt geen Kiswahili was :slight_smile:

Nouja, dat is net zoals de Hollanders zeggen dat de Belgen geen Nederlands kunnen, maar ze begrijpen het wel :d hihi

‘‘mijn’’ Kikamba kunnen zich goed verstaanbaar maken in Swahili alleszins, het is ook verplicht op school. Mijn naam is een Kikamba naam.

Mwende. Mijn man heet Mutua, de dochters Mutanu, Mwikali en Kanini.
:zon02:

Ha Mwende, nou ik vind dat Belgen veel mooier Nederlands spreken dan Nederlanders hoor :slight_smile:
Somoe is een Swahilinaam trouwens, mijn kinderen hebben ook Swahilinamen.

Mijn Luonaam is Akinyi, gekregen toen ik daar woonde :slight_smile:

Hoi Somoe en Mwende,

bedankt voor jullie reacties.

Somoe: als ik iemand vind om mee te converseren dan hoor je van me…
Mwende: Ik snap wat je bedoelt met het engels, en dat klopt ook, maar ik heb lesgegeven op een schooltje in Shanzu en vooral de jongere kinderen spreken nog maar heel beperkt engels (had een meisje van bijna 7 die alleen maar goodmorning, yes en no kon, naast de door de leerkracht erin gedrilde zinnetjes), dus wat swahili was daar goed van pas gekomen.
Maar, jij hebt een cursus liggen… ligt die alleen maar te liggen, of heb je er ook wat mee gedaan… en hoe beviel dat?

Ik ga zo maar weer even googlen… wie weet wat het oplevert…
Ik hou jullie op de hoogte.

Hoi Nanda,
bedankt voor je tip, ik had ze zelf ook al gevonden en ben nog wat opties aan het onderzoeken.
Groetjes Inez

Gedurende mijn volgende verblijf in Kenya wil ik daar graag dagelijks les nemen, ik heb ergens eens gelezen dat iemand voor 1 euro per uur kiswahililes nam, dat was ergens in Mtwapa.
Ondertussen ben ik hier alvast wat aan het oefenen maar je hebt toch ondersteuning nodig betr. de uitspraak en om te oefenen.
Ik heb hier in Zwolle al wel een paar privelessen genomen bij een docent en vond dat heel leerzaam, wil het binnenkort weer hervatten als de Tanzaniaanse meneer weer tijd heeft…!
Woont er iemand die dat ook wil in mijn omgeving? Dan kunnen we samen oefenen!