Niet zo heel lang geleden werd ik terug gestuurd vanaf Schiphol omdat ik niet in het bezit wasan de juiste documenten.
Wat was namelijk het geval? Ik was naar Nederland gereisd om mijn paspoort te laten vernieuwen en dat was geen probleem, dat men bij het ophalen ervan je oude paspoort ongeldig maakt maar het visum intact laat was ook geen probleem. Maar de ellende begon op Schiphol waar men mij vertelde dat mijn papieren niet geldig waren. In het nieuwe paspoort wordt vermeld dat dit is afgegeven ter vervanging van het oude paspoort dus je hebt op dat moment twee paspoorten in je bezit om naar Rusland te kunnen reizen. Enkel wordt dit niet geaccepteerd omdat een geldig visum in een geldig paspoort moet zitten en dat is op dat moment niet meer het geval.
Terug naar mijn vrienden dus om van daaruit naar Den Haag te reizen om het visum te laten plaatsen in mijn nieuwe paspoort, kosten € 90 terwijl een heel nieuw visum geregeld door VHS € 60 kost.
Om anderen dit leed te besparen heb ik contact opgenomen met alle grensgemeenten en hun dit verhaal uit de doeken gedaan. Van allen kreeg ik hetzelfde antwoord nl. dat ze zich moesten houden aan de daarvoor geldende Nederlandse regelgeving welke dateert van 2001.
Ten lange leste heb ik mij gewend tot het ministerie van buitenlandse en van binnenlandse zaken en na vrij lange tijd kreeg ik een antwoord van dit laatste ministerie. Omdat het waarschijnlijk een incidenteel geval betrof en men nooit eerder klachten of opmerkingen hierover had gehad blijft de regel zoals hij is en zadelt men willens en wetens anderen op met hetzelfde probleem.
Het kan echter niet zo zijn dat ik de enige ben die dit is overkomen en waarschijnlijk hebben meerdere mensen hiermee te maken gehad maar nooit gemeld omdat het toch niets zou uithalen of gewoon uit een soort gemakzucht, het kwaad was immers toch al geschiedt.
Omdat dit in mijn ogen toch een serieus probleem is zou ik graag in contact komen met andere eerdere gedupeerden zodat we samen een schrijven kunnen richten aan de verantwoordelijken. Het zullen er niet veel zijn ben ik bang want hoeveel mensen vertrekken daadwerkelijk naar Rusland. Maar toch helpen ook hier hopelijk alle beetjes en kunnen we anderen helpen om dit te voorkomen. Los van dit alles kostte dit grapje mij bijna € 800 extra dus wel de aandacht waard zou ik denken.
Erg vervelend, ik heb een 2 of 3 jaar terug hetzelfde verhaal gehad. Je zit in een vreemd land en je paspoort staat op verlopen. Nu heb ik de tijd niet om enkel voor een paspoort terug te gaan naar Nederland. Wat ik dus gedaan heb is het paspoort bij de ambassade aanvragen. Daar weten ze wat meer over het visum, dus die perforeren ze op verzoek niet. Vervolgens ben ik met het oude paspoort naar de Russen gegaan die het overgezet hebben naar het Nederlandse paspoort. Kostte ze ongeveer twee weken, wat wel erg vervelend is. Je wil niet met de politie in contact komen in die twee weken.
Is nu al even terug, maar hopelijk is dit iets om te onderzoeken voor toekomstige medereizigers.