Wijziging voorwaarden visumaanvraag

Besten,

Bij de Chinese ambassade in Nederland zijn een aantal voorlopige wijzigingen, waarschijnlijk tot 20 september.
Dit is gisteren, zonder kennisgeving vooraf, ingegaan. Nog het CVASC nog de ambassade hebben dit op hun website staan. Ook kan het CVASC nog geen duidelijkheid verschaffen over alle maatregelen.

M.a.w. dit is wat tot nu toe bekend is:
Personen met een (voormalige) andere nationaliteit dan de Nederlandse kunnen geen visum aanvragen.
Het paspoort van de aanvrager moet:
• Minstens drie lege visumpagina’s bevatten: twee tegenover elkaar liggende én de volgende pagina moeten leeg zijn.
• Noodpaspoorten worden niet geaccepteerd
• Vóór 1 januari 2014 zijn afgegeven.
• Aanvragers wiens paspoort na 1 januari 2014 is afgegeven, moeten een kopie van alle pagina’s van hun voorgaande paspoort aanleveren
• De gewenste geldigheid van het visum bepaalt hoe lang het paspoort geldig moet zijn op het moment van de visumaanvraag:
• Aangevraagde geldigheid visum 3 maanden: geldigheid paspoort 7 maanden
• Aangevraagde geldigheid visum 6 maanden: geldigheid paspoort 10 maanden
• Ook de verwerkingstermijn is nu onduidelijk: zakelijk waarschijnlijk nog 4 dagen, toeristisch kan tot 8 dagen gaan oplopen

Er wordt onderzocht of deze regels voor alle Schengen landen gelden of dat het mogelijk is om naar bijvoorbeeld Brussel uit te wijken.

Klopt wat deze touroperator zegt.

Vandaag ging mijn vriendin onze visa halen. Ik heb nog een “oud” paspoort.

En nu moet ze haar vorige “oude” paspoort ook laten zien. Gelukkig heeft zie die nog!

Vervolginformatie:
Het is nog wel mogelijk om de aanvraag in Brussel te doen.

Extra benodigdheden:
• Een garantiebrief voor de zakelijke aanvragen.
• Een werkgeversverklaring voor toeristen waarin wordt aangegeven dat ze puur voor toeristische doeleinden gaan.
Deze moeten gericht zijn aan:
Embassy of the People’s Republic of China in the Kingdom of Belgium
Consular / Visa Section
Bld. du Souverain 400
B-1150 Brussel / Belgium

Vervolginformatie:

We hebben vandaag de eerste aanvragen retour gekregen met de mededeling: “wrong visa”.
Er wordt dus naar oude visa gekeken en als het ze niet bevalt kan er tot 20 september in Nederland geen visum aangevraagd worden. In dit geval ging het om visa voor Thailand en Turkije.
Op de vraag welke landen nog meer uit den boze zijn krijgen we geen antwoord.

Indien men toch voor 20 september een visum nodig heeft, dan is de België route een optie (zie boven)

Dank je voor de update Froja. En als er meer te melden valt, dan graag. Ik wil ergens eind augustus / begin september ook mijn visum voor China gaan aanvragen. Ik heb nog een paspoort van voor 1 januari 2014 met daarin alleen visa voor China (toeristisch). Ik ga weer als toerist in China reizen. Ik neem aan dat ik dus geen probleem krijg met het aanvragen van het visum. Kun je dat bevestigen?

Met een “oud” paspoort zal dat geen problemen opleveren.

Wel is het zo dat mensen die meer dan twee Chinese visa in hun paspoort hebben staan moeten aantonen waarom zij zo vaak naar China gaan. In het geval van zakenlui kan dat d.m.v. een uitnodiging. Mensen die privé reizen moeten een (Engelse) brief met argumentatie meesturen.

We hebben zoveel “plezier” van de nieuwe consul.:chin:

Ik heb totaal 5 chinese visa in mijn paspoort staan. Ik ga 2 keer per jaar naar China om daar als toerist rond te reizen. Tot nu toe geen problemen gehad om een visum te krijgen. Stuurde altijd een brief in het engels mee met daarin aangegeven dat ik als toerist naar China ga en een van dag tot dag reisplan. En hotelboekingen voor de hele reis. En natuurlijk een copie van de e-tickets van de vlucht. Is dat nog steeds voldoende?

Ja, ziet er goed uit.
Vooral die brief is belangrijk als je vaker gaat.

Okay, dank je Froja. Ik zal de brief die ik altijd gebruik nog wat uitbreiden (opleuken).

Ik zat al wel een tijdje met het idee te spelen dit najaar weer eens een keer naar China te gaan (precies 10 jaar na mijn eerste trip daarheen), maar als ik dit zo’n beetje lees ontgaat me de lust al snel. Ik heb gewoon totaal geen zin in dat gedoe. Zeker niet als er genoeg prachtige landen in die hoek liggen waar je überhaupt geen visum voor nodig hebt…

Wat ik me dan toch vooral afvraag: waarom doen ze in vredesnaam zo lastig? Willen ze geen toeristen of zo? Zijn ze ergens bang voor of zo?

Wij vermoeden dat het met de G20-Top te maken heeft.
Alleen is het vreemde dat in België en Duitsland geen aangepast beleid is.
Daarnaast zit er in Nederland nu een consul die zijn eigen regels maakt.

China doet de laatste jaren sowieso al moeilijk over visa voor studies en stages.
Er zijn overigens landen die het nog vervelender maken om een visum aan te vragen.
Denk aan Ghana, Pakistan, Oezbekistan en Turkmenistan en zo nog een paar.

Daarentegen is bijv. Iran heel makkelijk ( en moet ook erg mooi zijn) uitnodigingsnummer is evt. via agent te regelen
Aanvraagformulier, LOI-nummer, kopie verzekeringspasje en kopie paspoort … klaar.

Ik ben uiteraard ook al een paar keer in Noord-Korea geweest, en krijg dan weleens de vraag of het moeilijk is een reis daarheen te regelen. Het welgemeende antwoord daarop: het moeilijkste daaraan is het Chinese visum…

Waarschijnlijk is het maar tijdelijk; G20 top komt eraan.

Zie eerste bericht:
Bij de Chinese ambassade in Nederland zijn een aantal voorlopige wijzigingen, waarschijnlijk tot 20 september.

Vorig week visa opgehaald. Gelukkig hadden we het oude paspoort nog thuis liggen.

Behalve deze belachelijke maatregelen tot 20 september, is het tarief verhoogd.
Dus wie zijn oude paspoort nog heeft van voor 1-1-2014…

Niet het CVASC maar de ambassade heeft de legeskosten verhoogd. Overigens klopt het tabelletje op de CVASC site niet helemaal, ze hebben nog Express- & Rush applicattions staan, deze services zijn in de Shengen landen sinds 2013 afgeschaft.
De prijs is nu al volgt: CVASC de bemiddelingskosten €55,= (66,55 incl.) + leges ambassade €60,00 = €126,55
Deze prijs geldt voor alle Chinese visa: single, double en multiple.

Zie volgende bericht bij: Persoonlijk naar CVASC

Dit is veranderd, men moet nu het vorige paspoort overleggen.

Ook in Noorwegen zijn ze begonnen met controle op oude visa.

Personen die voor 1 januari 2014 nooit een paspoort hebben gehad, kunnen met een verklaring van de gemeente wel een visum aanvragen.