Ik ben nu een paar dagen terug van een 2 maanden durende reis naar Azie.
De dag dat ik terug kwam had ik nergens last van, maar nu word ik moe wakker zelfs na voldoende slaap. Ik ga voor de rest ook niet laat naar bed en ik sta ook niet al te vroeg op.
Is dit herkenbaar voor iemand en zo ja wat kan ik er tegen doen?
Nee, niet herkenbaar. Jetlag heb je dezelfde of volgende dag(en). Dat zou het nog kunnen zijn maar moet toch na twee, uiterlijk drie dagen, voorbij zijn. Als het blijft toch even naar de dokter. Je kunt natuurlijk ergens iets hebben opgelopen met een langere incubatietijd.
Die symptomen hoeven niets met de reis te maken te hebben. Er zijn meerdere aandoeningen waarbij dit op kan treden, waaronder de beruchte Lyme (Toevallig al eens door een teek gebeten?)
Over dat mentale kunnen wij denk ik weinig zeggen. Maar, na googelen op* Incubatietijd ziekte van Lyme* kwam dit op:
Karin schreef:
Vraagje: Wie kan mij vertellen hoe lang de incubatietijd van Lyme is? mijn neef heeft 2 1/2 geleden een beet van een teek gehad en heeft nu sinds een maand verschijnselen die verdacht veel op Lyme lijken.
Hallo Karin,
De incubatietijd kan een paar dagen tot enkele weken zijn:
Het onstaan van een rode kring rond de plek van de tekenbeet en/of het onstaan van griepachtige verschijnselen. Deze klachten verdwijnen vaak weer.
Enkele maanden tot jaren kan ook: men heeft geen rode kring en/of griepachtige klachten na de tekenbeet gekregen, maar krijgt toch na enige tijd vreemde vage klachten.
***Er is dus geen vaststaande incubatietijd, deze kan liggen tussen enkele dagen tot jaren. ***
Ik heb enkele vragen:
-Hoelang heeft de teek bij je neef vastgezeten?
-Hoe is de teek verwijderd?
-Kreeg bij een rode kring die zich uitbreidde en/of griepachtige klachten dagen tot weken na de tekenbeet?
-Heeft hij tot een maand geleden klachten gehad, die na de tekenbeet zijn onstaan?
-Wat voor klachten heeft hij sinds een maand?
Toen ik terugkwam van zakenreis China heeft bij mij de Jetlag ook bijna een week geduurd. Ook genoeg geslapen, maar gedurende die periode voelde ik me moe en zonder veel energie. Wazig gevoel in mijn hoofd.
Dat is toch wel normaal. Ik reis veel op en af naar Zuid Afrika, dus zonder jetlag en ik heb toch een paar dagen nodig om te recupereren. Je hebt waarschijnlijk enorm veel beleefd en gezien tijdens die 2 maanden. Misschien heb je daar weinig geslapen. En nu gaat je lichaam wat recupereren.
Ik zou niet onmiddellijk in paniek schieten. Ik ben er ook voor naar de dokter gegaan, bloedtesten en zo laten doen. Alles was prima in orde. Het is ook gewoon overgegaan. Het kan trouwens ook verandering van het weer zijn, van de warmte terug naar de koude.
Het is ook erg persoonlijk. We hebben 14 keer een vlucht naar en vanuit Australië gemaakt en diverse keren Costa Rica. Langer dan twee of drie dagen duurde het ongemak (midden op de dag ‘omvallen’ van de slaap, wat wazig in het hoofd etc.) niet.
Op 10 mei mailde je dat je een paar dagen terug was. Hoeveel dagen waren dat en ho lang was je laatste dag c.q. vlucht?
Ik vraag me af of je uberhaupt een ziekte van het reizen zelf kunt krijgen. Tuurlijk, een jetlag is vrij normaal maar dat is nog geen ziekte. En daarnaast is een ziekte oplopen in het buitenland ook iets wat wel is voorkomt, maar dat komt niet door het reizen an sich.
Is er eigenlijk iemand die bekend is met reizigersziektes?
Ik dacht dat we al hadden vastgesteld dat je van reizen zelf niet ziek wordt. Hooguit een verkoudheid door een te koud afgestelde airco in een vliegtuig. Ik maak me dan ook sterk dat er zich geen kenners van ‘reizigersziektes’ zullen melden.
Ik zie het als volgt: er zijn ziekten/aandoeningen die statistisch gezien vaak onder reizigers (kunnen) voorkomen. De Delhi Belly kunnen we wellicht scharen onder het kopje ‘reizigersziekten’.
Ben benieuwd hoe het met topicstarter Sander gaat.
Hoi Sander Ik ben in 1 1/2 jaar 3x naar Azie geweest (Indonesie, Nepal en net terug uit India en
voel(de) mij niet lekker en vermoeid (zonder duidelijke klachten ) Ik denk dat het komt door de vele indrukken, temperatuur verschil, het te weinig slaap en veel doen.En als ik thuis kom ga ik op zo’n thuiskomdag te laat (normale nederlandse tijd maar dan is het voor mijn ritme al uren later )naar bed omdat ik gezellig met een wijntje wil bijpraten met mijn man en tja dat nekt mij ws ook en ik ben 57 jaar. Ik probeer maar aan de slaap toe te geven en niet te snel aan het werk te gaan