Hallo,
Ik ben in het bezit van een visum (FM2) maar nu zit ik met een probleem.
Op dit moment woon ik in Playa del Carmen en ik ga komen zomer verhuizen naar D.F.
Juist rond de datum dat ik zou moeten verlengen ga ik even terug naar NL.
Mijn FM 2 visum verloopt op 22 september 2012.
Half augustus vertrek ik vanuit Playa en ga met de auto naar D.F.
25 augustus vertrek ik naar NL en kom op 19 september weer aan in D.F. (dus 3 dagen vóórdat mijn FM2 verloopt).
Nu heb ik een aantal opties maar weet niet wat het handigst voor mij is:
-
Nu de aanvraag verlenging indienen in Playa del Carmen zodat ik vóór
vertrek (half augustus) de nieuwe FM2 binnen heb.
-
De aanvraag verlenging indienen in Mexico City, voordat ik naar Nederland
ga (weet trouwens niet of dit wel legaal is: op het moment dat een visum
aanvraag in behandeling is, om het land dan te verlaten)
-
De aanvraag verlenging indienen in Mexico City nadat ik in NL ben
geweest. Ben ik dan te laat? Aangezien 3 dagen na aankomst mijn FM2
verloopt. Of is het zo dat je zowiezo legaal in het land bent op het moment
dat een visumaanvraag in behandeling is?
-
Bij terugkomst in Mexico niet mijn FM2 laten zien (die dan nog maar 3
geldig is) maar op een toeristenvisum Mexico binnen komen en een volledig
nieuwe visum aanvraag indienen (dus geen verlenging).
Nogal wat opties dus, erg lastig allemaal 

Hoop dat iemand mij verder kan helpen.
Hoi,
Je kunt je FM2 pas een maand van te voren verlengen dus in jou geval vanaf 22 augustus.
Optie 1 is dus niet mogelijk.
Optie 2 zou dan dus kunnen alleen moet je dan ook een toestemming aanvragen om het land te mogen verlaten en weer terug te komen (permiso de salida y regreso) kosten extra 322 pesos voor die permisie.
Optie 3 zou ik dus zeker doen zorg dat je alle papieren van te voren in orde hebt bij een refrendo heb je bijna niets nodig, en dan heb je 20 of 21 september om naar de INM te gaan.
Optie 4 is denk niet eens mogelijk omdat je al geregistreerd staat en je alleen kans op een boete hebt en als je al een FM2 hebt kun je deze na de 4e Refrendo aan het eind daarvan veranderen in een permanente verblijfs vergunning.
Wat ik zeker zou doen om het helemaal zonder problemen te laten verlopen is een keertje langs het kantoor van de INM hier in Playa te gaan en vragen of de procedure hetzelfde is als je verhuist bent naar een ander district. Ik weet niet wat voor soort FM2 je hebt maar bij Familair is het 1 brief, copy paspoort en aanvraag formulier.
Voor het geval je deze groep nog niet kon, op Facebook heb ik een groep Nederlanders in Mexico er bestaan er twee degene die ik beheer is: Nederlanders in Mexico | Facebook
Succes.
Patrick
Beste Ferdy12,
Zoals Crazypat aangeeft optie 3 is het beste zelfs als je niet alle papieren bij elkaar hebt gewoon indienen als de aanvraag loopt ben je legaal in het land. (heb zelf een aantal keer in deze situatie gezeten).
En als je niet alle papieren in 1x hebt ingedient krijg je bericht na een aantal weken van wat er mist en dien je het gewoon nog een keer in. (ik heb dit de 1e keer tot in den treuren gedaan stempel hier, copietje daar en ga zo maar door).
Groeten
Bastiaan Versloot
Een beetje (erg) laat, maar beiden nog bedankt