Verkeersregels en tanken.

Snelweg:
Een van de belangrijkste regels is: verplichting om naar linkerbaan te gaan, als er op de vluchtstrook aan de rechter kant een voertuig of wegwerkzaamheden worden uitgevoerd. ( ook al zie je niemand bij dit voertuig). Dit is de wet.

Langzaam verkeer moet op de rechter baan rijden.

Indien je op de rechter baan rijdt en verkeer wil van on ramp snelweg op: move over, als dit kan.

Wegwerkzaamheden: houd je aan de snelheid.( men is hier nogal precies op).

In de meeste staten geldt: bij de kruising wil je rechtsaf en je bent op de rechter baan. Indien er geen verkeerslicht specifiek voor rechtsaf is moet je STOPPEN VOOR de kruising en dan mag je door ROOD licht naar rechts. Let wel net als in Nederland: overstekende voetgangers hebben voorrang! ( soms is er geen specifiek verkeerslicht voor rechtsaf, maar wordt er aangegeven: " no turn on red": welnu wacht dan op een groen licht.

Politie, ambulance, brandweer met zwaailicht: Het is VERPLICHT, indien mogelijk, om naar rechts te gaan en je voertuig tot stilstand te brengen! Het is normaal, dat de brandweer ambulance werkzaamheden uitvoert.

Politie, etc. Nodig bel: 911. 911 kost je niets. Let wel: er zijn afgelegen gebieden, waar er geen connectie is met telefoon. Zie je dus iets bijzonders aan de kant van de weg, maak dan zelf een beslissing qua veiligheid ( er zijn velen die wapens hebben, goed of kwaad bedoeld): of stoppen en helpen, of doorrijden en bel dan als er wel weer connectie is 911, want de persoon/personen die hulp nodig hebben of hulp geven zijn ook buiten telefoon bereik. Liever teveel mensen die 911 bellen, dan geen een!( mocht je een smart Phone hebben, dan weten ze vaak je lokatie via GPS).

Kruisingen met stopborden: het is verplicht om voor de streep tot stoppen te komen.

Kruisingen met stopborden en eronder hangt bord: 4 way of 3 way stop. Wie het eerst komt, wie het eerst maalt! Mocht je het niet weten, wacht dan.

Kruisingen met verkeerslichten, die ROOD flikkeren: (Er is mogelijk een stroom storing) In dit geval moet je reageren als een 4 way stop! Dus stoppen voor de stop streep en wie het eerst komt, wie het eerst gaat.

Highway Patrol: Mocht je boven de Max. Snelheid gaan rijden( op eigen risico natuurlijk) wees dan niet verbaasd, als je gepakt wordt…
Highway Patrol staat vaak net achter een heuvel in de medium of staan op je te wachten bovenaan de on ramps…of ze rijden onopvallend.
Indien je die blauwe zwaailichten dan achter je krijgt zoek dan een veilige plaats uit op de vluchtstrook, ga langzamer rijden of ga een on ramp op en stop daar. Bestuurder of inzittenden: ga niet meteen frommelen in je dashboard kastje voor papieren of loop je voertuig uit. Plaats je handen op het stuur of dashboard of gewoon zichtbaar en wacht!

Avond en in de nacht rijden: Er is veel wild en niet alleen in de bos gebieden, ook in de plains en in de prairie gebieden.

Tanken: had ik even vergeten: bij iedere pomp, dus niet binnen, kan je betalen. Gas buddy is een app, die je kan helpen om het goedkoopste station te vinden. In de stad/of per staat kan dit grote verschillen geven, soms wel 20 cent per gallon. In de afgelegen gebieden of ga zo’n gebied in: vullen. Mocht je nooit per airco hebben gereden, dan zakt je gemiddelde mpg. In je huurcontract of in je manual in je dashboard kastje wordt aangegeven, want men adviseert om erin te doen. Dit is 85/87/91 octane.( oplopend in prijs van 10/11 cent per gallon). Mocht je een voertuig hebben dat 87 vraagt, dan kan het zijn dat die gaat pingelen, vooral op hoogte, als je er toch 85 in doet. Het kan zelfs zijn dat je gemiddeld gebruik bij 91 beter is op hoogte dan de gevraagde 87.
Thuis: Kijk of je een cirrus/of maestro embleem op je kaart zit. Dit is meestal VISA of Master. Weet je Pin! Bij de Rabobank en mogelijk andere banken moet je van te voren opbellen om het gebruik buiten Europa mogelijk te maken. Dit kost je niets. Plak er altijd een paar dagen voor terugkomst bij.
Het rare was mijn vader had speciaal een Wereldpas en ontblokt, maar werkte voor geen meter, maar op zijn gewone VISA ging alles goed.
Hoe betaal je? Je kan gewoon pinnen aan de pomp zelf. Hoe doe je dit: Druk in: " here". kijk naar het plaatje aan welke kant je de magneetstrip moet invoeren. De kaart Houd je aan het einde vast en slide je er vlug in en uit. Daarna wordt gevraagd: credit of debit. Indien je credit indrukt wordt hierna je zipcode gevraagd. Aangezien ik hier woon, weet ik niet of dit voor jullie werkt( ik denk voor 100procent dus niet). Dus voer in “debit”, daarna “enter”.
Daarna krijg je de vraag: pincode: vul je vier cijfers in en druk"enter". Dan de vraag: select your grade: nu druk je op 85/87/91 boven de slang. Dan wordt aangegeven: take your nozzle. Of te wel hang je slang erin. ( selecteer de slang).Na het tanken wordt gevraagd: receipt? Met yes en een enter kan je dan de rekening krijgen, die wordt uitgeprint aan je pomp.
Bij sommige pompen wordt al meteen gevraagd: wash your car of een andere kaart. Druk “no” met een enter.
Tot wanneer zijn de pompen open: de meesten tot 1 uur, langs snelweg 24 u. Per dag.
Bij de soort Macro’s, zoals Sam’s Club en Costco moet je lidmaatschap hebben.

Goede info Wooden shoe. Voor tanken, nee je NL pincode werkt niet. Tanken doen we altijd contant (In de meeste huurauto’s kan je zien hoeveel je hebt verbruikt) betalen bij de kassa en gaan dan tanken. Je krijgt dan nog geld terug als je minder hebt getankt. Nooit problemen gehad. Er zijn voorbeelden bekend van credit card fraude bij tankstations. de Texaco pomp in Tusayan is er een voorbeeld van.
Bij een geblokkeerde vluchtstrook moet je idd naar links maar, maar als dat niet kan ivm met ander verkeer laat dan het gas los en blijf op de rechter baan.
In sommige staten zoals California is het verplicht om van de weg af te gaan als er 5 autos of meer achter je rijden. Gebruik de turnouts en laat het snellere verkeer passeren. Dit vooral voor de RV rijders. Onze dank is groot! En het werkt goed in de praktijk!
In Georgia is het verplicht een Internationaal Rijbewijs bij je te hebben. in de andere staten is dit niet nodig als je rijbewijs leesbaar is in het Engels (nooit problemen mee gehad).
Een beetje te hard rijden is meestal niet erg maar bij echt grote overschrijdingen loop je de kans een criminal speeding ticket te krijgen en dan ben je nog niet jarig. Dat hoeft niet eens zo veel te hard te zijn. In Arizona kan je al een criminal speeding ticker krijgen bij 85mph (waar 75 is toegestaan).
Ook goed advies om op het octaangehalte te letten. Wij nemen altijd octaan 89 ook in de huurauto. 85 kan echt te laag zijn met motorschade als gevolg en zeker in bergachtige gebieden.
Wie met pech komt te staan in woestijngebieden BLIJF BIJ DE AUTO en ga niet ronddwalen. Zet de motorklep open en wacht tot er iemand voorbij komt. Cell phone werkt lang niet altijd. Zorg altijd voor voldoende water niet alleen in de auto maar drink het ook als je niet dorstig bent. Enkele jaren geleden is een Nederlander uit Tilburg om het leven gekomen in Joshua tree NP omdat hij niet goed voorbereid kwam en met een Dodge Charger op dirtroads ging rijden, kwam vast te staan en op zoek ging naar hulp. Hij en zijn vriendin hebben dat niet overleefd. Wij hebben te allen tijden 3 gallon water in de auto staan.
En ook al goed advies om niet in het donker te rijden. In het SW is het veel donkerder dan wij in NL gewend zijn en wildlife op de wegen is geen uitzondering.
Yeehaw

fijn, dat je nog wat meer wist te vertellen. Wie weet misschien komt er nog meer info van een ander.