ik ga per eind febr. verhuizen met mijn vriend naar de DR. :cheer: Ik heb er ontzettend veel zin in omdat ik al vele malen op vakantie ben geweest en bij de eerste keer meteen verliefd werd op het land. Nu heb ik inmiddels een baan gevonden bij een duikschool in punta cana. Helaas heeft mijn vriend pas vanaf sept. werk gevonden en zoekt hij dus iets in de tussentijd om te doen in de horeca of in de fitness (hij is o.a. fitnessinstructeur). Ook heeft hij verkoopervaring (hij is in NL store manager). Heeft iemand nog tips en ideeen om hem zo snel mogelijk aan een baan te helpen? En btw…iemand enig idee met welk salaris je redelijk kunt rondkomen?
Ik weet zelf niets over werken in de DR, maar ken een organisatie die je misschien wel kunt helpen. JoHo heeft mij goed geholpen bij werk zoeken in het buitenland. Gaat wel op lidmaatschap, voor 15 euro per jaar kun je verschillende gidsen bestellen en kun je inloopdagen bezoeken. Misschien ook handig voor het emigreren, al denk ik dat je daar alles al over weet.
Hoeveel geld je nodig hebt, is helemaal afhankelijk van de levensstandaard die je daar wilt hanteren. Wil je er leven zoals in nederland, in een mooi appartement met stromend water 24 uur per dag electriciteit, airconditioning, kabeltv en internet en wil je er de zelfde eetgewoontes als in nederland op na houden, dan ga er ook maar van uit dat je een nederlands salaris nodig hebt, want in punta cana is alles heel duur. Neem je echter genoegen met een dominicaans huisje en doe je boodschappen bij de colmado’s dan kom je met veel minder geld daar.
Thx voor je reactie! Ja idd zoiets had ik al gelezen op het forum. Maar het zou toch fijn zijn als ik een indicatie zou hebben wat je gemidd. zou moeten verdienen om te kunnen overleven daar. Ik verwacht niet dezelfde levensstandaard te hebben als in NL, maar enigzins comfortabel is toch wel prettig. Eten is geen probleem maar ik zou wel internet willen hebben om contact te houden met familie en vrienden. Airconditioning is ook niet noodzakelijk.
Nou, ga er maar vanuit dat je afhankelijk van je excate wensen toch wel zo ongeveer tussen de 6 en 10.000 pesos kwijt bent voor je huisvesting per maand, eten en drinken ben je p.p. toch ook al snel 10.000 per maand kwijt, dus reken maar uit, 20.000 ben je kwijt om te overleven, zonder auto,uitgaan etentjes e.d.