Zou zeer graag definitief binnen afzienbare tijd naar Nepal verhuizen. Zijn er Nederlanders of Belgen die dit ook ondernomen hebben of andere mensen die mij kunnen wat meer informatie geven welke instanties ik hier moet over aanspreken.
Is het gemakkelijk een residentiele visum te verkrijgen? Ik kreeg hierover al zeer tegenstrijdige informatie. De meeste Europeanen die ik hierover aansprak in Nepal beschikten over een business-visa (voor mij zou dit niet moeten).
Wat met transport inboedel. Is een internationaal transport via container mogelijk? Wat met invoertaksen, formaliteiten etc.n de kosten die hier aan verbonden zijn, want indien die te hoog oplopen zou het misschien beter zijn alles opnieuw aan te schaffen terplaatste?
Zijn er mensen die een woning alginds aankochten ook al waren ze niet getrouwd met iemand van Nepalese nationaliteit.
Heb je al reacties ontvangen op je bericht? Ik ben nl ook op zoek naar informatie om te vertrekken/emigreren naar Nepal samen met ‘mijn’ dochter. Aleen mijn verhaal is iets anders. Ik ben nl getrouwd met een Nepalese man. Dit maakt het emigeren iets makkelijker. Alleen weet ik niet wat in Nederland allemaal moet doen.
Wat ik je kan adviseren is neem contact op met de nederlands consulaat in Kathmandu, Kari Cuelenaere. Zij kan je informatie geven. [EMAIL=“consulate@nlconsulate.org.np”]consulate@nlconsulate.org.np
Ook kan je informeren in Brussel met de Nepalese ambassade.
Ik ben zelf al 5 x in Nepal geweest. De laatste keren voor 3 maand. En ik hoop in september terug te gaan voor een langere periode.
Het is heel moeilijk om te emigreren naar Nepal. Normaal kan je zelfs maar 6 m per jaar in Nepal blijven.
Neem best goede informatie daarover in het Nepalees Consulaat.
Wat de verhuis van je inboedel betreft, ik zou het niet riskeren. Je zou heel veel geluk hebben als alles zou aankomen. Bovendien kan je daar goedkoop meubelen en dergelijk kopen of laten maken. Het zal je heel wat minder kosten dan ze te verzenden.
En ginds een huis kopen ? Ik betwijfel of je dat ook zou lukken. De huurprijzen zijn daar heel schappelijk.
Ik wens je alleszins geluk en hoop dat alles je lukt.
Goodluck :slywink:
jogomo (Nepal, mijn 2de vaderland)
Hallo,
Sorry voor laattijdig reageren. Even onderuit geweest, met maagontsteking opgenomen in ziekenhuis.
Alsnog bedankt, twas zoals ik vermoed heb. Maximum 6 maanden. Alhoewel ik met Nepalesen gesproken heb van hogere kringen aldaar, en blijkt dat er toch zaken te regelen zijn. Buitenlanders die met een Nepalees getrouwd zijn, kunnen zonder moeite een huis aanschaffen, maar dit is uitgesloten vermits ik mijn zekerheid, namelijk inkomsten uit belgie zou verliezen. Een beetje vicieuze cirkel als het mij vraagt. Indien je kan aantonen dat je minimum 2000 dollar per maand inkomsten hebt en 20000 dollar op een nepalese bank stort kan je ook al een langer visum verkrijgen. Ik verkreeg al zoveel verschillende informaties dat ik er geen juiste kijk meer op heb. Ik weet dat je er schappelijk kan huren maar waar ik mij wil bevinden in de buurt van Pokhara is dit ook terug al duurder (gezien massatourisme) en kan ik heel moeilijk iets degelijks op lange termijn huren. Ik vertrek per 2 maart terug, dit is de 3e maal in 9 maanden en ik verblijf telkens voor een maand. Je moet dan al vlug op 15 a 25 dollars rekenen als je iets degelijks wilt huren. Ik ben niet meer van de jongste en ge ziet mijn maagontsteking is een overblijvels van dirty food in Biratnigar, vandaar dat ik opteer voor een verblijf zonder risiko’s. Indien je iets goed weet voor lange termijn in Pokhara mag je mij altijd laten weten. Het mag basic zijn maar heb graag netheid en rust en als het kan is een tuin en of uitzicht op de fishtail leuk meegenomen. Groetjes en tot later -Lets keep in touch.S
Beste Sanu,
Ik ben niet thuis is Pokhara. Heb er wel 2 x geweest na een trekking, maar dat is alles. Ik ben wel heel goed bevriend met een Nepalees. Die heeft een travelagentschap in Kathmandu. Is voor 100% te vertrouwen. Ik zal hem vandaag nog mailen en vragen of hij iets kan vinden daar.
Ik ben ook niet meer van de jongsten hoor.
Ik heb wel een mogelijkheid gevonden om meer dan 1 jaar legaal in Nepal te blijven, hoop dat het me lukt, maar is niet zo simpel. Ik laat zo vlug mogelijk iets van me weten.
Mvg
jogomo