Ik hoop dat ik hier op deze forum meer informatie kan krijgen over de stappen die gezet moeten worden om te verhuizen naar marokko.
Mijn verhaal:
Ik ben 24 jaar en ik woon samen met me man in NL ,en ik ben geboren hier in NL en mijn man in marokko.
ben nu ongeveer 3/4 jaar getrouwd, momenteel nog geen kinderen.
Ik en mijn man willen zo graag verhuizen naar marokko, mijn man heeft familie daar onderandere zijn mama en ik heb een zus die daar woont. Het zit zo dat ik me gewoon niet meer goed voel hier in NL en ik samen met me man heel graag die stap willen nemen om te verhuizen naar Marokko. Natuurlijk wil ik dat niet zo in 1 keer doen, ik wil wel graag voorbereid zijn. Ik wil zelf heel graag een winkel openen samen met me man, dat kan zoiezo lukken omdat mijn man 2 broers heeft die daar in marokko wonen en ze hebben allebei hun eigen bedrijven… Die zullen hem daarbij kunnen helpen.
Maar mijn vraag is hoe moeten we die stap nemen hoe gaat dat allemaal in zijn werk? Het liefst wil ik binnen 1 jaar al verhuist zijn, maar dat zal niet echt lukken… Want ik wil wel nog beginnen met cursus kleding maken en al ben ik marokkaans wil ik alsnog de arabische taal leren schrijven en lezen… En ik wil me gewoon hier goed voorbereiden voordat ik die stap neem…
De vraag is dan ook hoe zetten we die stap? mijn man zegt ja over 5 jaar dan kunnen we verhuizen, maar ik wil proberen om dat allemaal te versnellen… Nu vroeg ik me dan af hoe dat hier bij de gemeente gaat en of het dan wel mogelijk is voor mij om steeds terug te komen naar NL voor me ouders want die wonen dan hier in NL en om lekker vakantie te houden of gewoon simpelweg omdat ik dan misschien heimwee zal krijgen… Want ik weet natuurlijk dat het niet zo makkelijk zal worden… Maar goed ik hoop dat iemand mij kan helpen want ik wil zoooo graaag verhuizen naar marokko! Enigste wat ik wil weten is hoe dat allemaal gaat bij de gemeent ect…
Jullie moeten je uitschrijven bij de gemeente, dan krijg je een papier hiervan, daarmee kun je abonnementen opzeggen en bijvoorbeeld je zorgverzekering beeindigen. Jullie hebben geen Marokkaans ID of verblijfsvergunning? Dan kun je die aanvragen in Marokko, met bijvoorbeeld een contract van werk of van een huwelijk. Doe je dit niet heb je 3 maand in Marokko en moet je na die 3 maand 1 dag het land uit. Dan kun je weer 3 maand er zijn. Je mag dit maar 2x doen (dus max. 6 maand zonder verblijfsvergunning in Marokko) … Het is niet heel ingewikkeld maar, helaas niet zo 1, 2, 3 geregeld.
Succes ermee in iedergeval
Is er al meer duidelijk? Ga je inderdaad verhuizen naar Marokko? Ik heb namelijk een vraagje. Ik ben Pauline en ik woon in Londen waar ik de opleiding International Journalism doe. Ik ben nu bezig met mijn afstudeerproject, een korte televisiedocumentaire. Mijn documentaire gaat over Nederlandse Marokkanen die willen verhuizen naar Marokko. Mijn interesse voor de Marokkaanse cultuur is jaren geleden ontstaan. Ik ben zelf opgegroeid in een islamitisch land, heb in een Marokkaans restaurant gewerkt en ben in april eindelijk zelf naar Marokko geweest (Marrakech, Taghazout). Die interesse wil ik nu graag gebruiken om een mooie documentaire te maken over Nederlandse Marokkanen die erover denken om terug te gaan naar Marokko, serieuze plannen hebben om dit te doen of wellicht hier gewoon een mening over hebben.
Zou jij wellicht interesse hebben om mij hier meer over te vertellen? Ik ben namelijk erg benieuwd hoe het gaat! Je mag mij altijd een privebericht sturen.
Ooh wat ik zei dat je maar maximaal 2x dat mag doen klopt niet… voordat ik mensen op het foute spoor zet…
Je mag dat zovaak doen als je wilt. Als je maar elke 3 maand optijd eruit bent.