Hallo,
Deze zomer hebben mijn man en ik besloten om met ons gezinnetje in Marokko te gaan wonen. Wij wonen tijdelijk bij goede vrienden maar het is natuurlijk de bedoeling dat wij zo snel mogelijk ons eigen leventje in Marokko gaan opbouwen.
Anders dan andere gezinnen hebben wij (vanwege prive omstandigheden) besloten om eerst te arriveren en dan pas ons leven op te bouwen, aangezien wij financieel gezien wat spaargeld hebben en ons dus best een half jaar tot een jaartje kunnen redden zonder direct afhankelijk te zijn van een inkomen.
Met andere woorden, wij hebben gekozen voor een aantal maanden rustig wennen aan het land, de taal en de mensen te leren kennen en rustig op zoek te gaan naar woon en werk gelegenheid.
Binnenkort zullen wij een bezoek gaan brengen aan de Nederlandse ambassade en van daaruit rustig aan onze zaken gaan regelen.
Toch lijkt het ons heel fijn om mensen te leren kennen die al in Rabat wonen en werken, om op een informele wijze ervaringen te horen en tips en adviezen te krijgen.
Natuurlijk zitten we met enorm veel vragen en praktische kwesties.
Is het de bedoeling om bijvoorbeeld eerst een verblijfsvergunning hebben en dan op zoek te gaan naar werk, of moet je juist eerst een werk- en/of huurcontract kunnen laten zien voordat je een verblijfsvergunning kunt aanvragen?
Hoe vind je het beste een simpel appartement, zonder dat je meteen allerlei villa’s en chique wijken op je scherm krijgt?
Wij zijn bijvoorbeeld op zoek naar een simpel appartement voor een tijdje wat ons max 300 euro per maand zal kosten aan huur. Totdat wij gewend zijn aan dit land, beide of tenminste een van ons een baan heeft en we hebben besloten welke wijk van Rabat het meest geschikt en het meest aantrekkelijk is voor ons en de kids.
Zelf ben ik tandarts van beroep en momenteel zwanger. Dus ik heb niet veel haast met het vinden van werk, maar wil wel graag in de komende tijd mijn papieren op orde maken.
Mijn man is ingenieur in applied physics maar heeft ook ervaring met bio-nano-technologie.
Heel graag zijn wij dan ook op zoek naar nederlands of engels sprekende mensen die ons via mail een beetje zouden willen /kunnen begeleiden…alle tips en adviezen zijn van harte welkom.
Met vriendelijke groet, Sarah