Verhuizen naar India

Na korte tijd wil ik verhuizen naar India:Mijn gerief wil ik sturen met CARGO Brussel:Cargo heeft voor mij de berekening gemaakt wat kostprijs is om alles te versturen: NU MIJN VRAAG:

1. Als ik mijn gerief afhaal in CHennai,weet iemand of ik daar ook nog iets zal moeten betalen???

H​oi hoi,

Hoogstwaarschijnlijk een fors bedrag ja. Landen als India hebben relatief lage inkomstenbelasting en relatief hoge invoerrechten; dat geldt ook voor tweedehands goederen zelfs als je verklaart dat het voor eigen gebruik is. Er wordt anders namelijk erg makkelijk misbruik gemaakt van de regels, mensen die pakweg gedurende 1 jaar drie tweedehands TV’s voor eigen gebruik binnenhalen (voor een huis met 3 kamers…) en er daarna 2 op marktplaats.in verpatsen met forse winst omdat ze zonder invoerrechten veel goedkoper zijn dan lokale tweedehandsjes.
Dus ik zou aan je Indiase vrienden etc. eens moeten vragen wat nu precies de status is voor huisraad, boeken, elektronica etc.

Sukses,

<Erik> & [Sandya]

Bedankt erikdr.
Maar ik zoek een duidelijk antwoord op de vraag: als ik mijn eigen gerief stuur naar CHennai Internationaal Cargo aeroport,alles betaal ik hier bij een Cargo bedrijf in Brussel:Als wij later ons gerief afhalen,is het mogelijk dat indische Cargo werker profiteren en nog extra geld vragen??? Heft iemand ervaring daarmee???

Dat antwoord kan ik je niet geven, sorry. Maar de Indiase cargo verwerker profiteert niet, dat bedrag zit gewoon in wat je in Brussel betaalt. De Indiase douane gaat echter forse bedragen vragen voordat het wordt vrijgegeven, en ‘terecht’ conform de Indiase wetgeving! De Indiase cargoverwerker mag en zal het nooit zelf aan jou vrijgeven, ze leveren het af aan een douane-entrepot.

Sukses,

<Erik> & [Sandya]

Zo ik heb het nog even voor je nagevraagd in Indiaas forum van Tripadvisor, zie

https://www.tripadvisor.com/ShowTopic-g293860-i511-k9663195-Import_duties_for_relocating_into_India-India.html#76372678

In principe iets van 20-30% invoerrecht op de meeste spullen, waarvoor dan nog de discussie zal onstaan wat nu precies de 2e hands waarde is, maar ook heel wat vrijgestelde artikelen in zekere hoeveelheid; mits je dan lang genoeg in India gaat blijven. Het antwoord in deze draad plus de zoekterm die je in Google moet gebruiken gaan hopelijk helpen.Sukses,

<Erik>& [Sandya]
PS We zitten in een enigszins vergelijkbare situatie, gaan t.z.t. voor deel van het jaar in Sri Lanka wonen, maar vanwege de invoerrechten-ellende gaan we overtollige NL huisraad nog liever aan Kringloop geven of op Marktplaats verkopen dan per cargo te sturen…