hallo allemaal, ik heb een zeer leuke jonge man leren kennen die in engeland ( yorkshire) woont en op den duur willen we gaan samenwonen ( ik ga dan bij hem inwonen). Woonplaats etc is dus geregeld in de toekomst , maar ik zit met een heel groot probleem. Ik ben 8 jaar geleden tijdens mijn opleiding ziek geworden en heb nu sinds een aantal jaren een Wajong uitkering. Nu had ik begrepen dat Wajong beeindigd wordt als je naar het buitenland verhuist. Nou zit ik dus arbeidsongeschikt te wezen en heb alleen nog maar een diploma van middelbare school ( mavo). Kan ik in Engeland een arbeidsongeschikstheid uitkering krijgen of is er mischien toch een manier om mijn Wajong te behouden ( ik ben 80-100% afgekeurd)? Zo niet hoe moet ik dan verder met bv een opleiding/ werk in Engeland etc? Ik ben nu 29 jaar en heb nooit echt een baan gehad, alleen via de opleiding heb ik een aantal keren stage gelopen totdat ik ziek werd. Iemand die mischien me hiermee kan helpen?
Alvast bedankt ![]()
Hoi,
Ik zie dat je hetzelfde probleem hebt als ik. Ook ik ben 80-100% arbeidsongeschikt en HAD een Wajong-uitkering. Ik ben een aantal maanden geleden naar Belgie verhuisd en om de Wajong mee te nemen moest ik aan 3 hardheidsclausules voldoen. Namelijk:
- als de verhuizing noodzakelijk is voor uw gezondheid;
- als u in het buitenland meer kansen op werkhervatting en reïntegratie heeft;
- als uw verzorgers naar het buitenland verhuizen.
Ik kon niet aan alle voorwaarden voldoen en dus werd mijn uitkering beeindigd. Ik heb nog wel bezwaar gemaakt en er is een hoorzitting geweest, maar dit is verspilde moeite.
Als je echt graag naar het buitenland wil zal je daar een nieuwe uitkering moeten aanvragen en het gedoe van aanvragen, keuringen, dokters enz. enz. moeten doorlopen.
Ik hoop dat je hier wat aan hebt.
Suc6!!!
Daniel
hey,
Ik ben bang dat je waarschijnlijk geen uitkering krijgt (of heel moeilijk misschien) in het V.K. zeker niet als je vriend wel een baan heeft, tenzij je op één of andere manier je uitkering vanuit Nederland kan houden. (je blijft tenslotte een tijd Nederlands Staatsburger ookal woon je in het buitenland)
Ze zijn er erg moeilijk met het “uitdelen” van wat voor uitkering dan ook aan “immigranten”
ik heb hier een stukje gevonden voor je van deze website
http://europa.eu.int/eures/main.jsp?catId=…00&countryId=UK
kijk maar even onder “sociale zekerheid” misschien staat daar iets bij. Zo niet kun je eventueel proberen te bellen met de Britse Ambassade in Den Haag, misschien kunnen zij je nog iets meer vertellen.
veel succes!
groetjes, Denise Melanie
volgens mij kan je na 3 mnd in uk wonen
aanvragen waar je recht op …
let op 3 mnd duss
kijk effe op de counsil site van yorkshire
:vak01:
hallo,
Ik woon sinds 05-06-2007 in UK , en en verder ik heb nu Income Support,
dus nooit gewerkt in engeland. Ik heb zelf Reuma klachten.