Naar buitenland voor reizen en werk met WA-jong uitkering?

Hallo

Omdat ik in Januari niet kan starten met mijn opleiding en moet wachten tot September wil ik graag in deze periode als het mogelijk is naar het buitenland.

Ik heb er nog wel wat vragen over: Ik heb een uitkering en nu hoorde ik dat met mijn soort uitkering (wajong) je 3 maanden weg kan blijven zonder het te melden. Kan iemand me vertellen of dit klopt.

En nu ben aan het twijfelen of ik het allemaal via officiele weg doe of gewoon een busje koop en aanrijd. Graag wil ik jullie tips/meningen, eigen ervaringen etc etc. Ook kan ik veel soorten werk niet doen dus zou het in administratieve sector moeten zoeken (receptioniste etc) Daar heb ik ook een cursus voor gedaan. Verder spreek ik goed nederlands en engels. Duits is minimaal maar zou ik me wel in kunnen redden. Welke landen zijn dan aantrekkelijk voor me? Want bijv Australie is veel boerderij werk etc.

Wat moet je regelen als je het officieel wil doen? En als je morgen aanrijd heb je dan ook (werk)visum etc nodig?

Hoop dat ik wat wijzer word…

Alvast bedankt

Groetjes Linda

He Linda,

Als je op vakantie wil met de WAJONG zitten daar wel degelijk regels aan verbonden. Check hiervoor even http://www.gak.nl/Werknemer/ziekarbeidsong…kantie_gaan.asp.

Verder heb je in ieder geval voor Nieuw Zeeland een visum nodig als je daar wil gaan werken (deze krijg je maar 1 keer in je leven en geldt voor een jaar). Het openbaar vervoer daar is goed geregeld en liften schijnt ook erg makkelijk te gaan. Er zijn diverse “Farmstays”: boerderijen waar je kunt overnachten en ondertussen de familie daar een beetje helpt met alles wat er op een boerderij voorkomt.

Nadeel is wel, dat als je nu naar het zuidelijk halfrond reist, je in het najaar/ de winter komt te zitten (het is daar omgekeerd). Misschien is Canada daarom iets meer voor jou (daar wordt het dadelijk ook zomer), helaas kan ik je daar niet zo heel veel over vertellen. Wel weet ik, dat de visum-regeling daar hetzelfde is. En ook in Canada is alles goed te doen met het openbaar vervoer.

Succes en maak er wat moois van!!