Verhuizen naar Dominicaanse republiek?

Oei, oei, keep it cool jongens.

Ik heb een goede “kruiwagen” in Santo Domingo, maar wil wel graag mijn eigen kostje verdienen. Ik orienteer me nog maar dat ik daar ga wonen staat vast, alleen de exacte datum nog niet.
Ik merk dat je je voor van alles apart moet verzekeren, dat is me duidelijk. En hoe zit het met mijn nationaliteit als ik daar een tijdje verblijf? Of is het beter om me snel Dominican te laten “maken”?

Heeft geen enkel voordeel om je Dominicaan te maken.

Ik mag toch hopen dat je je nationaliteit niet gaat veranderen van Nederlands naar Dominicaans ?
Heeft inderdaad geen voordelen alleen maar grote nadelen.

Hoi allemaal,
Ben een belgische vrouw v 32 en woon samen met mijn man en zoontje van drie jaar anderhalf jaar in z spanje het valt hier supergoed mee maar toch houden men man en ik heel veel van D R.we wilden graag weten hoe het daar is met de ziekenzorg hebben ze daar goede dokters en ziekenhuizen?Zoals in europa?Je moet waarschijnlijk wel een speciale verzekering hebben of zo?Alsook de opleidingen scholen en universiteiten zijn die goed?Het is maar voor men zoontje natuurlijk ik wil dat hij een goede opleiding kan krijgen natuurlijk.
Moest er iemand wat tips hebben?
Bedankt alvast!
grtjs

Ik heb pas een grote camperrondreis gemaakt door Zuid-Spanje.
Blijf waar je bent.
Daar is het veel beter.
Hier heb je erg goede ziekenhuizen in Santo Domingo, bijvoorbeeld Plaza de la Salud en overal heb je universiteiten.
Hier is geen werk.

Hoi Dre bedankt voor je reactie.
Hier is ook niet veel werk hoor ondertussen zit ook al 35 % v de spanjaarden zonder werk.
We zouden voor een belgische firma kunnen werken van thuis uit.
En eventueel in de toeristische sector is daar ook geen werk?
Hebben ook nog geen concrete plannen hoor maar tis precies een microbe eens je bent geemigreerd :slight_smile: kijken waar t nog beter weer is en nog tropischer :slight_smile:
grtjs

Neuh, maar als het voordelen zou opleveren waarom niet? Maar ik heb wat twijfels over het werken in de DR, of het echt zo simpel is als hier verteld wordt. En het registreren? Hoe gaat dat? En waar doe ik dat? En zitten daar kosten aan verbonden? Ik ben zelf niet zo bang uitgevallen, maar ik wel hou van goed geregelde zaken.

Een klein voordeeltje wat de moeite niet waard is:
Je betaalt dan geen touristcard (visum) meer van 10 Dollar bij aankomst op het vliegveld.

In de toeristische sector ben ik er 15 jaar geleden ingerold en had op het laatst een leuke baan.
Het kan dus wel.

www.guesthouseholland.com

Hola,

Ik ben dit jaar 2 keer naar DR geweest en ook ik heb mijn plannen om te willen emigreren, echter is het best moeilijk!

Het is moeilijk om aan werk te komen:

-de voorrang gaat toch eerst naar de bewoners van DR
-meeste mensen leven van toerisme
-via het internet werk zoeken kun je proberen, maar verwacht geen antwoord
-probeer bij grote resort een mail te sturen of te bellen
-het beste wat je kunt doen ga naar DR en zoek dan werk om eventueel afspraken en mogelijkheden te bespreken
-probeer zo goed mogelijk de taal te spreken

Woonmogelijkheden
-houdt rekening ermee dat je geen geweldige appartementen zult vinden vanwege de salaris
-zoek naar appartementen via contacten die je in DR moet maken, zij kunnen je meer wegwijs maken over mogelijkheden dan door het zoeken op internet bijvoorbeeld
-mits je werk vind bij een club in een groot resort kun je eigen hotelkamer krijgen met eten en drinken

KORTOM:
Ga naar DR en bekijk daar mogelijkheden wat er is aan werk en woon gelegenheid, dat ga ik ook doen volgend jaar.

Hopelijk heb je wat aan mijn informatie.

Hallo!

Ik loop ook met plannen rond om een langere tijd door te gaan brengen op de DR. Kan iemand mij vertellen hoe dat met verblijfsvergunningen daar gaat? Moet ik nu iedere maand een verlenging halen? of kan dat anders worden geregeld?

Verder…hoor ik graag tips over waar het goed is om te gaan acclimatiseren en spaans te leren. Dit laatste is wel een doel, want dan ben ik 4-talig en dat lijkt me wel cool.

Ik kijk uit naar jullie reacties!
Groetjes!

De verblijfsvergunning geldt voor vier jaar.
Dus je hoeft het niet iedere maand te verlengen.
De eerste verblijfsvergunning geldt voor twee jaar.

Is dat die 10 dollar die je betaalt bij binnenkomst. Kan je dan die tijd verblijven? Of moet je voor een verblijfsvergunning andere dingen doen?

Nee die 10 Dollar is voor touristcard (toeristenvisum)
Je kunt gerust de termijn overschrijden van de geldigheid van je visum.
Dan moet je een bepaald tarief bijbetalen op het vliegveld bij vertrek.
Toeristenvisum heeft niks van doen met verblijfsvergunning.

wat is wijsheid als je een jaartje wil blijven? een verblijfsvergunning aanvragen hier in Nederland of ter plekke?

Wijsheid is geen verblijfsvergunning aanvragen.
Je kan zonder verblijfsvergunning verblijven in de DR.
Je moet dan wel een bedragje bijbetalen na een jaar bij vertrek op het vliegveld
Begin je een zaak op de DR.
Dan kun je wel beter een verblijfsvergunning aanvragen.

Dit zijn de tarieven die je bijbetalen moet bij overschrijding van de geldigheidstermijn van het toeristenvisum.

Tarieven zijn:
30 dagen tot 3 maanden 800 pesos
3 maanden tot 9 maanden 1000 pesos
9 maanden tot 1 jaar 2500 pesos
1 jaar tot 18 maanden 4000 pesos
18 maanden tot 2 jaar 5000 pesos
2 jaar tot 30 maanden 6500 pesos
30 maanden tot 3 jaar 9000 pesos
3 jaar tot 5 jaar 14000 pesos
5 jaar en meer 17000 pesos

1 Euro is 52 Pesos

in dollar is goedkoper die visum voor toeristen
tot 16 dagen is 10 dollar en nl is 10 euro

Bedankt iedereen voor de tips!
Idd beter eerst even zelf verkennen en rondkijken deze zomer?
Zullen we doen. houden jullie op de hoogte.

grtjs

Sinds wanneer is 10 Dollar hetzelfde als 10 Euro?
Je kunt beter het visum in Dollars betalen