goeden dag iedereen ik wil ongeveer in oktober dit jaar naar cebu vertrekken voor goed om me leven door te brengen met me meisje
ik vraag hier bij zoveel mogelijk tips te ontvangen of enige hulp wat moet ik regelen en wat moet ik allemaal doen eenmaal daar zij en haar familie wil ook wel me een beetje op weg helpen maar ik kan elke tip en hulp goed gebruiken groeten jordi
Hi Jordi.
Heb je inkomen om op de filippijnen te kunnen leven?Of moet je er gaan werken?
Om als westerling een comfortabel leven te kunnen leiden heb je toch wel zo’n 800-1000 euro per maand nodig.Als je moet gaan werken daar voor je geld zal dat niet meevallen zo niet onmogelijk zijn om daar van rond te komen.Een gewoon baantje levert misschien tussen de 100 en 200 euro op en vind je iets op manager niveau dan geeft dat misschien 20.000 Peso of ongeveer 3 tot 400 euro.(als je al iets kunt vinden)
Of je moet bijvoorbeeld een Europees of Amerikaans bedrijf vinden en dan misschien een salaris tot 35.000 peso per maand.
Als ik het goed begrepen heb dan ga je bij je meisje wonen.Die zal of een klein baantje hebben of zelfs geen dus verwacht ze een en ander van de ‘‘rijke’’ westerling en als er verder ook nog familie bij betrokken is verwachten ze allemaal door jou min of meer onderhouden te worden.Vergeet 1 ding niet “Het is een schitterend land om te leven als je wat geld of inkomen hebt want anders is het een ramp”
Hebje daar al een huis of ga je in het huis van je meisje wonen of moet je iets huren.(leuk huis tussen de 5 en 10.000 peso per maand)Het leven is ten opzichte van Nederland spotgoedkoop maar meestal zijn er veel mensen die willen meeeten en dan wordt het toch weer wat minder voordelig.Ik weet ook niet of je je Nederlandse ziekteverzekering aanhoudt,indien niet: alle medische voorzieningen zijn er en zelfs goed ook maar je moet wel kontant betalen veel goedkoper dan Nederland maar het kan toch aardig oplopen.
Ook moet je goed tegen de (vochtige)hitte kunnen en de veel slechtere hygiene.
Openbaar vervoer is uitstekend geregeld,je stapt voor de deur in en voor de deur uit (Tricycle-jeepney-bus-binnenlandse vlucht heel goedkoop),kijk alleen niet te veel naar de kwaliteit van de transportmiddelen.Privé autorijden is ook goedkoop alleen aanschaf van een auto kost wel wat.
Ik heb er 8 jaar gewoond en het was de mooiste tijd van mijn leven en over 1 jaar ga ik weer terug om te wonen om van mijn pensioen te genieten. Ik wens je veel geluk en succes en fijne jaren toe daar en als je meer wilt weten laat het dan maar weten.
groetjes
Joop.
Wat zijn zowat de nodige formaliteiten om je te vestigen op de Filipijnen als gepensioneerde?
Als gepensioneerde bent U zeer welkom in de Filippijnen. De overheid heeft daarom een speciale website opgezet voor gepensioneerden die hun oude dag in Filippijnen willen gaan slijten. http://www.pra.gov.ph/ Hier kunt U alle zaken omtrent vestigen als gepensioneerde vinden. Gepensioneerden kunnen al van 35 jaar aan dit programma meedoen. Bent U boven de 50 jaar dan zijn de eisen dat U een maandelijks pensioen van 800 US dollar voor een alleenstaande ,of 1000 voor een echtpaar, heeft. Om in aanmerking te komen voor het gepensioneerden visum moet U 10duizend US dollar op een time-deposit zetten. Maar U kan natuurlijk ook eerst de kat uit de boom kijken en gewoon als toerist gaan. U krijgt bij aankomst een gratis visum voor 21 dagen, en kan dat steeds verlengen tot maximaal 2 jaar.
Bedankt voor de informatie!
Neem aan dat als je getrouwd bent met een Philippijnse dat de zaken al anders liggen gesteld de regels daar.
Kon zo wie zo Een jaar blijven met onze laatste vakantie van 7 weken.
Groet Freek
Ja ,ben je met een Filippijnse getrouwd dan kan je 1 jaar op een zogenaamd Balikbayanvisum in Filippijnen verblijven. Het visum is gratis en ook gratis voor alle gezinsleden.
En voor de mensen die zich definitief in Filippijnen willen vestigen, en een filippijnse vrouw hebben is een 13A visum een goede optie.
http://immigration.gov.ph/index.php?option=com_content&task=view&id=26&Itemid=35