emigreren naar de Filipijnen

hoi!

Mijn naam is FLeur, en ik heb besloten om te gaan emigreren naar de Filipijnen! Ik ben er nu in totaal 4x naar toe geweest, en het land heeft een enorm grote indruk op mij achter gelaten. Mijn hoofddoel is om mensen in de sloppenwijken van Manila te helpen een normaal leven op te bouwen. Nu ben ik elke keer 3 weken naar het land vertrokken, dus is mijn vraag bij deze ; wat moet ik weten als ik voor een lange periode in de Filipijnen blijf?

alvast bedankt voor jullie reacties!!

Hallo Fleurenaniek,

Beslis niet te snel over een emigratie naar de Filippijnen! Als geld geen probleem is, geen probleem, maar houdt er rekening mee, dat de salarissen daar nogal verschillen met hier, tenzij je wordt uitgezonden. Wij, m’n Filippijnse vrouw en ik, lopen ook met plannen voor emigratie rond, maar ik ben gepensioneerd, dus wat de financiën betreft geen probleem. Tot nu toe, en nog een paar jaar (denk ik) doen we het 6 maanden op, 6 maanden af, dus de zomer in Nederland en de winter op de Filippijnen. Dat heeft als voordeel, dat alles in Nederland gewoon doorloopt,ook de zorgverzekering(!), maar je gewoon ingeschreven blijft.
Door getrouwd te zijn met een Filippijnse, kan ik, als we samen reizen, voor 1 jaar visumvrij naar de Filippijnen. (Balikbayan) Jij zult een visum nodig hebben. Dat is voor 30 dagen gratis, maar blijf je langer, dan heb je een visum voor 2 maanden nodig, dat een aantal keren verlengd kan worden. Kijk voor de recente informatie op http://www.immigration.gov.ph/ Als je er wilt gaan werken gelden weer andere regels, die je daar ook kunt vinden.
Dit is wat basis informatie, die je hopelijk wat verder op weg kunnen helpen. Wat betrouwbare mensen kennen daar is ook belangrijk, anders woon je straks ook in zo’n sloppenwijk! Succes!!