Mijn naam is Dennis en ben nieuw op dit forum ben 21 jaar
en neem als alles goed gaat een cafe/bar voor 2 jaar over in bodrum.
Weet iemand een contact persoon die mij eventueel tips
kan geven en helpen met de benodigde papieren.
Verder wil ik zeggen dat ik het top forum vind en heb
er veel van geleerd.
Om in Turkije een cafe op eigen naam te begnnen kan je U best wenden tot een plaatselijke boekhouder in Bodrum.
Je zal ten eerste een verblijfsvergunning moeten aanvragen en een werkvergunning.En dat gaat hier niet zo makkelijk.
Ook een advokaat in Turkije kan je zeker verder helpen zodat je er later geen spijt van krjgt alles op eigen houtje te hebben gedaan.
Die advokaat kan je dan ook helpen om alles wettelijk te regelen om je cafe over te nemen in Bodrum.
Als je dat cafe samen wil gaan openen met een turk zet dan alle afspraken heel goed op papier via een notaris of Advokaat.
Liever de kosten van een advokaat te betalen dan later Uw geld kwijt te raken.
Het gaat om de Atlantisbar, en moet zeggen er is de afgelopen dagen veel gebeurt omtrent ik het wel moet doen. Hij vraagt 15000 pond huur voor 1 jaar. Ik heb op mijn werk een aantal turkse collega’s en die zetten er allemaal hun vraagtekens bij of het wel betrouwbaar is.
Het is spotgoedkoop en het zit op een toplocatie namelijk de ‘Barstreet’.
Wil het heel graag doen en heb een leuk starterskapitaal maar begin een beetje te twijfelen.
Heb intotaal al een paar uur met de man aan de telefoon gezeten en het is een aardige man en vertelt veel.Hij zit in Engeland en de bar is van zijn vader.Hij zegt dat hij daar panden opkoopt,opknapt en dan doorverkoopt.Dit is eigenlijk een beetje het verhaal. Ik hoop dat je misschien wat tips voor me hebt.
hoi dennis,heb je het over atlantis bar in gümbet?? Deze bar ken ik erg goed en ook de eigenaar kennen mijn man en ik goed.Weet niet of er ook een atlantis bar in bodrum is.Als t gümbet is dan kan ik je zeker verder helpen als t bodrum is dan ga ik eens voor je navragen en informeren laat t mij maar weten okgroetjes
Hoi Dennis,ik weet niet anders dan dat de eigenaar gewoon hier in Gümbet is,ik werk nl bij Nirvana dat ligt er boven.Hij was een week of 2 geleden nog hier.Kun je mij de naam geven die jij hebt van de eigenaar.Naam van de eigenaar is Veysel,een wat oudere dikke man ben benieuwd of we het over dezelfde persoon hebben.Wij wonen en werken in Gümbet,mijn man is Turks hij kent de eigenaar zelfs beter dan ik.Geef me maar wat meer informatie dan gaan we wel eens navraag doen.Het is tot nu toe een heel goed lopende zaak geweest dus sta er eigenlijk van te kijken dat hij de zaak wil verhuren.Laat t maar weten.
De naam van degene met wie ik heb gesproken is achmed cinealp,
en hij zegt dat de zaak van zijn vader is.
En als je zegt dat je er boven werkt vind ik dat raar van zijn kant want op
intenet in zijn advertentie staat dat er een tweede etage is met zitgedeelte
waar je op de dansvloer kan kijken??
Hey Dennis,de verdieping erboven is een andere bar,de Aloha bar,ik werk daarnaast in een spa en wellness center.Ik zal wel eens voor je navragen of de atlantis ECHT te huur is kan ook wel ff voor je gaan kijken of er iets ophangt.
Hey Dennis,erg hangt een Te Huur plakaat op,maar bij Aloha Bar niet de Atlantis weet dus niet of t voor t hele gebouw geldt zal dit tlf nr wat er genoteerd staat aan je doorsturen misschien is het een ander nr dan wat jij hebt.De eigenaar die wij kennen is een leuke man,weet niet wie zijn zoon is misschien ken ik hem wel maar moet hem eerst zien.Zal strakjes of anders morgen ff voor je nakijkengroetjes
Okay…begrijp ik het goed dat je een bar wilt overnemen die je nog niet eens gezien hebt?!?
Sorry, maar lijkt me nou niet echt een super idee.
Verder zou ik je afraden om de zaak voor 2 jaar over te nemen. Het kost je nl minimaal 2 jaar om een bedrijf goed draaiende te krijgen en tegen die tijd loopt je contract af.
Wat bedoel je trouwens met overnemen? Koop je de BV over (incl meubilair en goodwill) of betaal je gewoon jaarlijks een bedrag om de tent te mogen runnen.
M.b.t. optie 1 moet je ervoor zorgen dat het huurcontract minimaal op 10 jaar staat met daarbij de huursverhogingen vastgelegd. Als je dat niet doet zal het moeilijk worden om de tent na 2 jaar te verkopen.
Optie 2 is één groot financieel risico. Je hebt juridisch gezien nl bijna geen poot om op te staan. Bij optie 2 zul je ook nooit een werkvergunning krijgen (bij optie 1 trouwens ook moeilijk maar wel mogelijk) dus zul je nooit in je eigen zaak achter de bar mogen staan bijv.
Als buitenlandse eigenaar van een zaak (optie 1) mag je ten alle tijden aanwezig zijn in je bedrijf maar mag je alleen actief meewerken als je een werkvergunning hebt. Als je die niet hebt, mag je alleen ‘controle’ houden.
Ik kan je alleen aanraden heel voorzichtig te zijn. Helemaal als nu al zou blijken dat de ‘eigenaar’ adverteert met een andere bar dan dat het daadwerkelijk is.
Zoek ook goed uit wie daadwerkelijk de eigenaar is. Wat veel voorkomt in Turkije is een variatie op optie 1. Iemand heeft een zaak waarbij het pand voor x jaar gehuurd wordt van de onroerend goed eigenaar. Na een aantal jaar besluit de ondernemer zijn zaak te verkopen en wordt dus meubilair en goodwill aangeboden. Het restant van het huurcontract wordt dan overgedaan aan de nieuwe eigenaar. Belangrijk is echter of de huurbaas bereid is om het huurcontract te verlengen. Want als het huurcontract bijv. nog maar 2 jaar geldig is en de huurbaas niet wil verlengen, investeer je geld dat je na 2 jaar min of meer ‘kwijt’ bent.
Hmm, volgens mij heb ik het een beetje warrig opgeschreven maar hopelijk snap je het. Zo niet, laat me maar weten.