Verdwaalde solisten.

Sinds het tragische verdwijnen van Lisanne en Kris, spookt het regelmatig in mijn hoofd.
Ik reis (met mijn vrouw) de laatste jaren altijd in groepen en dan heb je het idee, dat jou dat niet zo snel zal overkomen. Je kan dan weliswaar in afwijking van de rest van de groep een hike met zijn tweeën maken, maar als je niet meer komt opdagen, dan zijn ze binnen een dag naar je op zoek.
Maar los daarvan heb ik het idee, dat solistische reizigers snel gaan leiden aan zelfoverschatting. Backpacken is volgens mij ook reizen voor minder geld. En dan lees ik, dat Lisanne en Kris geen gids genomen hebben. Wat vinden jullie?

Ik wil niet speculeren over wat de meiden in Panama overkomen is. Er zijn (nog) weinig feiten bekend.

Ik reis regelmatig zonder groep. Soms reis ik zelfs helemaal alleen. Meestal weten 1-2 vrienden (in NL) wel waar ik uithang.

Ik loop gerust in m’n eentje door een stad, maar ik zal niet in m’n eentje een trekking doen. Je kan door je enkel gaan of wat dan ook…

Als ik de jungle in ga dan huur ik een gids. Deze kent de weg, en kan en bijzondere dingen laten zien.

Een wandeltocht over een pad (of weg) met een duidelijke route/kaart maak ik wel in een groepje zonder gids. Maar dan blijf ik bij het pad, ik ga niet ‘off road’ de bossen in.

Het houdt mij ook bezig. Vind het lastig om er iets concreets over te zeggen met zoveel onduidelijkheid. Mijn eerste gedachten gaan uit naar de nabestaanden.

Wil er graag wel iets algemeens over kwijt, vanuit mijn reiservaring.

Bepaalde reizigers zijn niet vies van domme/naïeve/risicovolle acties. Daarbij willen ze nogal eens verkeerd bezuinigen/zichzelf overschatten/omgeving onderschatten.

Uiteraard zijn er ook die bewust voor de kick gaan. Het is maar goed dat het thuisfront niet weet wat er allemaal wordt uitgespookt. Tot slot (tikkeltje cliché maar o zo waar): een ongeluk zit in een klein hoekje…

meestal zijn ongelukken het gevolg van naiviteit. Gebeten door een hyena omdat de toerist in kwestie 's nachts de tent opendeed. door het donker over straat. Ik ben zelf een keer overvallen omdat ik een keer met iemand meeliep.
Uiteraard wil ik niet speculeren over wat Kris en Lisanne is overkomen.

Alleen reizen gaat in 99,99% gewoon goed, net als alleen liften (waar tegenwoordig veel mensen bang voor zijn) Maar heeeel soms gaat het fout! Sommige mensen durven het daarom niet. Anderen wel. Het hangt van je instelling af.

Deze onzekerheid , vreselijk voor de ouders en verdere familie.

Het heeft me van het begin af aan beziggehouden. Iedere keer hoopte ik dat er weer een nieuwsbericht opdook dat ze in goede gezondheid waren teruggekeerd, maar helaas. Het is verschrikkelijk voor die ouders dat ze helemaal geen idee hebben wat er precies met hun dochters is gebeurd, maar ik hoop dat ze nu in ieder geval enigszins troost kunnen vinden en dat hun rouwproces is begonnen.

Speculeren ga ik hier niet doen, ik hoop oprecht dat ze meer te weten komen naar aanleiding van het onderzoek dat nu loopt.

Via Wereldwijzer app

Uit berichten in de media begreep ik dat het goed kon dat ze door Lonely Planet op een dwaalspoor gebracht zijn.
Die wandeling schijnt in de LP aangekondigd te zijn als “Pleasant day hike”.
Als ik dat lees, zou ik ook minder geneigd zijn daar een gids voor in te huren.

“In de Lonely Planet-gids staat niet duidelijk uitgelegd hoe de wandelaars terug moeten vanaf een bepaald punt.”