Hi allemaal,
Ik hoor steeds meer dat het steeds onveiliger zou worden in CR (steeds meer overvallen) Nu las ik geen recente posts over de veiligheid.
Ik vroeg me af of dit vooral in San Jose is of door het hele land? Ik hoor met name dat je 's avonds beter niet op pad kan gaan. Ik zou het wel jammer vinden als dit voor het hele land geldt. Ik ga ook graag 's avonds op stap (ook alleen als vrouw zijnde).
Benieuwd naar de recente ervaringen van jullie.
Groetjes,
Feliciosa:wereld:
In sommige straten van San José, Limon en Puntarenas moet je ´s avonds niet komen.
Voor de rest buiten de grote steden is het zeker zo veilig als in Nederland.
Johan
www.costaricaopmaat.nl
Het nachtleven is hier heel anders zeker in de dorpen. Buiten een paar disco`s die met name gelukkig maar alleen in het weekend geopend zijn en waar je elkaar binnen niet kunt verstaan vanwege de takke herrie is er weinig te doen. Je zult merken dat je na 21;00 uur niet veel leven meer zult aantreffen. Aan de kust is dat wat anders zeker in de wat bekendere badplaatsen. Je moet inderdaad wel oppassen waar je je begeeft er zijn bepaalde wijken /plaatsen waar je beter niet kunt komen in de avond. Maar dat is op meer plaatsen in de wereld. Als het kan ga altijd met bekende mee of andere toeristen. Neem nooit waardevolle spullen mee, zorg dat je een paar colones of dollars op zak hebt en laat de rest in je hotel. ook je mobieltje mooi achterlaten. Vaak wordt je te bang gemaakt en zul je merken dat het over het algemeen wel een relaxt land is en niet onveiliger is als andere landen.
Het is niet waarschijnlijk dat je s avonds nog tot laat op stap gaat. Om 9 uur barst je van de slaap en met uitzondering van grote steden en super toeristische plaatsen is er s avonds weinig te beleven. Om 6 uur is het alweer compleet licht, maken vogels een hoop kabaal en ben je klaar wakker.
Veiligheid: neem de veiligheidsregels in acht die je thuis ook in acht neemt. Geen telefoon zomaar op de achterbank laten liggen, geen spullen onbewaakt op het strand laten liggen en heel goed op je paspoort letten. De Costaricanen zijn hele vriendelijke en behulpzame mensen, staan altijd voor je klaar met een grote smile, maar natuurlijk wonen hier ook mensen die niet van jouw spullen afblijven.
Je gaat vast een leuke vakantie hebben
Otto
Ojochal
www.elmonofeliz.com
Haha volgens mij krijg je hier alleen maar reacties van mensen die nooit op stap gaan (“om 9 uur barst je van de slaap” :D).
In Costa Rica kan je goed stappen, zeker als je van salsa, bachata en merengue houdt. Zelfs de kleinere dorpen hebben altijd wel 1 discotheek waar gedanst wordt. Zoals Johan aangeeft moet je op sommige plekken goed uitkijken. Op plekken waar meer backpackers komen heb ik me niet onveilig gevoeld, maar ik zou zeker niet alleen naar huis lopen na het stappen. Neem een taxi of loop met iemand mee.