Op 1 april gaan mijn vriend en ik 22 dagen rondreizen in Costa Rica, we willen het meeste op de bonne fooi doen, de eerste en laatste nacht san jose willen we boeken en ons verblijf in Heliconia Island willen we ook van te voren boeken. Ik heb wel een planning gemaakt om ongeveer te kijken hoever we komen. Ik vroeg me af of jullie nog tips hebben of we plekken kunnen laten of plekken die we echt er bij moeten bezoeken etc. alle tips zijn welkom
Dag 1 Aankomst San José
Dag 2 San José – Heliconia Island
Dag 3 Heliconia Island
Dag 4 Heliconia Island
Dag 5 Heliconia Island – La Fortuna
Dag 6 La Fortuna
Dag 7 La Fortuna
Dag 8 La Fortuna – Rio Celeste
Dag 9 Rio Celeste
Dag 10 Rio Celeste – Samara
Dag 11 Samara
Dag 12 Samara
Dag 13 Samara – Monteverde
Dag 14 Monteverde
Dag 15 Monteverde
Dag 16 Monteverde – Jacó
Dag 17 Jacó
Dag 18 Jacó – Manuel Antonio
Dag 19 Manuel Antonio
Dag 20 Manuel Antonio
Dag 21 Manuel Antonio – San José
Dag 22 Terug naar Amsterdam
Indien je wilt surfen is Jaco een goede plek. Verder is het een drukke badplaats.
Manuel Antonio is ook heel erg druk. Indien je wat verder naar het zuiden rijdt
dan kom je bij rustiger strandjes en mooie natuur.
Wij denken dat jullie een paar dagen van andere plekken ‘kunnen afhalen’ om te besteden aan het mooie Zuiden van Costa Rica, waar je natuurpark Corcovado, Caño eiland, ongerepte stranden en watervallen vindt. Nu de vulkaan Arenal slaapt kunnen jullie één dag minder besteden in La Fortuna, tenzij jullie Caño Negro willen bezoeken. Ook kunnen jullie een dag minder doorbrengen in Monteverde. Naar onze mening heeft Jaco niet veel te bieden en zouden jullie deze badplaats niet hoeven op te nemen in de route. Doordat de Tárcoles rivier afval brengt naar de kust is het water in de baai van Jaco vaak troebel. Overnachten in (de buurt van) Jaco zou aan te raden zijn als jullie het Carara park willen bezoeken. De krokodillen kunnen jullie spotten vanaf de brug over de Tárcoles rivier en dit kan gedurende een autostop als jullie naar het Zuiden afzakken. De meeste Nederlanders bezoeken Manuel Antonio in een dag. Het is er erg toeristisch en er is een groot aanbod aan activiteiten en tours die het geld niet altijd waard zijn. Wij zouden minder dagen uittrekken voor de toeristische plekken om meer te kunnen genieten van de mooie ongerepte natuur in het Zuidelijke Pacifische gedeelte van Costa Rica.
Wij zijn het eens met Mario en Manon. Veel toeristen kiezen voor la Fortuna / arenal, maar waarom ? Waarschijnlijk omdat het in de boeken staat als een “must see place” De vulkaan is al 5 jaar niet meer actief en in de omgeving zijn nu diverse attracties geplaatst zoals een gondel door de jungle om toeristen te blijven lokken en de vele hotelkamers vol te zien krijgen. Echt de natuur in veel andere plekken is tientallen malen mooier dan in La Fortuna. De hangbruggen bij la fortuna zijn mooi en er zijn een paar over de top geprijsde warmwaterbronnen te bezoeken, maar de rest kun je overal vinden in heel Costa Rica. Juist op de plekken die hier vaak geprezen worden door ons in de minder toeristische gebieden. Rainmaker nature park in de buurt van Tipi jungla is o.a. zo`n plek. Komt bijna niemand maar o zo mooi. Succes ermee.
Wij gaan ook 20 dagen met kids. En twijfelen of we La Fortuna moeten meepakken. Zeker na al deze verhalen.
Onze planning vooralsnog
2 nachten San Jose
2 nachten Tortuguero
3 nachten Cahuita of omgeving
3 nachten Puerto Viejo de Sarapiqui
Dan 3 nachten La Fortuna, 3 nachten Monteverde en afsluitend 3 nachten zuid Pacific kust.
Maar we twijfelen. Caraibische kust en Pacific staat wat mij betreft vast. Maar daar tussen in? We willen graag wel steeds 3 nachten op 1 plek blijven vanwege de rust.
We zijn van plan een 4*4 auto te huren dus locatie hoeft geen probleem te zijn.
waarom twee nachten San José aan het begin? San José is niet echt een bezoek waard. De morgen na aankomst gewoon al meteen op stap en laat San José links liggen. Geeft je weer een extra nacht op een plek die wel de moeite waard is.
Pacific gebied: omgeving Dominical-Uvita-Ojochal is erg mooi en dan nog verder naar het zuiden naar bijvoorbeeld Drake Bay.
Ook de omgeving van San Vito, helemaal in het zuiden is bijzonder. De bijzondere tuinen van Wilson Botanical Gardens (er naast ligt Casa Botania Lodge) met daar in de buurt heet water baden midden in de natuur (niet commercieels!!) en ook wat hogerop zijn quetzals te vinden. Ook de grotten zijn er te bezichtigen en de kleine indianendorpjes die je kunt bezoeken. Koffieplantages zijn er ook te bezichtigen. Echt zo’n plekje “weg van de snelweg” .