Ik (‘oudere jongere’) vertrek laatste week november naar Costa Rica voor een maand. Ik heb een huurauto geregeld (Suzuki Jimmy) en reis een beetje als een soort van luxe backpacker met een globaal routeplan, waar elke dag van kan worden afgeweken.
Ik heb de volgende route op de keukentafel uitgedacht en direct al wat rondgeneusd voor de ‘pareltjes’ tussen de overnachtingsadressen voor een beperkt budget.
Aankomst San José (Dos Palmas – La Garita)
Grecia (Hotel Mango Valley / Mangiferahostel)
Boca Tapada (The Laguna del Lagarto Eco-Lodge)
Arenal / La Fortuna de San Carlos (La Fortuna Backpackers)
Monteverde (Camino Verde B&B)
Rincón de la Vieja (Rinconcito Lodge)
Samara (Samara Palm Lodge)
Tambor / Montezuma (Fidelito Ranch)
Jaco –> via ferry Paquera – Puntarenas (Casa Mafalda)
Palma Quemada (Tipi Jungla)
Ojochal / Ballena / Uvita (Rio Tico Safari Lodge)
Drake bay/Corcovado –> met boot vanuit Sierpe (Finca Maresía)
Chirripo National Park (Rio Chirripo Retreat)
Vertrek San José (Dos Palmas – La Garita)
Ik ben met name benieuwd of ik wat te optimistisch ben over het rijden in Costa Rica (ik zie bijvoorbeeld geen auto-rondreizen bij de reisorganisaties die plaatsjes zoals Tambor en Montezuma aan doen…)
Ofwel: tips en advies zijn altijd welkom. Ook voor wat betreft leuke overnachtingsadressen. (Ik heb overigens niets met dure hotels en zoek juist de kleine leuke guesthouses waar je like-minded reizigers kunt ontmoeten, of bijvoorbeeld een mooie eco lodge midden in de natuur)
1 maand, 12 plaatsen, dat lijkt me een mooi begin, vooral als je flexibel bent. Er zijn een paar dingen waar je rekening mee moet houden:
Natuurlijk of de wegen begaanbaar zijn: http://www.mopt.go.cr/
Met de maximumsnelheid van 90km/u op de snelwegen en zo’n beetje de helft op de binnenwegen moet je rekening houden met een maximum gemiddelde snelheid van zo’n 60 km/u maar er zijn genoeg factoren die dat nog verder omlaag kunnen brengen.
Vermijd 's nachts te rijden, sommige wegen zijn barslecht en voor je het weet sta je met een lekke band in het donker. Kijk of je huurauto goede verlichting heeft; liefst nog breedstralers. Tevens zijn er genoeg idioten op de weg die voortdurend met (heel) groot licht rijden, en je verblind aan het rondrijden bent.
Gelukkig wordt het iets na 5:00 's morgens al licht, dus kun je vroeg vertrekken
Benzine is gelukkig goedkoop in Costa Rica, de tankstations hebben altijd service personeel; niet zelf tanken dus. De prijzen zijn bij de tankstations hetzelfde. Je kunt kiezen tussen super of regular, dat moet je zelf weten (91/95 RON).
Er zijn een paar dingen waar je tijdens, en na het rijden op moet letten. Rij met de deuren op slot. Kijk bij het verlaten van de auto of alle deuren op slot zijn, soms heeft een huur auto wel een afstandsbediening maar geen centrale deurvergrendeling en kun je argeloos een halve auto open laten. Parkeer 's nachts op een bewaakte of afgesloten parkeerplaats.
Helaas hebben we ook hier een ochtend en een avond spits, 's middags vanaf een uur of 4 en 's morgens rond een uur of 8. Maar daar zul je vooral rond de steden last van hebben.
Erger je niet te veel aan mensen die nog nooit van het woord verkeersregel hebben gehoord Het gaat heus goed komen.
Zelf rijden is het beste wat je kunt doen in mijn optiek. Je kan gaan en staan waar je wilt. Kunnen stoppen op mooie fotomomenten. Geen vervelende medereizigers of bussen met kleine plaatsen. Airco! en nog veel meer. Bovendien is het rijden enorm leuk ( vooral over moeilijke wegen naar Monteverde bijvoorbeeld.) Wel opletten op de snelheid inderdaad. Het wisselt constant van 80 naar 60 naar 40 vooral (25 wanneer er schooljeugd op straat is.) Wij dachten ook even 80 te kunnen rijden, totdat we aangehouden werden door politie en daar de maximum snelheid daar net weer 60 bleek te zijn…
Als je andere reizigers wilt ontmoeten dat is Costa Rica backpackers in San Jose naar mijn idee een aanrader. Veel eenlingen die vanaf vliegveld daar aankomen en dan samen verder reizen.
Hoi ´Oudere Jongere´, na je route zorgvuldig te hebben bekeken denk ik dat je een uitstekende route hebt.
Het is allemaal makkelijk te rijden en het zijn m.i. leuke hoteletjes die je hebt uitgezocht.
Alleen is het jammer dat je niet naar de Caribbische kust en Tortuguero gaat
want je hebt daar eigenlijk alle tijd voor in 1 maand.
Hou er wel rekening mee dat je eind November gaat reizen en dat het weer
dan overal behoorlijk regenachtig kan zijn.
Rijd zoveel mogelijk in de ochtend want stortbuien komen vaak in de middag en in de ochtend heb je meer kans op droog weer.
Het is hier namelijk niet lekker rijden met tropische stortbuien en zeker niet in de kleine Suzuki Jimmy die je gaat huren.
Ook is het in dit geval goed dat je alle hotels hebt gereserveerd omdat het vanaf half december druk wordt in Costa Rica voor de kerstdagen (en bovedien bepaalde hotels aanzienlijk duurder zijn en je verplicht bent minimaal 3 nachten of meer te verblijven in die periode :mad:).
We wensen je een mooie reis toe!
Bedankt voor de reacties.
Ik heb overigens afgezien van de 1e en de laatste overnachting niets gereserveerd. De route is dan ook alleen een globaal plan waar ter plekke van kan worden afgeweken wanneer er aanleiding toe is.
Vrijheid boven alles Dus wellicht dat ik ter plekke besluit om bijvoorbeeld Tortuguero meet te pikken (staat op mijn lijstje ‘optioneel’)
Beetje jammer dat je in Costa Rica zo goed op je spullen moet letten… Ik denk bijna weemoedig terug aan backpackreizen door Nieuw Zeeland waar de deur van veel hostels /B&B’s gewoon altijd open stond en er zelfs geen kluisjes waren omdat die daar gewoonweg overbodig waren…