Op het forum heb ik enthousiaste verhalen gelezen over het reizen met de trein van Mombasa naar Nairobi (blijkbaar leuker dan andersom?)
Toen ik het over mijn geplande reis had met iemand die werkt bij een Nederlandse reisorganisatie (met veel eigen reiservaring, ook in Kenia) raadde die dit af omdat het niet veilig zou zijn.
Omdat we geen tijdsdruk hebben, leek het me toch wel leuk om te doen, maar dan moet het natuurlijk wel veilig zijn. Is het dat?
De slaapcoupes in de trein kunnen niet op slot van buiten, dus men dient alle waardevolle spullen en ducumenten mee te nemen tijdens het diner en ontbijt… dat wordt ook vermeld aan het begin van de reis.
Verder moeten de ramen gesloten worden 's nachts omdat open ramen gelegenheidsdieven aan kunnen trekken van langs het spoor.
Je zult zien dat de “eerste klasse” goed vertegenwoordigd is door westerlingen, die nooit een negatief advies hebben gekregen van hun “ervaren reisorganisatie” om het spoor te gebruiken.
Beide richtingen, Mombasa naar Nairobi of andersom zijn interesant, hoewel de uren vertraging die regelmatig voor komen op de al lang durende trip tot ergernis kan leiden.
Het spoor is, net als murugi al schrijft, altijd nog vele keren veiliger dan over de weg.
het is al bijna geen uitzondering meer,
maar dagelijkse ot wekelijkse realiteit
helaas maar waar gebeurd
alweer een lorry op de kant
en deze keer voor de afwisseling
een petrol lorry
Is een erg leuke ervaring. Ben al meerdere keren geweest met de trein, beide kanten op , alleen, met man en kinderen, met gasten.
Nog nooit is er iets raars gebeurd (behalve vertraging, maar dat was juist LEUK)
Andersom is van mijn Keniaanse vriend Sakimpa, die op de trein zat van Den Haag naar Oostende, wel zijn laptop gestolen toen hij even indommelde. Die zal nu dus ook zijn Keniaanse vrienden aanraden om NIET met de trein te reizen in Europa wegens onveilig ???
Ja, zo heb ik eens een gesprek gehad met een Chinese prof die zei dat in Nederland de politie corrupt was omdat hij en zijn vrouw in Amsterdam waren overvallen door een nep politieagent…
Had hier ook al zoveel positieve verhalen gehoord dat ik me niet voor kon stellen dat het niet meer was dan gewoon je gezonde verstand gebruiken. Maar wilde het even zeker weten. Het wordt dus voor ons een kant op met het vliegtuig en de andere kant met de trein.
Het maakt dus niet uit welke richting we met de trein gaan? Ik had begrepen dat door het tijdstip van vertrek Mombassa-Nairobie leuker was.
Beide kanten op reis je pas 's avonds en ‘‘slaap’’ je 's nachts, dus het maakt in princiepe niets uit.
Als je opde terugreis naar Nairobi gaat kan je vast weer wat afkoelen, Mombasa is warmer en vochtiger.
Wij gaan nu twee keer met de trein, dus ik zal eens aan mijn mede-reizigers die voor de eerste keer naar Kenya gaan , vragen wat ze het leukst vinden en dat dan posten als ik terug kom. (je kan evt. ook het reisblog volgen)
Jaja ik ben al terug, maar heb deze reis de trein niet gebruikt, alhoewel het wel de bedoeling was. Mijn gasten wilden per direct naar de kust en de trein rijdt alleen nog op Maandag en Vrijdag van NBO naar MBA. Woensdag is (voorlopig?) afgeschaft. Het regende in Machakos, dus wilden ze onmiddellijk naar de kust…(waar we geen regen hebben gezien)
Ikzelf vind van eerdere reizen dat NBO-MBA leuker is, omdat 's morgens aankomen in Mombasa nu eenmaal leuker is dan aankomen in Nairobi
Maar ik heb een hekel aan NBO …
Ik vond de laatste reis wel interessant om van MBA naar NBO te vliegen , met KQ (Kenya AIrways) voor maar 7500 KSH en dan gewoon meteen op de luchthaven blijven om weer naar huis te vliegen.
Het gaat niet om de kosten, maar om de belevenis
Het lijkt ons erg leuk om met de trein te gaan, maar dan wel maar een kant op, de andere kant gaan we wel vliegen, want het kost ook veel tijd (hebben maar 2 of 3 weken).
dus : gewoon doen ! IS ook heel leuk. En zoals ik hierboven zei : ik vond het heel praktisch om naar JKIA te vliegen en een paar uur op het vliegveld rond te spoken (lekker eten in het restaurant met viuw over de luchthaven) alvorens door te vliegen naar Amsterdam. Dus kwa '‘prakticiteit’ kan je miss terwij lje nog veel TIJD heb de trein nemen NAAR Mombasa en terug vliegen
Laat je weten wat je ervan vond als je terug bent ? (wanneer ga je ookalweer)
Waarschijnlijk in februari, het is helaas al een paar keer uitgesteld.
We gaan op bezoek bij familie, dus hebben de hele tijd de beschikking over een appartement in Nairobi en een huis in Diani, weet ook nog niet of we alles mee nemen richting Diani of zorgen dat we dan alleen handbagage hebben. Dus dan is meteen terug vliegen misschien niet handig (maar spullen die achter blijven komen ook uiteindelijk wel weer naar Nederland). Een luxe situatie dus, die ook veel keuzes met zich meebrengt
Ik zal laten weten wat het uiteindelijk geworden is!
Er zijn veel frequent flyer miles ter beschikking (krijg je als je iedere 2 maanden heen en weer vliegt tussen Schiphol en Nairobi ), dus we hoeven sowieso alleen de taxes te betalen
En ondanks mijn voortdurende aandringen om nu gewoon te boeken zodat het niet nog een keer uitgesteld kan worden, is besloten om in januari pas te boeken en dus te bepalen wanneer en hoe lang, zucht, geduld, geduld…
Na nog een keer uitstellen ben ik nu eindelijk in Kenia geweest!
Helaas niet met de trein, dus daarover kan ik mijn ervaring niet delen hier. We waren te gast bij een familie en die vonden het onbetrouwbaar (geen idee wat ze precies bedoelden, wss de reistijd, dat wisten we al en vonden we niet erg, maar nee was nee) en hij zou ook helemaal niet meer rijden (hihi, ze spraken zichzelf een beetje tegen dus ;)). Ze hebben tijdens ons verblijf alles voor ons geregeld en dus geen trein, blijkbaar wordt er aan gewerkt en zou het over een jaar wel kunnen?
ja reizen per trein van nairobi naar mombasa
is voor kenianen niet interesant,
het duurt namelijk langer en is ook duurder dan per bus
en slapen in de trein is alleen goed mogelijk als je enkele borrels neemt
het geeft nogal wat lawaai
maar kwa veiligheid vind ik de trein een betere optie
kijk maar eens in de daily hoeveel ongelukken er
op de “snelweg” gebeuren
per vliegtuig is ook prima, veilig en ook nog snel
In de trein … boek eerste klas, dat is veel veiliger dan de derde klas waar de meeste Kenianen mee reizen.
Let op dat je al je waardevolle spullen mee neemt tijdens het diner, de coupe kan namelijk wel vanaf de binnenkant op slot, maar niet vanaf de buitenkant.
Verder zal verzocht worden om ramen 's nachts gesloten te houden, het is best leuk om een keer mee te maken!