Hey, we zijn 2 meiden die in oktober een self drive gaan doen door Zuid Afrika, de vraag is of er onlangs iemand naar Swaziland is geweest. Is dit veilig voor 2 vrouwen alleen, hebben gehoord dat er veel mannen langs de baan staan te wachten?
Ik ben daar met mijn vrouw heen geweest. Af en toe toch niet helemaal op mn gemak gevoeld, bijvoorbeeld als je moet pinnen en de automaat was niet goed afgeschermd. Heb je toch een boel geld op zak. Voor de rest veel met de huurauto op pad geweest, dat is prima te doen!
Hey bedankt voor u reactie. Dus volgens u moeten we ons niet erg zorgen maken kwa veiligheid dan? Nog andere tips dat we moeten weten of zien?
Hoi!
Ik ben een meisje van 25 en ik heb 3 jaar gelden met twee vriendinnen een rondreis gemaakt door Zuid Afrika en Swaziland. Ik had toen al wel een half jaar in Zuid Afrika gewoond, dus was redelijk gewend geraakt aan de Afrikaanse leefwijzen.
Weet je, het leven in Afrika is anders en mensen hebben vaak weinig. Ze zien jou als blanke automatisch als rijk en helemaal als je dan meisje bent ben je natuurlijk een makkelijk doelwit.
Ik heb me in al die tijd bijna nooit onveilig gevoeld. Je moet gewoon je gezonde verstand gebruiken. Zorg dat men het niet kan zien als je veel geld bij je hebt. Loop niet rond met je smartphone, draag geen dure sierraden. Ik heb wel eens gehad dat ik 's avonds ging pinnen en dat er ineens iemand stond die zei: ‘deze pinautomaat doet het niet, loop maar mee, dan laat ik je een pinautomaat zien die wel werkt’. Niet doen dus. Vriendelijk bedanken en wegwezen. Dan maar geen geld, komt vast later wel een keer. Zorg ook dat je in het donker niet alleen over straat gaat, of als je moet stoppen voor het stoplicht dat je je deuren vergrendeld hebt van binnen. Gedraag je zo veel mogelijk als een local en ga niet showen met je bezittingen. Als je je gedraagt alsof je je op je gemak voelt en weet waar je mee bezig bent zullen ze je minder snel uitkiezen als doelwit voor diefstal of wat dan ook.
Ik heb een te gekke tijd gehad, ook met de locale zwarte bevolking. Gebruik gewoon je verstand, net als overal ter wereld. Er staan zielige mensen langs de weg, maar die maken misbruik van je als je ze een lift geeft. Gewoon niet doen dus. En er zijn heel wat mensen met mooie praatjes. Niet naar luisteren. Je voelt heus zelf of iemand je iets wijs probeert te maken of dat je gewoon een leuk gesprek hebt.
Wat ik nog weet van de grensovergang met Swaziland is dat wij gevraagd werde uit de auto te stappen. We moesten lopend de grens over en dan zou onze auto weer aan de andere kant voor ons klaarstaan. Uiteindelijk zagen we het andere mensen ook doen en hebben het gedaan. Dat kwam goed en de auto stond inderdaad aan de ander kant ![]()
Verder nog een laatste tip: In Zuid Afrika ben je nooit verplicht om uit de auto te stappen, ook niet als de politie je dat vraagt. Je mag gewoon door je raampje heen zeggen dat ze maar voor je aan moeten rijden naar het eerst volgende politieburo en dat je daar dan wel uit de auto stapt. Als het echte agenten zijn zullen ze dit doen en als ze dan gaan protesteren zijn ze corrupt of helemaal geen agent.
Ik wens jullie heel erg veel plezier daar, niet te bang zijn, dan maak je de mooiste dingen mee!
Gr,
L