Het is misschien al een veelbesproken onderwerp, toch vond ik er niet veel over met de zoekfuctie hier.
Hoe staat het met de veiligheid in St. Petersburg.
Ik ben van plan om in het najaar te gaan. Ik vlieg vanuit Zweden. Ik ga daar een vriend bezoeken die ik al een hele tijd ken. Ik verblijf in een nog te boeken hotel. Ik zal daar 4 dagen verblijven. Dat lijkt mij een mooie lengte.
Verder reis ik alleen. Is dit aan te raden?
Ik heb al heel wat nare dingen gelezen over Rusland. Als persoon met donkere huidskleur ben je er niet welkom en 's avonds kun je maar beter binnen blijven. Maar eigenlijk is St. Petersburg zoals elke andere Europese stad… Wat zijn nou de facts?
Wat zijn dingen die ik beter kan laten als ik daar ben?
Ik had al gelezen dat het bijv. niet toegestaan is foto’s te nemen van metro’s en diens stations.
Zijn er meer van dat soort tips?
Ik heb in Moskou alleen maar foto’s van metrostations genomen.
Kan me niet voorstellen dat je dat niet mag in St. Petersburg. Metrostations zijn geen ‘militair strategische plekken’
Ik kom uit St-Petersburg,nu woon ik hier in Nl.Ik zou zeggen dat U moet gewoon opletten goed voor jouw value things bv portemonnee,camera,niet praten tegen gipsy en andere vreemde mensen,auto liever ook niet huren,verkeer is meer chaotisch,bij verkeerslichten beeter xtra goed kijken rechts links nog rechts en nog links,ook als U ben voetgaanger.Idd helaas ,maar mensen met donkerde huidkleur zijn niet welkom.Wij hebben nog steeds mensen wie zich skinheads noemen(mijn eigen mening gewoon asocialen),dus kijk uit.Photo volgens mij zijn niet toegestaan in metro.Voor toeristen entree kosten zijn wat duurder dan voor Russen.Whatever i just wrote it is nice nice city.Succees.And visit Isaakiy cathedral colonade-the view is extremly beautifull!!
Zwieber
ik ben in St Petersburg geweest en in Moskou. Beide keren zaten we in een hotel niet echt dichtbij het centrum en ik voelde me in St Petersburg meer op mijn gemak dan in Moskou.
We hebben we foto’s in de metro genomen, niets van gemerkt dat dit niet zou mogen. Moet wel toegeven dat we bij ons hotel een verkeerde straat ingelopen waren en te ver doorgelopen waren (langs het water) voordat we weer om konden keren, en dat ik me niet zo prettig voelde in die buurt. Idd veel gypsies en dronken mannen (om 10h 's ochtends) maar als je die gewoon negeerd, lijkt het me geen probleem.
heb geen gekleurde huid, dus kan je daar niets over vertellen.
Ik zou me zeker niet tegen laten houden om St. Petersburg te bezoeken. Gewoon opletten op je spullen. Niet midden op straat stil gaan staan, niet onnodig 's avonds/ 's nachts rondzwerven
Ik zit nu op dit moment in het centrum van Moscow, valt me op dat er veel politie en andere security op straat is. Ook in omliggende rustige straten zie je security mensen staan zitten of rondlopen, buiten het feit dat er zoveel van die lui rondlopen heb ik geen moment het gevoel van onveiligheid gehad (ook als je die lui niet ziet). Ik denk dat je in Italie of zuid Frankrijk beter moet oppassen.
De russen zuipen behoorlijk dus daar moet je wel een beetje rekening mee houden, ook daarin moet je het wel wat genuanceerder zien dan de verhalen vertellen. Ik zie hier zat russen die met mineraalwater flesjes lopen dus het zijn niet allemaal zuiplappen.
Ik denk dat st Petersburg zeker niet gevaarlijker is dan Londen of Parijs, nog sterker…
ik ga over een paar dagen naar st Petersburg dus zal nog wel mijn bevindingen melden
Dieselbiker,
Je kent de truc met het mineraalwater of appelsap dus niet?
Als ik met Russische klanten op zakenreis moet (meestal met een volledige delegatie), kopen ze in de duty free flessen mineraalwater en appelsap. Ze kopen ook vodka en cognac.
Dan gieten ze het water en het appelsap in de WC, en vullen ze de lege flessen met vodka en cognac.
Zo kunnen ze aan boord van het vliegtuig ongemerkt alcohol drinken.
Aan boord van het vliegtuig mag je immers enkel aan boord gekochte alcohol drinken. Daarom smokkelen ze ongemerkt een voorraad mee.
Maar uiteraard zijn de mensen die je op straat ziet lopen met mineraalwater, wel degelijk mineraalwater aan het drinken.
Ik ben een maand geleden op de motor naar St. Petersburg geweest. Ik heb me er in ieder geval niet onveilig gevoeld. Gewoon niet naïef zijn. Let op, net als in elke grote Europese stad. Russen zijn naar mijn mening zeer normale mensen.
Een ouder Oostenrijks echtpaar was bestolen van hun portemonee. Dat is ook het enige criminele wat ik in bijna 3 weken SPb mee heb gemaakt. In de metro is het inderdaad verboden om foto’s te maken.
Verder is het echt een fantastische stad waar je niet uitgekeken raakt.