Veiligheid in Cambodja

Hallo reizigers,

Dit najaar (november) wil ik graag voor 3 weken naar Cambodja. Ik maak me alleen een beetje zorgen over de veiligheid aldaar. Ik lees verschillende verhalen, van mensen die er nooit meer terug willen keren tot mensen die het een prachtig land vinden en niets vervelends hebben meegemaakt; en reisorganisaties die aangeven dat de criminaliteit gedaald is en rapporten die zeggen dat deze nog steeds toeneemt.

Ik vraag me alleen af hoe erg ik me die criminaliteit moet voorstellen. Kan je bijvoorbeeld nog wel een fototoestel mee de straat op nemen (overdag) of wordt die gelijk uit je handen gegrist? Kan je nog wel normaal in een tuk-tuk rijden, zonder dat je eruit wordt gesleurd? Hoe moet ik het me voorstellen. Maak ik me teveel zorgen en moet je gewoon ‘common-sense’ gebruiken net als in ieder aziatisch land. Of vergt Cambodja toch wel wat extra veiligheidsmaatregelen?

Over het algemeen ben ik wel iemand die oplettend van aard is en goed in de gaten heeft wat er om me heen gebeurd. Ik ben ook niet van plan om rare dingen te doen, zoals 's nachts alleen over straat of me laten overhalen door een local om ergens wat mee te gaan eten of zoiets dergelijks.

Ik ben erg benieuwd naar recente ervaringen van reizigers en of zij zich redelijk veilig gevoeld hebben in Siem Reap, Sihanoukville en wellicht ook Phnom Penh.

Groet, Franca

1 like

De voorbeelden die je noemt komen voor. Ook wel erger, maar dat zou je niet mogen weerhouden. Want het is een prachtig land met veel vriendelijke mensen.

Op de tuk tuk van of naar het vliegveld en in bussen heb ik mijn camerarugtas met alle waardevolle spullen altijd tussen mijn benen. Verder loop ik er zelden mee rond.

Ik heb altijd een kleine camera bij me in een schoudertas of broekzak (quechau) en neem de grote camera alleen overdag mee wanneer ik die denk nodig te hebben of vind dat het niet te veel gesleur is. De rest van de tijd ligt die op mijn kamer in een afgesloten Samsonite.
Betrouwbare guesthouses hebben meestal bewaking. Sluit je kamerdeur goed af wanneer de voordeur 24 uur per dag open is. Soms komt er 's nachts een groot hek voor. Sommige hotels/guetshouses hebben kluisjes.

Ik zou me niet gaan ergeren aan bedelaars. Die zijn er nu eenmaal veel. Veel meer in verhouding tot de buurlanden. Mijnslachtoffers, kinderen die gekopieerde boeken of armbandjes verkopen, of nepzonnebrillen. Ik ga daar vaak luchtig mee om.

Ik heb wel eens de tip gelezen om een oude bankpas en wat kleingeld mee te nemen die je kunt afgeven. Gaat mij wat te ver.
Net voor het Nieuwjaar (halverwege april) nemen berovingen vaak toe.

De kruising van Street 51 en 136 is een beruchte plek in Phnom Penh. En in de buurt van Wat Phnom zie je vaak lijmsnuivers en later op de dag tippelaars. Ze worden af en toe massaal opgepakt.
Laat je niet in met gladde praters, meestal Filipijnen. Iemand die jou zomaar op straat aanspreekt is bij voorbaat verdacht. Idem dito mensen die sponsorgeld ophalen met printjes van websites van NGO’s.

Sihanoukville is berucht. Daar zijn regelmatig berovingen, tasjesdieven en spullen die van het strand verdwijnen. Let ook op het zeewater, buiten het feit dat het dichter bij de stad smerig is, kan de stroming gevaarlijk zijn.

Siem Reap heeft in verhouding veel minder incidenten.

Veel plezier!
Johan

2 likes

Hoi Johan,

bedankt voor je uitgebreide verhaal. Goeie tips. Ik neem ze zeker mee in mijn voorbereiding. Dank je wel!

Groetjes, Franca

Hallo Franca. Even een reactie voor jou.
Ik ga ook voor de 1e keer naar Cambodja en zoek alles op wat maar mogelijk is op internet.
Uren heb ik al gelezen in verschillende talen.
Nou ik maak me minder zorgen. Natuurlijk zijn er dingen, die gebeuren en niet prettig zijn.
Maar in Holland word je ook op straat doodgeschoten…
Ik begin in Siem Reap en ga dan naar Rattanak Kiri en Mondul Kiri. Schijnt erg mooi te zijn
en weinig touristen.
Lees eens de blog van de Hr. Robert, dan ben je wat geruster. Maaaaaaar, ik ga niet naar
de hoofdstad en ook niet naar Sihanoukville. Waarom eventuele ellende opzoeken terwijl
er elders zoveel moois is te zien.
Als je meer info wilt hebben, zeg het maar. Echter de moderator hier weet veel meer en is
de beste!!
Groet, Stoffie.

1 like

Hallo Stoffie,

Bedankt voor je reactie. Het is dat ik dit jaar geen 4 weken vakantie meer heb, anders zou ik zeker ook het oostelijke deel van Cambodja bezoeken. Het lijkt me daar ook erg mooi. Wellicht dat ik dat deel een keer vanuit Laos bezoek. Veel plezier in ieder geval en een ontzettend mooie vakantie gewenst!

Groetjes, Franca

Hi Franca,

in Cambodja is veel mis, maar van het meeste hebben de toeristen weinig tot geen last. Gevaarlijk is het er niet, mits je niet een linke buurt o.i.d. opzoekt. Het is optisch een wat ruw en hard land en “what you see is what you get” is in Cambodja zeer letterlijk te nemen. De armoede en misstanden zijn vaak zeer zichtbaar, iets wat veel toeristen als niet prettig ervaren.

Reis met gezond verstand en geniet van het prachtige Cambodja!

Hoi Robert,

Bedankt voor je eerlijke reactie. Inmiddels heb ik besloten om mijn vakantieplannen niet te laten afhangen van vervelende verhalen. Kleine of grote “incidenten” kunnen tenslotte overal gebeuren, zagen we gisteren ook maar weer eens met de bomaanslag in Bangkok, in het altijd om zijn veiligheid geprezen Thailand. Het zien van armoede kan ik wel redelijk handlen. Daarentegen, het zien dat kinderen geprostitueerd worden, zal ik altijd schrijnend blijven vinden en grijpt me aan. Gelukkig las ik in de Lonely Planet dat er steeds meer initiatieven ontplooid worden, om dit soort criminaliteit tegen te gaan. Zo zijn er bijvoorbeeld tuk-tuk’s en hotels die door het dragen van een ‘childsafe logo’ aangeven getraind te zijn om op te treden bij kindermisbruik dat gesignaleerd wordt. En er zijn gelukkig tegenwoordig meldpunten. Hoe dan ook, ik weet dat dat ook de realiteit van Cambodja is.

Groetjes, Franca