Ik ben van plan om april tot juni vrijwilligerswerk te doen in Honduras. Alles is vrijwel geregeld en ik ben heel blij dat ik kan gaan. Maar jammer genoeg wordt mijn enthousiasme wat getemperd door de veelvuldige negatieve berichten over Honduras op het internet, wat betreft de veiligheid. Ik reis heel graag en ik wil me niet laten verlammen door schrik maar ik wil ook wel weten waar ik aan begin. Ik zit in Tela aan de kust, tussen de twee grote steden La Ceiba en San Pedro Sula. Over SPS heb ik echt heel slechte dingen gelezen en deze stad wil ik zoveel mogelijk vermijden maar ik zal er sowieso door moeten want ik moet van Managua (Nicaragua) naar La ceiba reizen en dan moet je meestal van bus wisselen in SPS. Over La Ceiba lees ik wat tegenstrijdige berichten. Bedoeling is daar wel af en toe naartoe te gaan, niet alleen maar met andere vrijwilligers. Heeft iemand recent ervaring gehad in La Ceiba en aan de noordkust van Honduras? Het blijkt dat de kust echt niet veilig is en ik woon effectief in een huisje op de kust dus dat baart me wat zorgen …
Is er trouwens ook iemand die al gereisd heeft van Managua (Nicaragua) naar de noordkust van Honduras?
In mijn ervaring (ben in Peru, Ecuador en Brazilië geweest) moet je je niet teveel laten afschrikken door de berichtgeving over bepaalde landen. Ja, het kan gevaarlijk zijn, maar over het algemeen zijn het vooral incidenten en hebben de meeste reizigers nergens last van. Wat mijns inziens het belangrijkste is: informeer jezelf goed, en zorg dat je altijd op je hoede bent, maar ook relaxed genoeg om te kunnen genieten.
Met een groepje dingen ondernemen is sowieso een goed idee.
Ik heb misschien makkelijk praten, mij is nooit wat overkomen. Je kunt net pech hebben, maar dat geldt overal ter wereld.
Misschien een open deur, maar heeft de organisatie waarvoor je gaat werken hier geen informatie over? Zij moeten toch contacten hebben in die regio, lijkt mij.
Wat je ook zou kunnen proberen is informatie inwinnen van de lokale bevolking. Dit kun je bijvoorbeeld doen via Couchsurfing (www.couchsurfing.org), maak een profiel aan en plaats een bericht in de Honduras groep of schrijf wat mensen aan uit de regio. In mijn ervaring zijn de meeste Couchsurfers wel bereid om je met dit soort dingen te helpen. En wellicht ook meteen leuk om alvast wat contacten te leggen voor als je daar bent.
Ikzelf ben ook een jaar naar Honduras geweest. Ik zat in Tocoa, een stadje tussen La Ceiba en Trujillo (de oudste stad van het land, waar Colombus aanmeerde).
Over de veiligheid in het land gaan inderdaad veel verhalen de ronde, waarvan de meeste ook wel iets van waarheid bevatten. Maar die worden vaak wel overdreven. SPS is inderdaad vrij gevaarlijk, maar ik ben daar eigenlijk nooit geweest. Buiten om dan van bus te wisselen enzo. De busterminal is wel vrij veilig, al moet je er niet met fototoestel enzo in het zicht rondlopen.
La Ceiba vind ik wel meevallen, ik ben er verschillende keren geweest, en voelde me niet echt in gevaar. Al heb ik gedurende mijn ganse jaar wel nooit het gevaar opgezocht. Na zonsondergang ging ik niet alleen op straat, of het was naar het kleine winkeltje op de hoek van de straat. Je vermijdt ook best 's nachts te reizen, want dan is er vooral drugsverkeer enzo, ook overvallen worden is dan meer waarschijnlijk. Zoiezo als je overvallen wordt, geef alles af wat ze vragen! Want ze zijn niet bang om een wapen te gebruiken. Hopelijk schrik ik je niet teveel af, want Honduras is een prachtig land. Wees gewoon voorzichtig, en dan kom het allemaal goed. Het ergste dat mij is overkomen is dat ze mijn gsm (van ±10 €) hebben gestolen tijdens carnaval in La Ceiba, maar dat was volledig mijn eigen schuld.
Wees vooral voorzichtig in SPS en Tegus, dan komt het wel goed.
Hopelijk ben je wat met deze informatie, als je meer info wilt moet je het maar laten weten.
Sorry dat ik nu pas jou topic lees over dat je vrijwilligerswerk wilt gaan doen in Honduras. Dus hier mijn reactie.
De informatie van Everlin is correct. De veiligheid wordt hier heel erg opgeblazen en dat heeft verschillende redenen maar de conclusie is simpel. Alles dat men vertelt heeft te maken met drugstransport, drugshandel en dergelijken.
Door politieke problemen was het het afgelopen behoorlijk gevaarlijk maar niet zo zeer voor buitenlanders maar puur afrekeningen in de drugswereld.
De buitenlanders die overvallen worden zijn die gene die niet nadenken en met hun camera en geld open en bloot op straat lopen. Ik heb je eerder de link van mijn site gegeven waar je veel tips en info kan vinden over Honduras.
Geef geen geld aan bedelaars, houd je geld gescheiden en zorg dat je geen camera, telefoon of sieraden open en bloot draagt.
Tela is op zich veilig. Groot deel van de bewoners is zwart en zijn vaak goeie mensen.
La Ceiba is veilig.
De noordkust heeft een slechte naam maar dat komt omdat men daar San Pedro Sula bij betrekt. San Pedro Sula is de gevaarlijkste stad.
Trujillo is de meest veilige stad van Honduras.
Grootste gevaarlijk vind ik zelf het aidspercentage in het noorden van Honduras. Ik raad iedereen af ook maar sex te hebben in welke vorm dan ook. Vele zeggen dat sterven aan aids is sterven door de liefde. Onzin natuurlijk maar het geeft je een beel dover hoe men denkt.
Veiligheid hangt helemaal van je eigen gedrag af. Als je naar La Ceiba komt wil ik je wel meer info geven. Ik woon al 5 jaar in Honduras en heb bijna elk plaatsje al gezien. Ik kan je dus ook veel tips geven over wat je zeker gezien moet hebben maar ook over veiligheid, politiek en alles dat je maar wilt weten over Honduras.
Deze tip is al erg lang dus ik stop maar. Wil je meer info stuur een mailtje naar info@ikwilemigreren.nl dan kan ik je ook mijn telefoonummer geven voor als je problemen of vragen hebt.
:dag: Goeie reis en alvast welkom in Honduras:dag:
Woon je in La Ceiba?
Ik wil wel graag jouw gegevens voor eventuele twijfels, vragen of gewoon wat informatie over dingen die de moeite zijn! Stuur je je nummer misschien in een privéberichtje door? Dan stuur ik je ook alleszins mijn emailadres eens door. Gsm nummer is niet zo nuttig aangezien ik er toch niet bereikbaar op zal zijn in centraal amerika, maar eens in honduras koop ik wel zeker een goedkoop mobieltje.
Ik woon inderdaad in La Ceiba. Ik heb eerst een jaar in Trujillo gewoond. Daarna veel gereisd door Honduras. Ben zelfs in Mosquitia geweest. Niet de toeristische route dan natuurlijk. En ik woon nu ongeveer 4 jaar in La Ceiba.
Als je in Honduras een mobieltje wilt kopen probeer dan van iemand een oud dingetje te kopen waar je een tigo chip in kan doen. Neem geen digicel die hebben leuke aanbiedingen maar uiteindelijk kan je alleen anderen met digicel bellen en ben je uiteindelijk duurder uit. Tigo is de voordeligste dus let er op als je een telefoon wilt kopen want niet elke telefoon kan je van chip veranderen.
Je hebt waarschijnlijk een hotel nodig in La Ceiba maar het ligt eraan wat je zoekt, wat je wilt uitgeven en voor hoelang je wilt blijven. Het beste is een hotel in het centrum te nemen zodat je alles dichtbij hebt maar na 9 uur in de avond kan je beter niet over straat gaan. Hotel Amsterdam en Rotterdam zou ik je zeker afraden. Dat is wel het straatje van de Nederlanders waar ook Dutchcafe zit. Het enige voordeel dat je daar hebt is dat alle restaurants, barren en dergelijken om de hoek zitten.