Binnenkort gaan wij 3 weken rondtrekken in Cuba. Ik heb vernomen dat het pinnen van geld in principe niet mogelijk is en er wordt geadviseerd voldoende cashgeld mee te nemen. Is dat wel veilig (ook al verstop je het op meerdere plaatsen)? De Cubanen zullen denk ik ook wel weten dat toeristen daar niet ter plaatse kunnen pinnen en dus cashgeld bij zich hebben of valt dat wel mee?
Verder zullen wij de laatste dagen een auto huren en de volgende route rijden: Camaquey > Sierra Maestra > Santiago de Cuba > Baracoa > Holguin. Aangezien we voldoende geld moeten meenemen, ben ik benieuwd aan wel bedrag wij ongeveer kunnen denken qua brandstofkosten (dus excl. autohuur en verzekering). Kan iemand een globale indicatie geven?
Met je pinpas kom je inderdaad niet ver, met verschillende creditcards (m.n visa en mastercard) kom je een heel eind, je kunt met je legitimatiebewijs in banken geld opnemen. Cubanen weten in zekere mate dat touristen cash op zak hebben, maar velen kunnen zich niet echt voorstellen hoeveel dat is. Denk er ook aan dat met geld niet alles te koop is in Cuba, dus een horloge of een mobiele telefoon is net zo kwetsbaar.
Gelukkig is Cuba echter een veilig land, er staan niet meer zoveel politie agenten op straat als voorheen, maar maak jezelf geen opzichtig object, dan komt het allemaal goed.
De route die je beschrijft is een behoorlijke rit, met name vanwege Baracoa. Ik denk dat de brandstof je zo’n 75 Euro gaat kosten.
Is het bedrag van € 75,- aan benzinekosten voor de gehele route? Dan valt het naar mijn idee wel mee. Het gaat uiteraard niet om het exacte bedrag, maar om een indicatie.
Ik ben ook 3 weken in Cuba geweest met de auto, dus moest ook veel cash meenemen. Maar geen moment het gevoel gehad dat het niet veilig was. Daar hoef je je echt geen zorgen over te maken!