We zijn van plan om eind januari/begin februari zelf een autorondreis te gaan maken in Yucatan. Nu horen we hele wisselende ervaringen over de veiligheid hiervan. Heeft iemand misschien ook al een autorondreis gemaakt en wat zijn jullie ervaringen?
We hebben nl bijv. gehoord dat de politie erg corrupt is en een reden zoekt om je aan te houden, wanneer je deze bekeuring vervolgens cash moet betalen. Heb je dit niet dan nemen ze de auto in beslag. Is dit de waarheid of klinklare onzin?
Groetjes,
Monique
Dit lijkt mij vrij extreem. Zelf heel veel met de auto door Yucatán gereden, nooit problemen gehad. Het was wel geen rental. Ik heb wel al veel gehoord over nep-politieagenten die in sommige streken van Mexico mensen beroven of aftroggelen. Corruptie is er nog vrij veel. Dit gaat meestal gepaard met wat theaterspel tussen de mexicaan en de agent (zelf ooit nog eens meegemaakt in Mexico stad), als het ware elkaar aftasten om te zien wat er mogelijk is, of hoever men kan gaan. Ik zou het voor een buitenlander niet aanraden hierin mee te spelen. Waar de Mexicaan ervan afkomt met een klein bedrag zal dit zeker niet lukken, als de agent dan al niet in zijn trots gekrenkt is en je de bak ingooit voor poging tot omkoperij. Onder Mexicanen wordt de corruptie gedoogd, soms wil men echter naar buitenuit wel de indruk geven dat dit niet het geval is.
beste monique
wij gaan in julie naar yucatan en maken eerst een auto rondreis van 7 dagen. Ik vraag mij hetzelfde af. Je leest hier en daar verhalen dat het niet veilig zou zijn. Als het goed is ben jij er ondertussen al geweest en ik vraag me af hoe het jou bevallen is daar? Is het echt onveilig of juist niet?
Groetjes Hanneke
Het zijn eigenlijk voornamelijk verhalen van meer dan tien jaar geleden. Toevallig is er vorig jaar een bus overvallen, maar daar is het toen ook bij gebleven. Zelf heb ik al enkele tienduizenden km’s door heel Mexico (ook door de zogenaamde minst veilige staten) gereden zonder enkele problemen. Je hoeft je wat veiligheid echt geen zorgen te maken.
Wij hebben het heerlijk gehad tijdens onze autorondreis door Yucatan en hebben ons geen moment onveilig gevoeld. Je hoort de laatste tijd wel vaak slechte berichten uit Mexico maar dat gaat dan eigenlijk altijd om het uiterste noorden, Acapulco of Mex-stad en daar kom je vanuit Yucatan waarschijnlijk niet. Wij waren wel gewaarscuwd voor de weg tussen Palenque en San Cristobal de las casas (al geen Yucatan meer trouwens), maar zelfs daar voelden we ons eigenlijk heel veilig. Gewoon doen dus, het is er prachtig!
wij hebben ook idd palenque en aqua azul op het programma staan. Idd geen yucatan meer. Ook ik heb gelezen dat dat traject onveilig kan zijn. Gelukkig heb jij goede ervaringen ermee!! ff nog wat anders weet iemand of je in dat gebied rondom palenque antimalaria middelen moet gebruiken?
Moet niet, maar kan wel. Maar beter is om in te smeren met antimuggenspul om gelijk ook de meer voorkomende ziekte Dengue tegen te gaan.
Als ik het goed heb onthouden ligt de grens voor malariapillen bij San Cristobal de las Casas (volgens de officiele informatie van LCR). Dat was tenminste 2 jaar geleden zo. Dus nog niet bij Palenque en Agua Azul.
Een auto rondreis door Yucatan is goed te doen ik heb ondertussen al bijna heel mexico doorgereist met de auto , ik heb alleen enige jaren geleden een aanrijding gehad met een varken dat de weg overstak dat was tussen Ciudad del Carmen en Campeche. Met de politie heb ik nooit problemen gehad. wel is het verstandig je snelheid te matigen bij dorpen je weet niet wat er over kan steken.Ik ben met de pasen naar Acapulco en Puerto Escondido geweest zonder problemen alleen kwamen we een koe op de autoweg tegen
dus altijd een beetje uitkijken.
Groeten
John
organsiseer al jaren voor mijn gasten fly drives in Yucatan en Chiapas en heb nog nooit van een iemand gehoord dat ze problemen hebben gehad.