Plaatselijke bevolking

Wij zijn van die types die graag vertoeven bij de plaatselijke bevolking…vooral bij dorpjes, marktjes,…
Hoe minder toeristen, hoe liever.
Dit lukt ons aardig in Thailand, Egypte,…,omdat we ons aanpassen en ons nergens mee bemoeien.
Maar door al die waarschuwingen voor gewapende overvallen, schrikt het ons af om dit te doen in Mexico.
We zouden backpacken in Yucatàn.
Maar hoe weten we precies waar het min of meer veilig is?
Wordt alles flink overdreven of is het echt oppassen geblazen?
Welke streken zeker niet doortrekken?
Hopelijk heeft iemand een antwoord hierop.
Alvast thanks.

Hi Cachou,

het is allemaal met de bekende korrel zout te lezen, want het negatieve blijft nou eenmaal langer hangen. Yucatan is sowieso een veel bezocht gebied, waardoor het er m.i. zeer veilig is. Daar staat natuurlijk een behoorlijk aantal toeristen tegenover… Een risikostuk, wat redelijk bekend is, is de weg van San Christobal naar Palenque. Maar meer incidenteel dan regelmaat en de meeste gevallen tijdens nachtritten en/of onoplettenheid van de betreffende reiziger. Dit stuk route geeft het land al een slechte naam:angry: Ik ben zelf in veel delen van Mexico geweest en nergens ooit in een bedreigde situatie gekomen. Ook MC is omgeven van veel “indianenverhalen”, klopt deels wel, maar met een gezond verstand en een paar basisregels in acht nemend is het goed te doen hoor.

Het is een prachtig land, dus geniet er maar mooi van:thumbsup:

Succes, Robert

Zoals roberts zegt. Gebruik je gezond verstand en je komt er wel. Ik heb op een tripje van Tijuana tot Guadalajara gelift. Ik ben op de meest geschifte plaatsen geweest prostituees aangeboden gekregen van zotte vrachtwagenchaufeurs en bijna geen geld uitgegeven. Dat is wel in het noorden, ik heb altijd de raad gekregen van in Guerero, Oaxaca, Chiapas niet te liften. Wat yucatan betreft heb ik geen idee … Maar je maakt al snel vrienden overal waar je komt en er zal wel altijd iemand zijn die zo vriendelijk is je een lift aan te bieden.